Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN

100 Vragen van de heer A. Taskan
(vragen binnengekomen op 31 augustus 2006)

De bedrijvenwinkel is het aanspreekpunt voor de Utrechtse ondernemer en heeft als doel hen wegwijs te maken in procedures zoals bestemmingsplannen, milieuvergunningingen, drank- en horecavergunningen en geeft ook informatie die helpt bij het opzetten van een bedrijf in onze stad. Dit laagdrempelige gemeentelijke loket is gevestigd in de Kamer van Koophandel.

Nu heeft de CDA-fractie vernomen dat de bedrijvenwinkel bij de Kamer van Koophandel wordt opgeheven en dat de diensten van de bedrijvenwinkel elders worden ondergebracht.

De CDA-fractie is juist zeer positief over deze laagdrempelige service van de gemeente bij de Kamer van Koophandel en kan zich bijna geen betere locatie voor de bedrijvenwinkel voorstellen. Temeer daar ook de belastingsdienst sommige activiteiten zoals verstrekken van belastingnummers aan de ondernemers via KvK wil laten realiseren.

De CDA-fractie heeft daarom de volgende vragen.


1. Is het college met de CDA-fractie van mening dat de Utrechtse ondernemer zo laagdrempelig en efficiënt mogelijk en op een effectieve manier zal moeten worden bediend ?.
2. Bestaan er daadwerkelijk plannen om het gemeentelijke loket bij de Kamer van Koophandel weg te halen of op te heffen? Zo ja, met welke redenen ?.
3. Heeft er overleg tussen de gemeente en de Kamer van Koophandel plaatsgevonden over het functioneren van het bedrijvenloket in hetzelfde pand ? En zo ja, hoe denkt de Kamer van Koophandel over het verplaatsen van het loket ?.
4. Is het college met de CDA-fractie van mening dat de huidige service van het bedrijvenloket een hoge waardering geniet van het bedrijfsleven en dat het daarom de voorkeur geniet om ondernemers één loket te bieden voor een geintregreerde behandeling van al hun vragen over gemeentelijke diensten en regelingen zoals vergunningen ?.

---- --