Ingezonden persbericht


De kijker en luisteraar staan vanaf 4 september centraal bij de Publieke Omroep

Nieuwe televisienetten en radiozenders sluiten beter aan bij wensen van het publiek

De kijker staat centraal. Dat is het belangrijkste uitgangspunt van de nieuwe televisieprogrammering van de Publieke Omroep. Vanaf 4 september worden Nederland 1, 2, 3 en Z@ppelin/Z@pp duidelijker geprogrammeerd. Ieder net krijgt een eigen herkenbaar profiel, dat nauw aansluit bij de wensen van de kijkers. De vertrouwde en hoog gewaardeerde programma's van de omroepen zijn daardoor makkelijker te vinden. Op deze wijze hoopt de Publieke Omroep naast traditionele kijkers ook jongeren beter te bereiken. En dat is wezenlijk met het oog op een gezonde toekomst voor de publieke omroep.

"We gaan nog beter ons best doen om aan de wensen van onze kijkers te voldoen. De publieke omroep wil voor zoveel mogelijk mensen relevant zijn. Dat zijn we aan onze stand verplicht. Jong en oud. Autochtoon en allochtoon. Met de nieuwe programmering hopen we een stap in de goede richting te zetten", aldus verantwoordelijk netcoördinator Ton F. Van Dijk. "Nederland 1 wordt een breed publieksnet, waar samen kijken centraal staat. Nederland 2 een verdiepend net dat een verschil probeert te maken. En Nederland 3 is het net waar misschien nog wel het meeste gaat veranderen. Een innovatief en soms wat tegendraads net voor relatief jongere kijkers", zo zegt Van Dijk. "Een net dat er nu nog niet is bij de Publieke Omroep."

Met deze vernieuwing wordt een belangrijke stap gezet om de publieke televisienetten een grotere herkenbaarheid te geven. De nieuwe koers bestaat er vooral uit programmaÂŽs een logischer plaats te geven zodat programma's daar worden uitgezonden waar de kijker ze ook verwacht. Dit is nodig voor het behoud van een sterke, toekomstbestendige publieke omroep met het oog op een steeds concurrentiegevoeliger omgeving en een toenemend aantal (thema)kanalen. Een publieke omroep die "relevant" is, omdat zoveel mogelijk bevolkingsgroepen worden bereikt.

Op hoofdlijnen ziet de televisieprogrammering er vanaf 4 september zo uit: Nederland 1 is er voor het laatste nieuws, sport, amusement en het gesprek van de dag. Dagelijks is hier het 20.00 uur Journaal te zien, gevolgd door programmaŽs als Boer zoekt Vrouw, De Reünie, Opsporing Verzocht, Spangen of ER. En later op de avond Pauw en Witteman met hun nieuwe dagelijkse talkshow. Nederland 2 signaleert, confronteert, debatteert en inspireert. De dagelijkse actualiteit wordt behandeld in Netwerk en Nova. Catherine Keijl, Andries Knevel en Rik Felderhof zoeken de drijfveren van hun gasten. Er is aandacht voor de culturele agenda, geloof en achtergronden. Nederland 2 is een net voor geïnteresseerde kijkers. Met programmaŽs waarin achtergronden en meningen ruim baan krijgen. Nieuw talent, nieuwe trends en nieuwe programmaŽs: Nederland 3 is niet voorspelbaar en zit vol nieuwe ideeën. Maar er zijn ook vaste onderdelen waar iedere week op gerekend kan worden, zoals series, films en Europees voetbal. ProgrammaŽs als Spuiten en Slikken, De Wereld draait door en de SopranoŽs hebben er een plek. De kinderzenders Z@ppelin en Z@pp zullen ten slotte ook een helderder onderscheid maken tussen programmering voor kleuters en programma's voor de iets oudere kinderen. Daarbij staat het hoogwaardige eigen produkt van de omroepen centraal. Zodat er ook voor kinderen iets te kiezen valt.

Themakanalen
Het komende najaar komt de Publieke Omroep met een groot aantal digitale themakanalen op televisie. Met ondermeer het kanaal Cultura, voor de liefhebbers van cultuur; het jongerenkanaal 101; Journaal24, een 24-uurs nieuwskanaal; Politiek24, een parlementair kanaal en het gouwe ouwe kanaal HilversumBest. In totaal zeventien kanalen zijn straks te bekijken op de computer via de internetsite www.nederland4.nl, het merendeel van deze kanalen zal ook in de huiskamer op televisie zijn te zien in de digitale pakketten van de kabelmaatschappijen en de telcoms.

Radio
De radiozenders van de publieke omroep zijn al enige jaren op specifieke publieksgroepen ingericht. De vernieuwing bij radio zit hem in het nog verder aanscherpen en verbeteren van de profielen. Radio 1, Radio 2, 3 FM, Radio 4 en FunX worden vanaf september 2006 op onderdelen aangepast. Radio 1 krijgt een verdergaande horizontale indeling en ondermeer een nieuw dagelijks consumentenprogramma, het Radio 1 Journaal begint 's middags een uur eerder. Geheel vernieuwd zijn de dagprogrammering van Radio 5 (voorheen 747) en de programmering van de Concertzender.

Het resultaat is een zevental landelijke publieke radiozenders met een ongeëvenaarde nieuwsvoorziening en een enorme diversiteit aan muziek. Er is nauwelijks een muziekstijl die niet door de zenders wordt uitgezonden, gevolgd en ontdekt. In de programmering wordt frequent ruimte gemaakt voor unieke opnames, vergeten genres, onontdekt talent en registraties van live-concerten. Op alle zenders ruimte voor nieuws en actualiteit, vaak in de taal die de eigen luisteraar aanspreekt. Uitgebreid, snel en veelzijdig op Radio 1, snel en op maat gemaakt voor jongeren op 3FM en FunX.

Internet
www.nederlandkijkt123.nl is een onderdeel van een grootschalige campagne om de restyling van de netten aan het publiek te presenteren. De websites van Nederland 1, 2 en 3 worden vernieuwd. De identiteit van de netten komt in de sites tot uitdrukking, waarbij de kijker centraal staat. De nadruk ligt op (achtergrond)informatie van de tv-programmaÂŽs; dit geschiedt door de programmaÂŽs te koppelen aan gidsgegevens en aan Uitzendinggemist.nl. Van veel (nieuwe) programmaÂŽs kan er al vast een video bekeken worden.

Meer weten?

Al het materiaal dat vandaag is vertoond tijdens de Winterpresentatie kan gevonden worden op www.publiekcentraal.nl

---- --