Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : IZ. 2006/1606
datum : 29-08-2006
onderwerp : Kamervragen over EU-subsidies voor bloemenreclame bijlagen :

Geachte Voorzitter,

Mede namens de minister van Buitenlandse Zaken stuur ik u hierbij de antwoorden op de vragen van het lid Van Bommel (SP) over EU-subsidie voor bloemenreclame (ingezonden 11 augustus 2006).


1
Bent u op de hoogte van het feit dat de reclamecampagne 'Gek op bloemen!' van het Bloemenbureau Holland wordt gefinancierd met steun van de Europese Gemeenschap?

Ja.


2
Kunt u aangeven wat het Europese belang is om een campagne te financieren waarmee miljoenen consumenten via tv en tijdschriften worden opgeroepen naar de bloemist te gaan?

In december 2000 heeft de Raad een verordening (nr. 2826/2000) aangenomen over voorlichtings- en afzetbevorderingsacties voor landbouwproducten op de Europese binnenmarkt. De Raad heeft hiertoe besloten om het imago van communautaire landbouwproducten te verbeteren. In verordening 1071/2005 van de Commissie is hier nadere invulling aan gegeven. In deze verordening is een lijst opgenomen van producten waarvoor acties op het gebied van voorlichting en afzetbevordering voor cofinanciering door de Europese Gemeenschap in aanmerking kunnen komen. Op deze lijst is onder andere opgenomen 'Levende planten en producten van de bloementeelt'. Belangrijkste voorwaarde voor cofinanciering is de Europese dimensie van de acties. De door u aangehaalde campagne is erop gericht de afzet van bloemen van communautaire oorsprong in de Gemeenschap te vergroten, waarmee wordt voldaan aan deze voorwaarde.
Het feit dat de Europese Commissie het door het Bloemenbureau Holland ingediende programma heeft aanvaard, geeft aan dat de Commissie eveneens overtuigd is van de Europese dimensie van het programma.


3
Hoeveel Europees geld wordt voor deze campagne uitgetrokken? Bent u bereid te pleiten voor beëindiging van Europese subsidiëring van deze campagne? Kunt u uw antwoord toelichten?

In de begroting van de Europese Gemeenschap is voor 2006 voor voorlichtings- en afzetbevorderingsacties een bedrag opgenomen van 42 miljoen euro per jaar.
Voor de campagne 'Gèk op bloemen!' is in totaal 2,4 miljoen euro begroot voor een periode van drie jaar, waarvan de Europese Gemeenschap 1,2 miljoen euro voor haar rekening neemt. De cofinanciering is door de Europese Commissie toegezegd en het programma kan hierdoor worden uitgevoerd zoals voorgesteld. Aangezien de campagne voldoet aan communautaire voorwaarden zie ik geen reden te pleiten voor de beëindiging van de Europese subsidiëring van deze campagne.


4
Deelt u de mening van het Centraal Planbureau dat de Europese Unie aan legitimiteit en slagvaardigheid wint als zij zich concentreert op die zaken die ook echt op Europees niveau moeten worden geregeld? Zo ja, deelt u de mening dat financiering van een dergelijke campagne een positieve bijdrage levert aan het winnen van legitimiteit en slagvaardigheid door de Europese Unie? Zo neen, waarom niet?

Ja. De voortbrenging en afzet van landbouwproducten is een onderwerp dat op Europees niveau moet worden bezien. Immers, met het markt- en prijsbeleid in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid is al sinds decennia daadwerkelijk sprake van een gemeenschappelijke markt voor landbouwproducten.
De campagne 'Gèk op bloemen!' kan niet los worden gezien van de horizontale verordening voor voorlichting en afzet van landbouwproducten. Daarbij gaat het erom extra aandacht te vragen voor Europese producten.


5 en 6
Bent u bereid om de effectiviteit en doelmatigheid van in Nederland uitgegeven Europese subsidies over de afgelopen jaren te onderzoeken? Zo neen, waarom niet?
Bent u bereid om in de toekomst streng toe te zien op de effectiviteit en doelmatigheid van in Nederland te besteden Europese subsidies? Zo neen, waarom niet? Zo ja, hoe wilt u hieraan invulling gaan geven?

Zowel de Europese Rekenkamer als de Algemene Rekenkamer voerden regelmatig doelmatigheidscontroles uit naar te besteden Europese subsidies. Daarnaast laat de Europese Commissie zelf (ook) evaluaties uitvoeren om de effectiviteit van campagnes te meten. Voor wat betreft het programma 'Gèk op bloemen!' zal een marktonderzoekbureau het effect van de campagne meten.
In verordening 2826/2000 is bepaald dat de Commissie vóór 31 december 2006 een verslag indient bij het Europees Parlement en de Raad over de toepassing van de verordening. In diezelfde verordening is als een van de overwegingen opgenomen: 'Om na te gaan of de programma's goed worden uitgevoerd en welk effect de acties sorteren, moet worden voorzien in een doeltreffend toezicht door de lidstaten en in de evaluatie van de resultaten door een onafhankelijke instantie.' Gelet op bovenstaande ben ik van mening dat in Nederland èn door de EU-instellingen voldoende toezicht plaatsvindt op de juiste uitvoering en de effectiviteit van de voorlichtings- en afzetbevorderingsacties, waardoor ik aanvullend of strenger toezicht op dit moment niet noodzakelijk acht.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman