AutoRai

De nieuwe BMW X5: nog beter in elk opzicht

(8/8/2006)
De eerste BMW X5 legde bij zijn introductie in 1999 de basis voor een geheel nieuw segment: dat van het Sports Activity Vehicle, kortweg SAV. Dit type voertuig excelleert on road maar is tevens competent off road. Met de tweede generatie legt BMW de lat voor wat betreft de rijdynamiek in dit segment nu nog hoger.
Dit is onder andere bereikt door de innovatieve wielophanging en een doorontwikkeling van BMWâs geavanceerde variabele xDrive vierwielaandrijving. Ook de verder toegenomen functionaliteit en hoogwaardige afwerkingskwaliteit zijn uniek in deze klasse.

Daarnaast voegt BMW met de introductie van de nieuwe BMW X5 enkele belangrijke primeurs toe aan het SAV segment. Zo kan de nieuwkomer als enige voertuig in zijn klasse uitgerust worden met Head-Up Display, Active Front Steering voor een nog scherper stuurgedrag en Adaptive Drive, een combinatie van rolstabilisatie en adaptieve schokdempers. Voorts beschikt de nieuwe BMW X5 als eerste SAV ter wereld standaard over runflatbanden.

Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe BMW X5 18,7 centimeter langer en 6,1 centimeter breder. Desondanks zijn de sierlijke proporties en het unieke sportieve karakter van het oorspronkelijke concept volledig intact gebleven. De extra lengte komt dan ook pas goed tot uitdrukking in het interieur van de nieuwe BMW X5. Het interieur ademt een bijzonder luxe, exclusieve en sportieve flair, met nog hoogwaardigere materialen en een nog royalere standaarduitrusting. Door de toevoeging van een optionele derde zitrij biedt het interieur tegelijkertijd meer flexibiliteit dan voorheen. Het comfort aan boord van de nieuwe BMW X5 wordt verder vergroot met een verbeterd iDrive bedieningssysteem, alsmede top-of-the-line opties op gebied van infotainment, zoals een DVD-videosysteem voor de tweede zitrij, een geavanceerd navigatiesysteem en een multikanaals audiosysteem.

Bij zijn introductie is de nieuwe BMW X5 leverbaar met een 4.8 liter V8 benzinemotor met een maximum vermogen van 261 kW/355 pk, een 3.0 liter zescilinder-in-lijn benzinemotor (200 kW/272 pk) en een 3.0 liter zescilinder-in-lijn dieselmotor (170 kW/231 pk) met standaard diesel partikelfilter. Een eveneens nieuw ontwikkelde zestraps automatische transmissie maakt met snellere schakelovergangen optimaal gebruik van het vermogen van de motoren, en is optimaal te bedienen dankzij de innovatieve elektronische transmissiehendel. Het dynamische rijgedrag van de nieuwe BMW X5, wordt in goede banen geleid door een verbeterde en uitgebreide versie van DSC (Dynamische Stabiliteits Controle) in combinatie met de intelligente xDrive vierwielaandrijving.

De nieuwe BMW X5 is het logische vervolg op de trend die BMW met de eerste generatie van dit model begon, en het antwoord op de wensen die kritische autorijders stellen ten aanzien van rijplezier, stijl en comfort.

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster