GroenLinks

Schultz mag dienstregeling NS niet doorduwen; Kamer desnoods terug van reces

15 augustus 2006

Staatssecretaris Schultz (Verkeer) wil vandaag nog goedkeuring aan de nieuwe dienstregeling van de NS verlenen. Zij weigert hierover nog overleg met de Kamer te voeren. GroenLinks vindt dit onaanvaardbaar en wil dat de Kamer desnoods van reces terugkomt om Schultz te dwingen geen onomkeerbare stappen te nemen. De nieuwe dienstregeling houdt namelijk een aanzienlijke verslechtering voor het treinvervoer naar het noorden, oosten en zuiden van het land.

Mede op initiatief van GroenLinks liet een kamermeerderheid gisteren aan Schultz weten dat zij niet per vandaag goedkeuring mag geven aan de nieuwe dienstregeling van de NS. Zij moet wachten op een te plannen kameroverleg direct na het reces. Vandaag laat zij de Kamer echter weten dat zij deze opdracht naast zich neer legt. GroenLinks vindt dit onaanvaardbaar. Als staatssecretaris Schultz niet op andere gedachten te brengen is, moet zo spoedig mogelijk de Kamer maar terugkomen van reces om over het besluit te kunnen debatteren.

Eind juni debatteerde de Kamer voor het laatst met de staatssecretaris over de nieuwe dienstregeling. Er was toen kamerbreed veel kritiek. Dit debat zou plenair voortgezet worden om moties in te dienen. Door de val van het kabinet kwam het daar niet meer van. Premier Balkenende schreef de Kamer op 7 juli jl. geen onomkeerbare stappen te zetten, totdat de Kamer terug was van reces. Schultz negeert nu de belofte van Balkenende.

De nieuwe dienstregeling van de NS voor 2007 levert een aantal forse verslechteringen op. Voor een groot aantal reizigers komt het noorden en het oosten 'verder weg van de Randstad te liggen': de reis gaat langer duren en er moet overgestapt worden in Amersfoort. Doordat de HSL vanaf 1 april gaat rijden verdwijnen er op de lijn Amsterdam Roterdam Antwerpen een fors aantal treinen. Reizigers worden zo gedwongen de veel duurdere HSL te nemen. Onaanvaardbaar is het dat de nieuwe 4-sporigheid tussen Utrecht en Amsterdam niet leidt tot een veel betere dienstregeling tussen deze beide steden: het extra spoor blijft onbenut terwijl minister Peijs de A2 op hetzelfde traject wel van 3- naar 5-banen wil uitbreiden.

Wijnand Duyvendak