15-8-2006 -
Provinciaal programma luchtkwaliteit:
Een versnelde en intensieve invoer van rijden op aardgas en via
concessieverlening het openbaar vervoer schoner maken. Dat willen
gedeputeerde staten, die het provinciaal programma luchtkwaliteit
hebben vastgesteld. In dit programma staan vier projecten centraal die
de luchtkwaliteit moeten verbeteren.
Om de kans op een succesvolle introductie van aardgas aanzienlijk te
verhogen, willen gedeputeerde staten EUR 3,6 miljoen besteden aan het
project `rijden op aardgas'. De provincie richt zich bij dit project
met name op bedrijven met een duidelijk regionale functie, zoals
transportbedrijven, taxi's, koeriersdiensten en gemeentelijke en
provinciale wagenparken. Van het genoemde bedrag wil de provincie acht
aardgasvulpunten realiseren in vier jaar. Daarnaast is het nodig om
uitgebreid aandacht te besteden aan de begeleiding van bedrijven die
over willen schakelen op aardgasvoertuigen, aan voorlichting en aan
het realiseren van een eigen provinciaal wagenpark op aardgas.
Strenge normen in openbaar vervoer
De provincie is concessieverlener voor het streekvervoer. Dit betekent
dat zij eisen kan stellen aan het materieel waarmee het openbaar
vervoer (bussen) plaatsvindt. Voor de komende concessieperiode, die
langer is dan normaal - van 2008 tot 2016 - wil de provincie een
strenge norm stellen aan de uitstoot van bussen. Het gaat om de
EEV-norm: Enhanced Environmentally friendly Vehicle, die behalve met
luchtkwaliteit ook rekening houdt met geluid.
Op dit moment geldt de Europese norm Euro-3, na 1 oktober 2006 geldt
de strengere norm Euro-4 en vanaf 2008 is de nog strengere norm Euro-5
van kracht. De EEV-norm stelt hogere eisen dan de Euro-5. "Nu kiezen
voor de EEV-norm is anticiperen op de toekomst", aldus gedeputeerde
milieu J. Binnekamp. "De techniek om de norm te halen is er, dus
waarom zouden we die norm dan niet toepassen? Dat zou een verloren
kans zijn."
Op dit moment zijn aardgasbussen de meest voor hand liggende techniek.
De effecten van bussen op aardgas ten opzichte van de situatie met de
norm Euro-3 is aanzienlijk: de NOx-emissie (stikstofdioxide) neemt af
met 40% en de concentratie fijn stof (PM10) met 70%. Dit betekent een
flinke verbetering van de leefomgevingskwaliteit. De maatregel is
bovendien gunstig voor het realiseren van ruimtelijke plannen.
De aanbesteding voor de volgende concessieperiode vindt plaats in
december 2008, de instroom van materieel zal gefaseerd gebeuren.
Knelpunten, zoals Amersfoort, Woerden en Veenendaal, worden het eerst
aangepakt. De provincie financiert de meerkosten die nodig zijn om aan
de EEV-norm te voldoen.
Nationaal samenwerkingsprogramma
De andere twee projecten waar de provincie geld aan gaat besteden om
de luchtkwaliteit te verbeteren, zijn het stimuleren van de
doorstroming van verkeer en het verminderen van het vermijdbare
gebruik van personenauto's in het stedelijk gebied.
Samen met de programma's van partners in de regio vormt dit
provinciaal programma het gebiedsgerichte programma voor onze regio.
Dit gebiedsgerichte programma vormt weer de basis voor het Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit, dat centraal staat in de nieuwe
luchtkwaliteitswetgeving.
Meer informatie: Annemieke van Leeuwen, telefoon 030 258 3151
Provincie Utrecht