De nieuwe BMW X5: nog beter in elk opzicht
(8/8/2006)
De eerste BMW X5 legde bij zijn introductie in 1999 de basis voor een
geheel nieuw segment: dat van het Sports Activity Vehicle, kortweg
SAV. Dit type voertuig excelleert on road maar is tevens competent off
road. Met de tweede generatie legt BMW de lat voor wat betreft de
rijdynamiek in dit segment nu nog hoger.
Dit is onder andere bereikt door de innovatieve wielophanging en een
doorontwikkeling van BMWâs geavanceerde variabele xDrive
vierwielaandrijving. Ook de verder toegenomen functionaliteit en
hoogwaardige afwerkingskwaliteit zijn uniek in deze klasse.
Daarnaast voegt BMW met de introductie van de nieuwe BMW X5 enkele
belangrijke primeurs toe aan het SAV segment. Zo kan de nieuwkomer als
enige voertuig in zijn klasse uitgerust worden met Head-Up Display,
Active Front Steering voor een nog scherper stuurgedrag en Adaptive
Drive, een combinatie van rolstabilisatie en adaptieve schokdempers.
Voorts beschikt de nieuwe BMW X5 als eerste SAV ter wereld standaard
over runflatbanden.
Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe BMW X5 18,7 centimeter
langer en 6,1 centimeter breder. Desondanks zijn de sierlijke
proporties en het unieke sportieve karakter van het oorspronkelijke
concept volledig intact gebleven. De extra lengte komt dan ook pas
goed tot uitdrukking in het interieur van de nieuwe BMW X5. Het
interieur ademt een bijzonder luxe, exclusieve en sportieve flair, met
nog hoogwaardigere materialen en een nog royalere standaarduitrusting.
Door de toevoeging van een optionele derde zitrij biedt het interieur
tegelijkertijd meer flexibiliteit dan voorheen. Het comfort aan boord
van de nieuwe BMW X5 wordt verder vergroot met een verbeterd iDrive
bedieningssysteem, alsmede top-of-the-line opties op gebied van
infotainment, zoals een DVD-videosysteem voor de tweede zitrij, een
geavanceerd navigatiesysteem en een multikanaals audiosysteem.
Bij zijn introductie is de nieuwe BMW X5 leverbaar met een 4.8 liter
V8 benzinemotor met een maximum vermogen van 261 kW/355 pk, een 3.0
liter zescilinder-in-lijn benzinemotor (200 kW/272 pk) en een 3.0
liter zescilinder-in-lijn dieselmotor (170 kW/231 pk) met standaard
diesel partikelfilter. Een eveneens nieuw ontwikkelde zestraps
automatische transmissie maakt met snellere schakelovergangen optimaal
gebruik van het vermogen van de motoren, en is optimaal te bedienen
dankzij de innovatieve elektronische transmissiehendel. Het dynamische
rijgedrag van de nieuwe BMW X5, wordt in goede banen geleid door een
verbeterde en uitgebreide versie van DSC (Dynamische Stabiliteits
Controle) in combinatie met de intelligente xDrive
vierwielaandrijving.
De nieuwe BMW X5 is het logische vervolg op de trend die BMW met de
eerste generatie van dit model begon, en het antwoord op de wensen die
kritische autorijders stellen ten aanzien van rijplezier, stijl en
comfort.
BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai