Ingezonden persbericht


Beauty Salon dimensions 2006: in alle opzichten een zonnige beurseditie

Publicatiedatum: 13-09-2006

Het prachtige nazomerweer van de afgelopen dagen heeft de beautybranche er niet van weerhouden om de vakbeurs Beauty Salon dimensions 2006 te bezoeken. Maar liefst 14.397 bezoekers trok de driedaagse beurs, bijna 10% meer dan de editie van 2005. Voor 88% van de bezoekers heeft de Beauty Salon dimensions 2006 in alle opzichten aan de verwachtingen voldaan, of deze zelfs overtroffen. Dat blijkt uit de resultaten van het onderzoek door beursorganisatie VNU Exhibitions onder de bezoekers. De Beauty Salon dimensions vond plaats van zaterdag 9 tot en met maandag 11 september 2006. In hal 7 en 8 van de Jaarbeurs in Utrecht presenteerden zich 180 exposanten op een totaaloppervlakte van 8600 m². De bezoekers waren schoonheidsspecialisten, hand- en nagelverzorgers, voetverzorgers, kapsaloneigenaren, visagisten of waren afkomstig van zonnebankcentra, sauna's, beautycentra en afslankinstituten.

Zij konden zich laten inspireren door productdemonstraties, noviteiten en een gevarieerd activiteitenprogramma om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en de laatste trends op het gebied van schoonheidsverzorging. Het aanbod concentreerde zich rond producten en apparatuur voor gezichts-, nagel-, haar- en complete lichaamsverzorging.

De cijfers
Uit de resultaten van de enquête van VNU Exhibitions blijkt dat de bezoekers primair waren gekomen voor directe inkoop (35%), om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen (31%) of om zich te oriënteren ten aanzien van inkoopplannen (18%). Uit de enquête blijkt de hoge kwaliteit van het bezoek: 85% is eind- of medebeslisser. Het aanbod van de exposanten was volledig, oordeelde 77% van de ondervraagden en volgens 15% was dat gedeeltelijk volledig. 47% van de bezoekers was schoonheidsspecialiste, 22% hand- en nagelverzorger, 12% voetverzorger en 7% kapper. Opvallend is ook dat de beurs 29% nieuwe bezoekers trok, een lichte stijging van 7% ten opzichte van 2005.

Meeste belangstelling
De meeste belangstelling ging uit naar producten voor gezichtsverzorging (44%), voor hand- en nagelverzorging (16%), naar apparatuur voor gezichtsverzorging (26%), hand- en nagelverzorging (16%) en naar producten voor lichaamsverzorging (12%). Van de ondervraagde bezoekers was 21% alleen gekomen, 67% met twee personen en 12% met drie of meer. De bezoekers beoordeelden de beurs als zeer positief, wat werd uitgedrukt in het rapportcijfer 7,5, het hoogste cijfer dat ooit aan een editie is toegekend.

Voorverkoop via internet groot succes
Ook deze keer weer konden bezoekers in de voorverkoop een toegangsbewijs reserveren via www.beautybeurzen.nl. Maar liefst 6564 bezoekers maakten gebruik van deze voorverkoop. Inloggen was mogelijk met een unieke registratiecode die voorafgaand aan de beurs was meegestuurd met het beursmagazine Beauty2Buy. Het bereik van de Beauty2Buy was dit jaar uitstekend: 70% van de bezoekers gaf aan het magazine te hebben ontvangen.

Podiumprogramma
De beurs werd verder gekenmerkt door een uitgebreid podiumprogramma, waaronder het Nederlands Kampioenschap Nail design, de metamorfoses van het Artistic Team van Rob Peetoom en de Hairextension Award 2006.

Black Hair & Beauty Paviljoen
Dit nieuwe initiatief is tot stand gekomen uit een samenwerking tussen de Afro-europese Schoonheids Unie (ASU) en VNU Exhibitions. Het kleuren van alle haartypen zoals Afro-, Aziatisch- en Europees haar kwam aan bod in inspirerende workshops, georganiseerd door Scruples Haircare Europe. Daarnaast waren er demonstraties figuren scheren in deze respectievelijke haartypes. Op maandag 11 september verzorgde Lia Rozenblad Health & Beauty lezingen over de verzorging van de donkere huid. Daarnaast was op het Black Hair & Beauty Paviljoen een breed scala aan verzorgingsproducten en -diensten te vinden.

Hairextension Award
De belangstelling voor hairextensions zit nog altijd in de lift. De vele mogelijkheden met kleur, structuur en thema's zijn een bron van inspiratie voor kappers en andere creatieven uit de schoonheidsbranche. Op maandag 11 september was Beauty Salon dimensions het 'live' toneel van de strijd om de Hairextension Award 2006. Deze nationale competitie werd georganiseerd door Total Hair Academy in samenwerking met importeur Original Socap en VNU Exhibitions. De jury bestond uit topkapper Coos de Joode, Maurice Pierot - bekend van het tv-programma Make me Beautiful - en de Italiaanse Art director van Original Socap Maxime.

Make-up Award
Het vakblad Visagie was weer organisator van de Make-up Award, een wedstrijd waarbij visagisten en make-up artists een bijzondere prijs in de wacht konden slepen: hun eigen maquillagefoto op de cover van Visagie plus een bedrag van ¤ 500. Het doel van de wedstrijd is om visagisten en make-up artists te stimuleren op het gebied van creativiteit, perfectionisme en professionaliteit. Het recordaantal van 136 inzendingen is begin juli beoordeeld door een deskundige vakjury, die per categorie tien creaties heeft genomineerd. Uit deze twintig nominaties werden de winnende creaties gekozen door een topjury, bestaande uit Andy Uffels (meervoudig bekroond haarstylist), Karin Melissant (allround visagiste), Salvador Pozo (internationaal glamourfotograaf), Geert de Puysseleyr (modeontwerper, visagist, grimeur), Nicholas Carter (alias Nicky Nicole, tevens make-up artist, stylist en producer) en voorzitter Else le Comte. Er waren twee categorieën: Vrij Werk en commerciële Beauty Make-Up. In de categorie Beauty Make-Up ging de juryprijs naar Maaike Beijer uit Enkhuizen en in de categorie Vrij Werk naar Nicole Post uit Oldenzaal. Tijdens de beurs werden alle ingezonden foto's op twee grote fotowanden getoond aan de bezoekers, die konden stemmen op hun favoriete creatie in elke categorie. De foto's met de meeste stemmen kregen de publieksprijs van ¤ 100, beschikbaar gesteld door beursorganisator VNU Exhibitions. De publieksprijs in de categorie Beauty Make-Up ging naar Wendy Bakker-Buiter uit Heeten en in de categorie Vrij Werk naar Ada de Waard uit Grijpskerke. In totaal brachten 1538 beursbezoekers een stem uit op hun favoriete creatie.

Nederlands Kampioenschap Nail Design 2006
De 15e editie van het Nederlands Kampioenschap Nail Design werd dit jaar voor het eerst georganiseerd door het Nagelgilde. Deze vakwedstrijd voor nail artists vond plaats op zondag 10 september van 10.00-16.30 uur op het in podium hal 7. Dit jaar is als opdracht niet gekozen voor een draagbare salonnagel, maar juist een fraaie designnagel. De deelnemers kregen 2,5 uur de tijd om alles uit de kast halen en de veelzijdigheid van hun vak laten zien. De jury stond onder voorzitterschap van Juan Zeewijk, bestuurslid van Het Nagelgilde. De jurering gebeurde dusdanig dat de negen juryleden alleen de handen van de modellen te zien kregen. Per jurylid werd op één criterium beoordeeld. Alle juryleden hebben voorafgaand aan de jurering een training ontvangen van de internationaal op wedstrijdgebied zeer bekende Trang Nguyen, eigenaar van Odyssey Nail Systems. De finalisten ontvingen een fraaie gouden trofee, een speciale oorkonde en een herinnering. De winnende nagelstyliste, Vanessa Elenbroek uit Apeldoorn, kreeg een geldprijs van ¤ 250. De nummer twee, Josine Jochems uit Bosschenhoofd kreeg de zilveren trofee en een geldprijs van ¤ 150. Daniel Ierland-Hilhorst uit Leiden kreeg de bronzen trofee en een geldbedrag van ¤ 100.

Massageplein
Op het Massageplein bood brancheorganisatie BT&EA bezoekers een ontspannende voet- of voetreflexmassage aan, een verkwikkende shiatsu- óf een antistress- rug- en nekmassage. De deskundige massages werden gegeven door docenten van Amice-opleidingen in Barneveld, gratis en voor niks. Een andere service van BT&EA was de Noviteitenwand bij het Beautycafé, waar de allernieuwste beautyproducten van beursdeelnemende BT&EA-leden werden gepresenteerd.

Rob Peetoom
Het grote succes van de make-over's van het Artistic Team van Rob Peetoom tijdens de Beauty Trade special 2006 kreeg in deze najaarseditie een vervolg. Het team van heeft een aantal vooraf geselecteerde bezoekers verrast met een complete make-over. Op het podium waren de metamorfoses live te volgen. De foto's van de kandidaten 'voor' en 'na' hun make-over werden op het podium getoond.

Beauty Trade special 2007 en Beauty Salon dimensions 2007 De volgende activiteit op de beautykalender is Beauty Trade special, die van zaterdag 17 tot en met maandag 19 maart 2007 wordt gehouden in de Jaarbeurs Utrecht, hal 7 en 8. De volgende editie van Beauty Salon dimensions staat gepland voor zaterdag 15 tot en met maandag 17 september 2007.

-.-.-.-.-.-

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht