Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Welkom staatssecretaris Van Geel bij ontvangst studenten Johan Roos en Sander Ansems op VROM, 29 augustus 2006

Welkom hier in de hal van het VROM-gebouw. Zoals jullie kunnen zien, staat de hal geheel in het teken van jullie reis naar China. Met als blikvanger de foto van de Four Wheel Drive waarmee jullie deze reis hebben gemaakt. Een reis met een belangrijke boodschap: bewustwoording voor onze klimaat- en energieproblematiek en een voorbeeld presenteren van een oplossing: een CO2-neutrale reis en wel van Nederland naar China.

Jullie hebben in vier maanden tijd een fantastisch mooie en spannende tocht gemaakt, van Leeuwarden naar Peking, bijna 30.000 kilometer! Met deze reis hebben jullie op een heel bijzondere manier aandacht gevraagd voor het belang van biobrandstoffen voor het milieu. Het gebruik van biobrandstoffen beperkt de CO2 uitstoot en speelt daarmee een rol in de oorzaak van klimaatverandering.

Toen jullie op 9 mei op de Nederlandse ambassade in Peking aankwamen hebben we elkaar semi-live via een interactieve beeldverbinding gesproken.

Ik heb bij die gelegenheid gezegd een beetje jaloers te zijn op de manier waarop jullie aandacht voor het milieu naar buiten hebben gebracht. Jullie hebben laten zien dat milieu ook leuk en spannend kan zijn. Dat blijkt ook uit de foto die hier in de hal hangt.

Ook heb ik jullie toen uitgenodigd om in augustus langs te komen in Den Haag om de boekhouding van jullie CO2 neutrale reis te laten zien. Want behalve het rijden op biobrandstof hebben jullie de volledige CO2 uitstoot van de verschillende onderdelen van de reis laten compenseren door de aanplant van bomen in Azië via Trees for Travel. En daarmee hebben jullie de eerste CO2 neutrale autoreis op biobrandstof van Nederland naar het verre China gemaakt. Een vermelding in het Guiness Book of Records waard. Maar belangrijker nog, het bewijs dat hét kan. Reizen zonder het milieu te belasten. Laat jullie boodschap en het succes van jullie reis een inspiratie en motivatiebron zijn voor ons allemaal; wetenschappers, bedrijfsleven, politici en burgers om passievolle pioniers als jullie na te volgen.

Jongens, nogmaals van harte gefeliciteerd met dit succes!

En dan ik ben nu bijzonder benieuwd naar jullie CO2 neutrale boekhouding.

Dames en heren

We hebben zojuist de CO2-balans van de reis naar Peking gecontroleerd. We hebben gelukkig vastgesteld dat alles er prima uitziet. De reis van Leeuwarden naar Peking heeft dus per saldo niet geleid tot uitstoot van het broeikasgas CO2. De CO2 die is vrijgekomen bij de verbranding van de pure plantaardige olie afgekort PPO die voor de reis is gebruikt, is afkomstig van planten. Planten hebben deze CO2 tijdens de groei uit de lucht opgenomen en deze CO2 is dan ook, zoals dat heet, klimaatneutraal. De overige CO2 uitstoot van de reis, bijvoorbeeld tijdens de overtocht met de boot, de vliegreis terug naar Nederland, en ook zelfs de CO2 die is vrijgekomen bij de productie van de verbruikte PPO, is gecompenseerd door Trees voor Travel met de aanplant van bomen.

Een volledig klimaatneutrale reis dus. En dat is van belang want reizen brengt natuurlijk verkeer met zich mee en de uitstoot van CO2 door het verkeer bedraagt ongeveer 1/5 van de totale CO2-uitstoot die door de mens wordt veroorzaakt.

Om de stijgende uitstoot van broeikasgassen een halt toe te roepen, zet het kabinet in op drie beleidslijnen:

* het stimuleren van schone en energie efficiënte voertuigen. Zo is op 1 juli van dit jaar de aankoopbelasting van auto's, de BPM, afhankelijk geworden van het energielabel van een auto;
* het zorgdragen voor het gebruik van biobrandstoffen en andere klimaatneutrale brandstoffen in het verkeer; en tot slot
* het efficiënter gebruiken van voertuigen. Als voorbeeld wil ik hier noemen het programma Het Nieuwe rijden dat door SenterNovem wordt uitgevoerd. Hierbij komt het er op aan om weggebruikers te stimuleren zo snel mogelijk naar een hogere versnelling over te schakelen, rij schoner, rij 80 in zijn 5.

Kortom, we zetten in op: betere auto's, betere brandstoffen en beter gebruik van auto's.

Zoals de zojuist gepresenteerde CO2-balans van de reis naar Peking heeft laten zien, kan door het gebruik van biobrandstoffen de uitstoot van CO2 naar de lucht worden teruggebracht. In 2003 is een richtlijn van de Europese Unie verschenen om het gebruik van biobrandstoffen en andere hernieuwbare brandstoffen te stimuleren. In 2006 is in Nederland aan deze richtlijn invulling gegeven door het bijmengen van 2% biobrandstof in benzine en diesel te stimuleren door middel van een accijnsverlaging. Daarnaast zijn er een aantal projecten met accijnsvrijstelling voor pure plantaardige olie. Vanaf 2007, dus volgend jaar, zal Nederland aan de Europese richtlijn invulling geven door oliemaatschappijen verplicht te stellen 2% van de op de markt gebrachte benzine en diesel als biobrandstof te leveren. Dit percentage zal de komende jaren oplopen tot 5,75% in 2010. Naar verwachting zal deze verplichtstelling op 1 januari 2007 ingaan.

Dames en heren,

Bij de introductie van biobrandstoffen is een belangrijke doelstelling dat de innovatie gericht op het ontwikkelen van betere biobrandstoffen
- de zogenaamde tweede generatie biobrandstoffen -in gang wordt gezet. Onder betere biobrandstoffen verstaan we biobrandstoffen die uit rest- of afvalstromen worden geproduceerd. Deze betere biobrandstoffen zijn goedkoper en scoren betere CO2-prestaties dan de huidige biobrandstoffen waarvoor speciaal landbouwgewassen moeten worden geteeld. De verwachting is dat deze biobrandstoffen een CO2-emissiereductie met een maximum rond 90% kunnen realiseren. Voor deze ontwikkeling van innovatie biobrandstoffen heeft het kabinet een bedrag van 60 miljoen euro beschikbaar gesteld. De subsidieregeling voor innovatieve biobrandstoffen zal naar verwachting in september worden gepubliceerd.

Behalve goede CO2-prestaties heeft ook de duurzaamheid van biobrandstoffen de volle aandacht van het kabinet. Het gebruik van biobrandstoffen in Nederland mag natuurlijk niet leiden tot het kappen van tropisch regenwoud in Brazilië of Indonesië of tot aantasting van de biodiversiteit.

We gaan dus deels al in 2007 maar zeker in 2008 duurzaamheidseisen aan de toegepaste biobrandstoffen stellen.

In dit verband is het van belang om nog even aandacht te schenken aan het rapport van de commissie Cramer. De commissie - onder voorzitterschap van mevrouw Jacqueline Cramer met vertegenwoordigers uit overheid, bedrijfsleven, wetenschap en maatschappelijke organisaties, zal morgen in haar rapport duurzaamheidcriteria voor de productie van biomassa presenteren aan collega Wijn en mijn persoon. Crux wordt straks natuurlijk de criteria te vertalen in bruikbare richtlijnen voor producenten. Ik vertrouw erop dat dat proces tot hetzelfde succes leidt als het eerdere werk van de commissie.

Dames en heren,

Genoeg gesproken over beleid, het moet toch vooral ook een feestje blijven vandaag. Kortom, ik wens u nog veel plezier tijdens deze bijeenkomst!