Amsterdam Airport Schiphol

Published: 08:00 24.08.2006 GMT+2 /Source: Schiphol Group /AEX: SCHIPHOL /ISIN:

Schiphol Group: Netto resultaat over eerste halfjaar met 8,4% gestegen tot EUR 88,0 miljoen

Schiphol, 24 augustus 2006

Het netto resultaat van Schiphol Group, inclusief waardeveranderingen vastgoed, over het eerste halfjaar van 2006 is ten opzichte van dezelfde periode in 2005 met 8,4% gestegen, van EUR 81,2 miljoen tot EUR 88,0 miljoen. Exclusief waardeveranderingen vastgoed is het netto resultaat met EUR 76,6 miljoen nagenoeg onveranderd gebleven (1e halfjaar 2005: EUR 76,8 miljoen). Het exploitatieresultaat, inclusief waardeveranderingen vastgoed, is toegenomen met 10,4%, van EUR 126,3 miljoen tot EUR 139,4 miljoen. EBITDA, inclusief waardeveranderingen vastgoed, is toegenomen met 5,6%, van EUR 209,7 miljoen tot EUR 221,4 miljoen. Winst per aandeel is gestegen met 8,4% van EUR 474 naar EUR 514

Samenvatting belangrijkste business resultaten

Het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport is gestegen met 4,4% tot bijna 22,6 miljoen, waarvan ruim 21,5 miljoen via Amsterdam Airport Schiphol (4,3%). De kosten voor door de overheid opgelegde beveiligingsmaatregelen op Amsterdam Airport Schiphol zijn gestegen met EUR 15,6 miljoen (19,0%) tot EUR 97,8 miljoen. De inkomsten uit de Security Service Charge bleven hier in 2006 EUR 3,9 miljoen bij achter. De Business Area Consumers zag de concessie-inkomsten uit de See Buy Fly-winkels op Amsterdam Airport Schiphol per internationaal vertrekkende reiziger stijgen van EUR 3,58 naar EUR 3,81. Er was sprake van een forse stijging van de waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen van de Business Area Real Estate, van EUR 5,5 miljoen in 2005 naar EUR 16,1 miljoen in 2006. De buitenlandse activiteiten van de Business Area Alliances & Participations hebben in de vorm van rentebaten en dividenden EUR 6,9 miljoen bijgedragen aan het resultaat voor belastingen van Schiphol Group (1e halfjaar 2005: EUR 3,6 miljoen).

Reactie president-directeur Gerlach Cerfontaine

"Wij zijn tevreden over het financiële resultaat in het eerste halfjaar van 2006. Wij handhaven onze verwachting voor de ontwikkeling van het netto resultaat over het hele jaar. In deze verwachting houden wij rekening met de getroffen maatregelen als gevolg van de recent verijdelde aanslagen in het Verenigd Koninkrijk. Exclusief waardeveranderingen en verkoop vastgoed en exclusief de verwachte, per saldo positieve effecten van de vaststelling van de fiscale openingsbalans voor Schiphol Group, zal het netto resultaat in dezelfde orde van grootte liggen als over 2005. Wij handhaven ook onze verwachting dat het aantal passagiers via Amsterdam Airport Schiphol over heel 2006 met circa 4,2% zal stijgen."

Dit bericht zou toekomst gerichte mededelingen ("forward looking statements") kunnen bevatten onderhevig aan risico samenhangend met financiële factoren, resultaten van activiteiten van Schiphol Group maar ook enkele voornemens en doelstellingen van Schiphol Group gerelateerd aan deze onderdelen. Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden omdat ze afhankelijk zijn van gebeurtenissen en/of omstandigheden die zich in de toekomst voordoen en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten en ontwikkelingen aanmerkelijk kunnen verschillen van de resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements. Forward-looking statements en voorspellingen zijn gebaseerd op actuele gegevens en ervaringen uit het verleden, maar zijn niet noodzakelijkerwijs maatgevend voor toekomstige uitkomsten of de financiële resultaten van Schiphol Group en moeten daarom niet in isolement worden gezien.

Via de onderstaande link krijgt u het volledige persbericht inclusief de balans, winst- en verliesrekening, mutatieoverzicht van het eigen vermogen, kasstroomoverzicht, toelichting en de beoordelingsverklaring.

Belangrijkste financiële resultaten

EUR miljoen tenzij anders vermeld
HJ 06
HJ 05*
+/-

FJ 05
Netto-omzet
486,0
442,8
9,8%

948
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
16,1
6,4
151,2%

12
Bedrijfslasten
362,7
323,0
12,3%

659
Exploitatieresultaat
139,4
126,3
10,4%

311
Resultaat voor belastingen
124,1
116,9
6,1%

279
Netto resultaat excl. waardeveranderingen vastgoedbeleggingen 76,6
76,8
- 0,2%

184
Resultaat toekomend aan aandeelhouders (netto resultaat) 88,0
81,2
8,4%

193
Afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen
82,0
83,4
-1,7%

167
EBITDA 1)
221,4
209,7
5,6%

478
Investeringen immateriële en materiële vaste activa 103,7
150,3
-31,1%

268
Operationele kasstroom 2)
116,5
79,9
45,8%

300

Kernratio's

Winst per aandeel
514
474
8,4%

1.126
Interest dekkingsratio 3)
7,0x
11,8x

9,1x
Leverage 4) per 30 juni
28,8%
30,4%

29,4%

Bedrijfsomvang (in aantallen) 5)

Vliegtuigbewegingen handelsverkeer
214.993
208.769
3,0%

430.566
Passagiersbewegingen (x 1.000)
22.571
21.610
4,4%

46.152
Vracht (x 1.000 ton)
739
702
5,2%

1.450

*) Aangepast voor vergelijkingsdoeleinden
1) Exploitatieresultaat plus afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen 2) Voor een specificatie wordt verwezen naar het kasstroomoverzicht 3) Exploitatieresultaat gedeeld door saldo financiële baten en lasten 4) Boekwaarde rentedragende schulden/(eigen vermogen plus boekwaarde rentedragende schulden) 5) Betreft Schiphol Group: Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport

Netto resultaat
Het resultaat toekomend aan aandeelhouders (netto resultaat) van Schiphol Group is over het eerste halfjaar van 2006 gestegen met 8,4%, van EUR 81,2 miljoen tot EUR 88,0 miljoen. Deze stijging kan voor een belangrijk deel worden toegeschreven aan een toename van de waardeveranderingen van het vastgoed van de onderneming, van EUR 6,4 miljoen voor belasting in het eerste halfjaar van 2005 naar EUR 16,1 miljoen in 2006 (na belasting respectievelijk EUR 4,4 en EUR 11,4 miljoen). Exclusief waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen is het netto resultaat met 0,2% gedaald, van EUR 76,8 miljoen naar EUR 76,6 miljoen.

Netto-omzet
De netto-omzet steeg over het eerste halfjaar 2006 met 9,8%, van EUR 442,8 miljoen tot EUR 486,0 miljoen. De inkomsten uit havengelden stegen met 11,1% van EUR 265,2 tot EUR 294,7 miljoen. Deze stijging is voor 4,0% het gevolg van de toename van het aantal passagiers en het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer, die deels werd tenietgedaan door een daling van het gemiddelde startgewicht per vliegtuigbeweging (MTOW). Voor 7,8% wordt de stijging veroorzaakt door verhogingen van de vliegtuig- en passagiersgerelateerde vergoedingen per 1 april 2006 en van verhogingen van de security service charge per 1 november 2005 en per 1 april 2006; De inkomsten uit concessies stegen met 9,8% van EUR 58,3 tot EUR 64,0 miljoen. Deze toename kan voor het grootste deel worden verklaard door de groei van het aantal passagiers en een toename van de gemiddelde concessie-inkomsten per internationaal vertrekkende passagier in de See Buy Fly-winkels op Amsterdam Airport Schiphol tot EUR 3,81 in de eerste helft van 2006 (1e halfjaar 2005: EUR 3,58); De inkomsten uit verhuur van vastgoed stegen met 5,4% van EUR 54,2 tot EUR 57,1 miljoen, ondanks de verkoop eind 2005 van vastgoedbeleggingen aan het ACRE Fund; De parkeerinkomsten namen met 6,8% toe van EUR 36,5 tot EUR 39,0 miljoen, met name door een stijging van de parkeerduur bij kort parkeren en een verhoging van de tarieven op Amsterdam Airport Schiphol; De opbrengst uit overige activiteiten nam met 9,2% toe van EUR 28,5 tot EUR 31,1 miljoen, onder andere door hogere reclameopbrengsten en hogere opbrengsten uit diensten en werkzaamheden voor derden.

Overige resultaten uit vastgoed
De overige resultaten uit vastgoed bedroegen EUR 16,1 miljoen en zijn ten opzichte van het eerste halfjaar van 2005 met EUR 9,7 miljoen gestegen. Dit is het gevolg van hogere waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen in 2006.

Bedrijfslasten
De bedrijfslasten over het eerste halfjaar 2006 stegen met 12,3%, van EUR 323,0 miljoen tot EUR 362,7 miljoen. Het totaal aan uitbestedingen en externe kosten steeg met 22,6% van EUR 163,0 tot EUR 199,8 miljoen. Vooral hogere kosten voor beveiliging op Amsterdam Airport Schiphol zorgden voor deze toename. Over het eerste halfjaar 2006 werd op Schiphol EUR 97,8 miljoen aan beveiliging uitgegeven. Vergeleken met dezelfde periode van 2005 is dat een stijging van EUR 15,6 miljoen (+19,0%). Daarnaast is onder de uitbestedingen EUR 4,9 miljoen verantwoord voor gemaakte kosten vanwege - door de-icingvloeistof - zuurstofarm geraakt oppervlaktewater. De kosten voor energie stegen met EUR 5,0 miljoen door met name hogere tarieven. Het restant is veroorzaakt door toegenomen bedrijfsactiviteiten als gevolg van de toename van het verkeer en vervoer; De personeelskosten namen met 3,9% toe van EUR 72,8 tot EUR 75,7 miljoen. Deze stijging is vooral een gevolg van een contractloonstijging per 1 januari 2006 met 2,3%; De afschrijvingen stegen met 4,4% van EUR 78,5 tot EUR 82,0 miljoen als gevolg van de ingebruikname van diverse activa in 2005; Er zijn in het eerste halfjaar 2006 geen bijzondere waardeveranderingen geweest. In het eerste halfjaar 2005 bedroegen deze EUR 4,9 miljoen; De overige bedrijfskosten namen met EUR 1,6 miljoen toe van EUR 3,7 tot EUR 5,3 miljoen.

Exploitatieresultaat
Het exploitatieresultaat over het eerste halfjaar 2006 steeg met 10,4%, van EUR 126,3 miljoen tot EUR 139,4 miljoen. Het netto resultaat over het eerste halfjaar 2006 vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen (EBITDA) bedroeg EUR 221,4 miljoen. Over dezelfde periode 2005 werd een EBITDA behaald van EUR 209,7 miljoen.

Financiële baten en lasten
Het (negatieve) saldo van financiële baten en lasten over het eerste halfjaar van 2006 is uitgekomen op EUR 20,0 miljoen. Vergeleken met dezelfde periode 2005 is dat een stijging met EUR 9,4 miljoen (87,6%). Deze stijging wordt met name veroorzaakt door koersverschillen op een lening in Australische dollar aan onze deelneming in Australië, die EUR 2,8 miljoen negatief waren in 2006 en EUR 4,3 miljoen positief in 2005.

Credit Rating
Standard & Poor's (AA-) en Moody's Investor Service (Aa3) hebben hun credit rating voor N.V. Luchthaven Schiphol en Schiphol Nederland BV herbevestigd. S&P koppelde daar wel een 'negative outlook' aan (was 'stable'), als gevolg van het besluit van de Eerste Kamer over de privatisering. Moody's handhaafde haar 'stable outlook'.

Gebeurtenissen na balansdatum
De recent verijdelde aanslagen in het Verenigd Koninkrijk hebben tot verscherpte maatregelen op ondermeer Amsterdam Airport Schiphol geleid. Sinds 10 augustus zijn deze maatregelen beperkt gebleven tot verscherpte controles en een verbod op het in de handbagage meenemen van vloeibare artikelen op vluchten naar de Verenigde Staten en vluchten met Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Deze beperking raakt een deel van de concessie-inkomsten van Schiphol Group. Samen met de Amerikaanse autoriteiten wordt onderzocht of deze beperking kan worden verlicht.

Vooruitzichten
De directie van Schiphol Group handhaaft haar in het Jaarverslag 2005 uitgesproken winstverwachting. In deze verwachting houden wij rekening met de getroffen maatregelen als gevolg van de recent verijdelde aanslagen in het Verenigd Koninkrijk. Voor heel 2006 wordt, exclusief waardeverandering en verkoop vastgoed, een netto resultaat verwacht dat in dezelfde orde van grootte zal liggen als over 2005 (EUR 177 miljoen). Daarbij is geen rekening gehouden met de goede voortgang die is geboekt in het bereiken van overeenstemming met de Belastingdienst over de vaststelling van de fiscale openingsbalans per 1 januari 2002; de datum vanaf wanneer Schiphol Group winstbelasting moest gaan betalen. Hieruit kan in de tweede helft van 2006 een per saldo positieve, eenmalige materiële winstbelastingbate voortvloeien. Het investeringsniveau over 2006 zal naar verwachting uitkomen op circa EUR 300 miljoen; eerder was dit geraamd op EUR 360 miljoen.

Gang van zaken in de Business Areas

Aviation
De Business Area Aviation, verantwoordelijk voor de planning, de regie en het capaciteitsmanagement van Amsterdam Airport Schiphol, was over het eerste halfjaar van 2006 goed voor 60,5% van de netto omzet en 19,5% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group. De activiteiten binnen deze Business Area zijn gereguleerd. Dat houdt in dat de overheid hiervoor een maximaal toegestaan rendement bepaalt.

EUR miljoen
HJ06
HJ05
+/-

FJ05
Netto omzet
294,2
264,9
11,0%

573
EBITDA
86,0
91,7
-6,2%

214
Exploitatieresultaat
27,2
35,3
-22,9%

99
Investeringen immateriële en materiële vaste activa 73,0
97,8
-24,4%

187

Amsterdam Airport Schiphol heeft in het eerste halfjaar van 2006 een passagiersgroei van 4,3% en een vrachtgroei van 5,2% gerealiseerd. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer steeg met 2,9%. Er werden gemiddeld kleinere vliegtuigen ingezet; het gemiddelde maximum startgewicht per vliegtuigbeweging daalde namelijk met 1,3%, van 100,0 naar 98,7 ton.

Behalve deze volumefactoren had ook invloed op de netto-omzet van de Business Area dat de start- en landingsgelden voor luchtvaartmaatschappijen van Amsterdam Airport Schiphol per 1 april 2006 met gemiddeld 2% zijn verhoogd. De Passenger Service Charge voor vertrekkende passagiers steeg eveneens met 2%. De Security Service Charge voor vertrekkende passagiers ging vanwege toenemende beveiligingskosten met 7,4% omhoog. Desondanks waren de inkomsten uit de Security Service Charge in het eerste halfjaar van 2006 EUR 3,9 miljoen lager dan de werkelijk gemaakte kosten voor beveiliging.

De omzet van de Business Area steeg in de eerste zes maanden van 2006 met 11,0% tot EUR 294,2 miljoen, terwijl de bedrijfslasten met 16,3% toenamen tot EUR 267,0 miljoen. Behalve voor beveiliging stegen ook de kosten voor energie en onderhoud in 2006 sterk door de langdurige winter en de problemen die dit veroorzaakte voor het zuurstofgehalte in de sloten.

De Business Area zag de kosten per Work Load Unit (WLU), een maat voor de efficiency, in het eerste halfjaar van 2006 met 11,0% toenemen ten opzichte van eerste halfjaar van 2005, tot EUR 9,19. Eén WLU staat gelijk aan 1 passagier of 100 kg vracht. De toename wordt vooral veroorzaakt door de gestegen kosten van beveiliging en afschrijvingen. Afgezien van de kosten voor beveiliging en afschrijvingen zijn de kosten per WLU gestegen met 8,8% van EUR 3,73 tot EUR 4,06.

Er werd in het eerste halfjaar van 2006 voor EUR 73,0 miljoen geïnvesteerd op de locatie Schiphol, onder meer in nieuwe bagagevoorzieningen en de aanleg van een nieuwe corridor tussen de B en C-pier. Daarnaast werd opnieuw geïnvesteerd in security en brandveiligheid en werd groot onderhoud uitgevoerd aan de Zwanenburgbaan. KLM en Schiphol Group namen in juni de eerste volledig voor self-service gebruik ingerichte vertrekhal van Europa in gebruik.

Net als in de laatste maanden van 2005 was het percentage koffers dat niet tegelijk met de passagiers aankwam (IR-rate) in de eerste zes maanden van 2006 lager dan dat van de andere grote luchthavens in Europa. Ook de punctualiteit heeft zich in het eerste halfjaar gunstig ontwikkeld. Deze steeg voor aankomende vluchten in het eerste halfjaar met 1,7 procentpunt tot 82,0% en voor vertrekkende vluchten met 2,5 procentpunt tot 74,7%.

Overige ontwikkelingen Aviation
De Eerste Kamer is eind juni akkoord gegaan met de Wijziging van de wet inzake de exploitatie van de luchthaven Schiphol. Hierdoor zal voortaan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) toezicht gaan houden op de vaststelling van de aviationgerelateerde tarieven van Amsterdam Airport Schiphol en het consultatieproces daarvoor. Voorheen was dat de verantwoordelijkheid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat

Consumers
De Business Area Consumers, verantwoordelijk voor de exploitatie van concessies (voor onder meer winkels en horeca), van de parkeerterreinen en -garages en van de mogelijkheden voor reclame op Amsterdam Airport Schiphol, was over het eerste halfjaar van 2006 goed voor 22,5% van de netto omzet en 46,0% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group. De Business Area is ook actief buiten Nederland.

EUR miljoen
HJ06
HJ05
+/-

FJ05
Netto omzet
109,5
90,9
20,5%

195
EBITDA
72,0
63,2
13,9%

140
Exploitatieresultaat
64,1
56,0
14,5%

125
Investeringen immateriële en materiële vaste activa 5,2
4,2
24,6%

16

Het exploitatieresultaat van de Business Area Consumers is in het eerste halfjaar van 2006 met EUR 8,1 miljoen gestegen tot EUR 64,1 miljoen. De concessie-inkomsten uit de See Buy Fly winkels op Amsterdam Airport Schiphol stegen met EUR 4,3 miljoen (+11,8%) naar EUR 40,8 miljoen. Deze stijging is te danken aan hogere passagiersaantallen en toegenomen bestedingen. Het laatste is een gevolg van de meer concurrerende prijsstelling van de producten, de nieuwe See Buy Fly "Buy Bye" campagne en het gestegen consumentenvertrouwen.

Als gevolg hiervan lieten de concessie-inkomsten uit See Buy Fly per vertrekkende internationale passagier op Amsterdam Airport Schiphol over het eerste halfjaar een stijging zien van 6,4%, van EUR 3,58 naar EUR 3,81. De inkomsten uit overige concessies stegen met EUR 2,1 miljoen, hoofdzakelijk door toegenomen horecabestedingen.

In de netto omzet over 2006 is begrepen een opbrengst uit verhuringen van EUR 6,1 miljoen. Deze omzet betreft voor een belangrijk deel opbrengst uit verhuringen aan concessionarissen. In 2005 werd deze omzet nog verantwoord in de Business Area Real Estate.

De inkomsten uit parkeren op Schiphol namen met 6,3% ofwel EUR 2,1 miljoen toe tot EUR 35,6 miljoen, onder meer door een stijging van de parkeerduur bij kort parkeren. Hierdoor stegen de parkeeropbrengsten per passagier, transferreizigers niet meegerekend, met 0,7% van EUR 2,87 in 2005 naar EUR 2,89 in 2006.

De reclame-inkomsten stegen met 29,2% naar EUR 6,2 miljoen. Dit komt voor een belangrijk deel door het aanbieden van nieuwe buitenreclameobjecten.

In de eerste zes maanden van 2006 is voor EUR 5,2 miljoen door de Business Area Consumers geïnvesteerd. In het gebied achter de paspoortcontrole werden de eerste Airport Lobbies geopend. Dit zijn ruimten waar bedrijven voor vertrek hun belangrijke klanten kunnen ontvangen. ABN AMRO en het zakenreisbureau BCD Travel zijn de eerste gebruikers van deze nieuwe voorzieningen.

Op de luchthaven van Jakarta werd het Saphire loyaliteitsprogramma in gebruik genomen, dat leden onder meer de mogelijkheid biedt om door middel van irisherkenning snel de grens te passeren. Het is gebaseerd op het Privium programma, dat in 2001 werd geïntroduceerd op Schiphol en dat inmiddels 30.000 leden telt.

Overige ontwikkelingen Consumers
Schiphol Group heeft het voornemen om met ingang van 1 januari 2007 de concessie voor de drank- en tabakverkoop in het See Buy Fly gebied, die nu door KLM Tax Free Services wordt geëxploiteerd en die afloopt op 31 december 2006, zelf te gaan exploiteren. De overname past in de strategie van de Business Area Consumers om de retailactiviteiten te versterken. Op 5 juli 2006 is een intentieverklaring ondertekend. Hierin staat dat de overname van de zes winkels en 150 medewerkers zodanig zal plaatsvinden dat de continuïteit van de activiteiten is gewaarborgd. Dit betekent onder meer dat het personeel in dienst komt van Schiphol Group. In de tweede helft van het jaar zal door Schiphol Group nog een due diligence onderzoek worden uitgevoerd.

Real Estate
De Business Area Real Estate, verantwoordelijk voor het ontwikkelen, beheren en exploiteren van en het beleggen in vastgoed op en rond Amsterdam Airport Schiphol en luchthavens in het binnen- en buitenland, was over het eerste halfjaar van 2006 goed voor 10,8% van de netto omzet en 32,5% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.

EUR miljoen
HJ06
HJ05
+/-

FJ05
Netto omzet
52,4
55,6
-5,8%

116
Resultaat uit hoofde van verkoop vastgoedbeleggingen 0,0
0,0
-

10
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
16,1
5,5
193,5%

11
EBITDA
55,7
44,2
26,0%

102
Exploitatieresultaat
45,3
28,7
57,9%

78
Investeringen immateriële en materiële vaste activa 22,8
34,0
-32,9%

50

Het exploitatieresultaat van de Business Area Real Estate is in het eerste halfjaar van 2006 met EUR 16,6 miljoen gestegen. Dit is vooral een gevolg van hogere ongerealiseerde waardeveranderingen en het ontbreken van eenmalige bijzondere waardeverminderingen van het vastgoed. Exclusief de waardeveranderingen van vastgoedbeleggingen steeg het exploitatieresultaat met 25,7%, van EUR 23,2 miljoen naar EUR 29,2 miljoen.

In de netto omzet 2005 is begrepen een opbrengst uit verhuringen aan concessionarissen. Vanaf 2006 wordt deze omzet (tot een bedrag van EUR 6,1 miljoen) verantwoord in de Business Area Consumers.

De waardevermeerdering van het vastgoed bedroeg in de eerste zes maanden van 2006 EUR 16,1 miljoen tegen EUR 5,5 miljoen in de eerste helft van 2005. Deze stijging was te danken aan de oplevering van nieuwe objecten, de uitgifte van nieuwe erfpachtcontracten en een stijging van de taxatiewaarden van bestaande objecten.

Er werd in het eerste halfjaar van 2006 geen vastgoed verkocht, in tegenstelling tot de eerste helft van 2005. Toen werd voor EUR 9,5 miljoen vastgoed aan het ACRE Fund verkocht, waarvan de boekwaarde (op basis van reële waarde) nagenoeg gelijk was aan de verkoopopbrengst.

De gemiddelde bezettingsgraad van het vastgoed op Amsterdam Airport Schiphol steeg van 85,4% ultimo juni 2005 naar 85,7% ultimo juni 2006

Er werd in 2006 voor EUR 22,8 miljoen door de Business Area Real Estate geïnvesteerd. Een begin is gemaakt met de bouw van een multi-tenant kantoorgebouw voor onder meer Microsoft op Schiphol-Centrum, dat een vloeroppervlak van 32.000 m2 krijgt. Verder werd gestart met de bouw van vrachtgebouw 9 op Cargo World Schiphol-Zuidoost. Menzies Aviation en Skylink, twee vrachtafhandelaren, zullen 75% van dit gebouw gaan huren. Het krijgt 24.600 m2 bedrijfsruimte en 3.900 m2 kantoorruimte.

Yusen Air & Sea Service (Yusen) en Eagle Global Logistics (EGL) namen op Cargo World Schiphol-Zuidoost nieuwe vrachtgebouwen in gebruik. Het oude gebouw van Yusen op Schiphol-Zuidoost is in 2006 aangekocht en doorverhuurd aan Rutges Air Cargo.

Op het RTM Airpark op Rotterdam Airport is grond in erfpacht uitgegeven, waarop MiraTes Europe, producent van diagnostische zelftests, een hoofdkantoor met een vloeroppervlakte van ca. 2.000 m² gaat bouwen. Met Bouwconcern Dura Vermeer is een intentieovereenkomst gesloten voor uitgifte van grond in ondererfpacht voor de bouw van een kantoorgebouw met een vloeroppervlakte van ca. 12.000 m².

Overige ontwikkelingen Real Estate
Bij de luchthaven Malpensa in Italië is gestart met de bouw van een tweede linie vrachtgebouw met een oppervlakte van 12.000 m² dat eind van het jaar wordt opgeleverd. Tevens is gestart met het bouwrijp maken van gronden voor de realisatie van het eerste kantoorgebouw op het MXP Business Park bij Malpensa Airport.

Alliances & Participations
De Business Area Alliances & Participations is verantwoordelijk voor de exploitatie van Rotterdam Airport, Eindhoven Airport en Lelystad Airport, van de deelnemingen in onder meer JFKIAT, die Terminal 4 op John F. Kennedy Airport in New York beheert, en in Brisbane Airport, en van Utilities. In Utilities worden omzetten verantwoord voor het transport van electriciteit en gas en de levering van water aan de externe markt. De Business Area was over het eerste halfjaar van 2006 goed voor 6,2% van de netto omzet en 2,0% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.

EUR miljoen
HJ06
HJ05
+/-

FJ05
Netto omzet
29,9
31,4
4,8%

64
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
0,0
0,9
-100,0%

1
EBITDA
7,6
10,6
-28,6%

22
Exploitatieresultaat
2,8
6,3
-56,3%

9
Investeringen immateriële en materiële vaste activa 2,7
14,3
-81,1%

24

De buitenlandse activiteiten van de Business Area Alliances & Participations droegen in de vorm van rentebaten en dividenden EUR 6,9 miljoen bij aan het resultaat voor belastingen van Schiphol Group (1e halfjaar 2005: EUR 3,6 miljoen). De belangrijkste bijdrage kwam van de deelneming in Brisbane (EUR 6,3 miljoen).

Het exploitatieresultaat van de Business Area Alliances & Participations nam in het eerste halfjaar van 2006 af met EUR 3,5 miljoen. Dit wordt vooral veroorzaakt door een EUR 0,9 miljoen lager resultaat op binnenlandse deelnemingen en een EUR 2,3 miljoen lager resultaat op Utilities. Het lagere resultaat van Utilities houdt onder meer verband met een eenmalige bate van EUR 1,2 miljoen in 2005.

Het aantal passagiers dat gebruik maakte van Terminal 4 op JFK Airport, New York, steeg in de eerste zes maanden van 2006 met 10,5% tot ruim 3,4 miljoen. Brisbane Airport verwerkte in de eerste zes maanden van 2006 bijna 7,8 miljoen passagiers; 4,0% meer dan in 2005.

Het aantal passagiers op Eindhoven Airport steeg in het eerste halfjaar met 22,1% tot 507.000. De sterkste groei vond plaats in het low cost vervoer (+32%). Het aantal passagiers op Rotterdam Airport nam in het eerste halfjaar met 4,4% af tot bijna 516.000 door een tegenvallend eerste kwartaal.

Overige ontwikkelingen A&P
Begin 2006 hebben Schiphol Nederland B.V. en KPN Telecom B.V. , de commanditaire vennoten in de joint venture Schiphol Telematics C.V., een overeenkomst op hoofdpunten gesloten. Als gevolg hiervan zijn de activiteiten van de joint venture Schiphol Telematics van Schiphol Group en KPN gesplitst in een "Dienstenbedrijf" en een "Netwerkbedrijf". Het "Netwerkbedrijf" is achtergebleven in Schiphol Telematics C.V. en toebedeeld aan Schiphol Group. Het "Dienstenbedrijf" is toebedeeld aan KPN.

Schiphol International dingt mee naar een mogelijk strategisch partnerschap met Nanjing Lukou International Airport in China. Onderdeel van deze mogelijke samenwerking is ook een participatie in het aandelenkapitaal van de luchthaven. Voor de verwerving van een minderheidsbelang in de luchthaven van Nanjing is ook een andere partij in de race.

Via de onderstaande link krijgt u het volledige persbericht inclusief de balans, winst- en verliesrekening, mutatieoverzicht van het eigen vermogen, kasstroomoverzicht, toelichting en de beoordelingsverklaring.

Press Release

Schiphol Group is een exploitant van luchthavens die als missie heeft om duurzame waarde te creëren voor haar stakeholders door het ontwikkelen van AirportCities en het positioneren van Amsterdam Airport Schiphol als de meest toonaangevende AirportCity. De onderneming heeft de ambitie om een van de meest toonaangevende luchthavenondernemingen ter wereld te zijn.

Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Lelystad Airport en bezit 51% van de aandelen in Eindhoven Airport. Buiten Nederland neemt de onderneming via Schiphol USA Inc. deel in JFKIAT dat Terminal 4 op John F. Kennedy Airport bij New York exploiteert, en heeft het een belang in Brisbane Airport Corporation, exploitant van de luchthaven van Brisbane in Australië. http://www.schipholgroup.com

Als u niet langer persberichten van Schiphol Group wilt ontvangen, kunt u zich uitschrijven via onderstaande link:Uitschrijven Persberichten Schiphol Group


Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl