DAF Trucks PERSBERICHT VAN DAF TRUCKS N.V.

DAF Trucks op IAA Hannover 2006


* Volledig nieuw productenprogramma

* Volledig nieuwe PACCAR-motoren

* DAF Telematics & Infotainment System

* Prototype hybride distributietruck

* EEV-motoren voor trucks en bussen

* Centrale plek voor DAF services

* PACCAR Financial

Niet minder dan 12 gele trucks staan op de indrukwekkende DAF stand van 2.500 vierkante meter op de IAA 2006 in Hannover. Naast het onlangs totaal vernieuwde productenprogramma met het vlaggenschip XF105, de veelzijdige CF-serie en de LF-serie voor distributievervoer - alle uitgerust met nieuwe en zuinige PACCAR-motoren - presenteert DAF er haar toonaangevende Telematics and Infortainment System. Ook tentoongesteld zijn een 'Enhanced Environmentally friendly' (EEV) motor voor trucks en bussen en een prototype van een hybride LF-truck. DAF's toonaangevende verkoop- en service-organisatie presenteert zich, samen met PACCAR Financial, op een centrale positie op de stand.

In een jaar tijd heeft DAF haar complete productenprogramma vernieuwd, beginnend de XF105 die in oktober vorig jaar voor het eerst gepresenteerd werd op de Amsterdam Transport Show. De XF105 zet nieuwe normen in operationele kosten, transportefficiency, betrouwbaarheid en degelijkheid, terwijl hij de chauffeur het beste biedt op het gebied van binnenruimte, comfort en rij-eigenschappen. De XF105 is uitgerust met de 12,9 liter PACCAR MX-motor, ontwikkeld en gebouwd door DAF, met vermogens van 410 pk (330 kW) tot 510 pk (375 kW), met indrukwekkende koppels van 2.000 tot 2.500 Nm. De volledig nieuw ontwikkelde zescilinder lijnmotor combineert uitstekende prestaties met een gunstig brandstofverbruik. Het gebruik van hoogwaardige materialen zoals Compact Graphite Iron en een ver doorgevoerde integratie van motorcomponenten, resulteren in een uitstekende betrouwbaarheid en levensduur. De PACCAR MX-motor is uitgerust met een SCR uitlaatgasnabehandelingssysteem en is zowel leverbaar in Euro 4- als in en Euro 5- uitvoering.

De DAF XF105 zet ook nieuwe normen op het gebied van interieurdesign: op het gebied van materiaal- en kleurgebruik en op het gebied van binnenruimte en het praktische gebruik daarvan. De lage motortunnel zorgt voor een makkelijke doorgang in de cabine en een royale stahoogte, zowel in de Space Cab als in de Super Space Cab.

Sinds de marktintroductie van de 4x2 trekkerversies aan het begin van dit jaar, breidde DAF het leveringsprogramma uit met verschillende chassis- en asconfiguraties, inclusief dubbel aangedreven varianten, voor een veelheid aan transporttoepassingen.

De nieuwe CF-serie

DAF presenteert op de IAA ook haar compleet vernieuwde CF-serie: de CF65-serie met 6,7 liter PACCAR GR-motor (Euro 4) met vermogens van 165 kW/224 pk tot 210 kW/285 pk, de CF75 met 9,2 liter PACCAR PR motoren met vermogens van 183 kW/249 pk tot 265 kW/360 pk en de nieuwe CF85-serie, uitgerust met de 12,9 liter PACCAR MX-motoren met vermogens tot maar liefst 375 kW/510 pk. Uniek in dit segment. De door DAF ontwikkelde en gebouwde PACCAR PR- en MX-motoren zijn zowel beschikbaar in Euro 4 als in Euro 5 uitvoering. De nieuwe PACCAR PR-motor van de CF75 kenmerkt zich door een aantal geavanceerde technologieën die DAF ook op de nieuwe 12,9 liter MX-motor toepast, zoals het SMART-hoge-druk-injectiesysteem en de ingekapselde elektrische bedradingen. Het resultaat: uitstekende prestaties, hoge efficiency en maximale betrouwbaarheid en duurzaamheid.

De CF-serie heeft een nieuwe chassis lay-out, met een compact ontworpen SCR-unit en zoveel mogelijk componenten aan de binnenkant van het chassis. Hierdoor ontstond er maximale ruimte voor de montage van bijvoorbeeld steunpoten van laadkranen, gereedschapskisten en andere componenten.

Ontwikkeld voor de meest uiteenlopende transporttoepassingen is de CF-serie leverbaar met verschillende asconfiguraties, wielbases en versnellingsbakken, waaronder de AS-Tronic geautomatiseerde versnellingsbak voor optimaal rijcomfort. Het multifunctionele, geheel vlakke chassis is de perfecte basis voor elke toepassing. En wie plaatsneemt achter het ergonomisch ontworpen stuurwiel met optionele airbag en geïntegreerde schakelaars voor de bediening van verschillende functies, ziet onmiddellijk dat veiligheid, comfort en gebruiksgemak de hoogste prioriteit hadden bij de ontwikkeling van de CF-serie. Het nieuw ontworpen interieur heeft het kwaliteitsniveau van een topklasse personenauto en is volledig afgestemd op de dagelijkse wensen en eisen van de chauffeur.

De nieuwe LF-serie

Gekozen tot 'International Truck of the Year 2002' is de DAF LF-serie een geboren winnaar. Met zijn moderne en ruime cabine, lage eigen gewicht voor het hoogste laadvermogen in zijn klasse, kleine draaicirkel voor optimale wendbaarheid, makkelijke in- en uitstap en rij-eigenschappen van een personenauto, is de DAF LF-serie de ideale partner voor distributie in stad en regio. Krachtiger motoren, als optie leverbaar met automatisch schakelende AS-Tronic versnelllingsbak, een nog moderner uiterlijk en een nieuw interieurdesign, maken de nieuwe LF-serie nog aantrekkelijker dan zijn bekroonde voorganger. De nieuwe vier- en zescilinder PACCAR-motoren hebben meer cilinderinhoud, wat zorgt voor maximaal 20% meer vermogen en koppel, beschikbaar over een breed toerengebied. Dat resulteert in betere prestaties, nog meer souplesse, minder schakelen en een gunstig brandstofverbruik. Alle motoren voldoen aan de Euro 4 emissie-eisen, zonder daarbij gebruik te hoeven maken van een roetfilter. Dat is mogelijk dankzij het hogedruk Common Rail injectiesysteem en de SCR-uitlaatgasnabehandelingstechnologie. Op alle LF-types is nu ook de AS-Tronic geautomatiseerde versnellingsbak leverbaar. De DAF LF-serie is beschikbaar met een ruime keuze in GVW's en wielbases en is leverbaar met dag- of slaapcabine. De LF45 is beschikbaar met GVW's van zes tot twaalf ton, daar waar de LF55 met GVW's van 12 tot 21 ton en maximum combinatiegewichten tot 32 ton geleverd wordt. In alle versies zorgt het lage eigen gewicht voor het grootste laadvermogen in zijn klasse en de hoogste productiviteit. Zowel de dag-als de slaapcabine combineert compacte buitenmaten voor optimale wendbaarheid met een verrassend ruim interieur. De makkelijke in- en uitstap, het uitstekende zicht op het overige verkeer en de ergonomische opstelling van de bedieningsinstrumenten bewijzen dat de chauffeur een centrale plaats innam bij de ontwikkeling van de nieuwe LF.

Wereldpremière: DAF Telematics and Infotainment System

Met het DAF Telematics and Infotainment System introduceert DAF een datacommunicatie- en fleetmanagementsysteem dat nieuwe normen stelt. Het systeem is medio 2007 leverbaar als geïntegreerde oplossing voor de CF en XF en later in het jaar ook voor de LF en andere truckmerken. Het DAF Telematics and Infotainment System stelt de ondernemer in staat zijn vlootbeheer en zijn bedrijfsprocessen verder te optimaliseren door middel van betere communicatie tussen de thuisbasis, de truck en de chauffeur. Het DAF Telematics and Infotainment System heeft de beschikking over meerdere communicatiefuncties, maar ook over onder andere zichtcamera's, navigatie en routeplanning, tracking, boodschapverkeer over en weer en telefoonintegratie.

Het DAF Telematics and Infotainment System bestaat uit een fraai in het dashboard van de CF en XF geïntegreerde bedieningsmodule - waarvoor twee van de drie DIN-slots gebruikt worden - met centrale computer in de truck zelf en een zogeheten 'internetportal' die verbinding met de thuisbasis mogelijk maakt. Beide staan via GPRS met elkaar in verbinding om ritgegevens en route-informatie uit te wisselen. Bedieningsgemak en gebruiksvriendelijkheid hebben bij de ontwikkeling van DAF's telematicasysteem de hoogste prioriteit gekregen. Het paneel telt niet meer dan zeven menuknoppen en de menustructuur kent niet meer dan drie lagen. Uniek bij het systeem is de mogelijkheid om het navigatiesysteem te koppelen aan de 'berichten'-functie. Zo kan de planningsafdeling van het transportbedrijf de beste route naar de truck sturen, waarna deze automatisch op het beeldscherm verschijnt. Meteen vanaf de introductie biedt het DAF Telematics and Infotainment System de functionaliteiten messaging, navigatie, route planning, geo fencing, tracking & tracing en het uitlezen van prestaties op de thuisbasis. Ook is er de mogelijkheid tot het aansluiten van een camerasysteem op het beeldscherm. Verdere functionaliteiten kunnen nog aan het systeem worden toegevoegd, zoals temperatuurmeting in de trailer, beveiligingsinformatie en een continu controle van de PTO-werking, later nog gevolgd door bijvoorbeeld I-Pod op MP3 aansluitingen.

Hybride technologie

DAF's moedermaatschappij PACCAR Inc. heeft zich het ambitieuze doel gesteld om binnen zeven jaar bij specifieke middelzware voertuigen een brandstofefficiency-verbetering van 30% te bereiken. Hybride-technologie zal daarbij een belangrijke plaats innemen. PACCAR's omvangrijke wereldwijde hybride-programma is er op gericht om energiemanagementsystemen op de markt te brengen die zowel voordelen bieden voor de klant als voor het milieu. Als onderdeel van dit programma presenteert DAF op de IAA een prototype van een hybridetruck, gebaseerd op de succesvolle LF-serie. Het voertuig is ontwikkeld in samenwerking met Eaton en Leyland Trucks, ook een PACCAR-onderneming, en maakt gebruik van een uiterst modern diesel/elektrisch parallel-hybridesysteem. Omdat het hybride-systeem gebruikt wordt om energie op te slaan die bij het remmen vrijkomt, leent het zich met name voor distributietoepassingen waarbij veel geremd en opgetrokken wordt. Zo worden brandstofbesparingen tot 30% mogelijk. DAF heeft al een lange ervaring met hybride trucks. Al in de jaren tachtig ontwikkelde DAF een hybride busconcept, in de jaren negentig gevolgd door een prototype van een hybride distributietruck gebaseerd op de CF. Maar de batterijen alleen al wogen 3.000 kilo, een groot nadeel voor een distributietruck. De laatste ontwikkelingen in batterijtechnologie hebben geresulteerd in batterijpakketten van nog maar 150 tot 200 kilo. Daarmee komt de hybridetechnologie binnen bereik.

Enhanced Environmentally friendly Engines - EEV

Op de DAF-stand op de IAA is ook DAF Component Sales vertegenwoordigd. Deze divisie is verantwoordelijk voor de verkoop van componenten, zoals cabines, assen en motoren aan derden, waaronder producenten van autobussen en touringcars en fabrikanten van speciale voertuigen. Op de DAF-stand presenteert DAF Components de DAF 9,2 liter EEV motor. Deze zogenoemde 'Enhanced Environmentally friendly Engine' heeft uitlaatgasemissiewaarden die nog lager liggen dan de strenge Euro 5-norm die pas in 2009 van kracht wordt. De DAF EEV-motoren zijn gebaseerd op de nieuwe 9,2 liter Euro 5 PR-motor, uitgerust met een passief roetfilter. Met dit filter kan nog eens een reductie van 50% worden bereikt van de emissie van vaste deeltjes tot slechts 0,015 gram per kWh, 25% onder de EEV-norm! De 9,2 liter PACCAR EEV motor stoot slechts 2 gram NOx, 0,05 gram CO en 0,1 gram koolwaterstoffen per kWh uit, en een te verwaarlozen hoeveelheid zichtbare rook. Begin volgend jaar, of zoveel eerder als technisch mogelijk, zal de PACCAR 9,2 liter EEV motor - met vermogens van 250 tot 360 pk - beschikbaar komen voor toepassing in bussen. Later in 2007 komt de motor ook beschikbaar voor trucks. Ook van de 12,9 liter PACCAR MX-motor zal een EEV-versie beschikbaar komen, met vermogens van 360 tot 510 pk. Ook deze zal zijn uitgerust met een passief roetfilter.

Centrale plek voor DAF services

Om uiting te geven aan het grote belang dat DAF en haar duizend verkoop- en servicedealers hechten aan excellente dienstverlening, hebben After Sales, PACCAR Financial, PACCAR Parts en TRP een prominente plek op de DAF-stand, net als DAF's International Truck Service, MultiSupport reparatie- en onderhoudscontracten en de systemen die de DAF-dealer ter beschikking staan om de klant het optimale aankoopadvies te geven. DAF-dealers passen het principe van 'One Stop Shopping' toe: alle services en diensten onder één dak, zodat de transportondernemer zich kan concentreren op zijn 'core business'.

Volledig opgebouwde transportoplossingen

In samenwerking met vooraanstaande Europese carrosserie- en opbouwfabrikanten kan de DAF-dealer voor elke transportbehoefte de juiste transportoplossing bieden. Om te onderstrepen dat DAF trucks de beste basis zijn voor elke toepassing en voor elke opbouw, staan er op de DAF-stand in Hannover diverse volledig opgebouwde trucks, inclusief een specifiek Duitse BDF-toepassing. Ook tentoongesteld worden een CF8x4 met Meiller kipper, een CF75 6x4 met VDL haakarm containersysteem en een LF55 met portaalarmsysteem van VDL Container Systems, alle perfecte transportoplossingen voor de bouw.

Eindhoven, 24 augustus 2006