Ingezonden persbericht


Retourartikelen financiële hoofdpijn voor retailers Belang efficiënte retour voor logistiek vaak onderschat

Maar liefst 20% van alle artikelen wordt na aankoop teruggebracht*. Doordat retailers niet efficiënt omgaan met retourartikelen en supply chains hier niet op ingericht zijn, verliezen winkeliers onnodig veel geld, stelt Manhattan Associates, Inc. (NASDAQ: MANH), marktleider op het gebied van supply chain-oplossingen.

Volgens berekeningen van onderzoeksbureau Gartner kan een trage afhandeling van teruggebrachte artikelen bedrijven 30-35 procent van de potentiële omzet schelen. Nu al ziet Manhattan Associates dat steeds meer retailers creatief nadenken over een snelle en goedkope afhandeling van retourproducten. Naast de frisdrankproducenten, die al jaren statiegeld heffen op flessen, beginnen nu ook steeds meer elektronicabedrijven een vergoeding te geven voor het inleveren van bruikbare onderdelen. Daarnaast veilen steeds meer retailers teruggebrachte artikelen via het internet.

Om retailers nog efficiënter om te laten gaan met retourartikelen, heeft Manhattan Associates een vijftal tips opgesteld:


1) Toevoegen van barcodes - ken een intern volgnummer (barcode) toe. Dit leidt tot vele automatiseringsvoordelen en een snellere afhandeling;
2) Opstellen van verificatieproces - hiermee kan direct gecontroleerd worden of een artikel daadwerkelijk geretourneerd mag worden binnen de afgesproken voorwaardes. Hierdoor worden onnodige transportkosten voorkomen;
3) Bijhouden van elektronische registratie - hiermee kan direct bepaald worden of het product terug in voorraad kan, terug naar de leverancier moet of opgeknapt of vernietigd moet worden;
4) Rekening houden met seizoensgebonden producten - de snelheid waarmee deze artikelen weer in de winkel liggen, kan het verschil betekenen tussen winst en verlies;
5) Vergroten van controle en transparantie van retourproces - voor de hoogste netto-activa-herstelwaarde (de waarde waarvoor een teruggebracht artikel is verkocht minus alle kosten die zijn gemaakt tijdens de verkoop).

"In een wereld waar consumenten steeds hogere eisen stellen en modeartikelen een kortere levenscyclus ondergaan, wordt één op de vijf verkochte artikelen teruggebracht. In het direct-to-consumer kanaal stijgt dit aantal zelfs tot een alarmerende 50%. Retailers horen in staat te zijn een gemakkelijke en snelle retourservice te bieden zoals klanten ook verwachten. Ook moeten zij hun kapotte artikelen snel kunnen herstellen. In de toekomst zullen retailers die niet investeren in robuuste processen en technische tools om hun retourmanagement te ondersteunen, afgaan op een mislukking ", zegt Jan Heijblom, Sales Manager bij Manhattan Associates.

*Reverse Logistics Executive Council, http://www.rlec.org, 2003

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Manhattan Associates, Inc.
Manhattan Associates is een toonaangevende leverancier van supply chain-oplossingen. De oplossingen voor Supply Chain Planning, Supply Chain Execution, business intelligence en business process platform ondersteuning stellen meer dan 1200 klanten wereldwijd in staat rendabiliteit, performance en concurrentievoordeel te verhogen. Meer informatie op www.manh.com.

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Maud Geerbex van LEWIS - Global Public Relations: Tel: +31 (0) 40 235 4600 Fax: +31 (0) 40 235 4601 E-mail: maudg@lewispr.com www.lewispr.com

Voor meer informatie over Manhattan Associates kunt u contact opnemen met Jan Heijblom, Sales Manager Central Europe van Manhattan Associates: Tel: +31 (0) 30 214 3056 Fax: +31 (0) 30 214 3099 E-mail: jheijblom@manh.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com

PRWEEK UK - Top ten all-sector agency, 2005
The Sunday Times - Top 100 best small companies to work for, 2005 The Holmes Report - Best consultancy to work for, 2004 Financial Times - Top 20 best places to work, 2004 PRWEEK UK - Top ten all-sector agency, 2004
PRWEEK US - Fastest climbing technology agency, 2004