Siemens

Den Haag, 18 september 2006

Persinformatie

Siemens presenteert nieuwe luchthavenoplossing: inchecken met 'Fingerspitzengefühl'

Inchecken en een zitplaats reserveren met de GSM en bij het instappen slechts een vingerafdruk afgeven. Deze nieuwe oplossing van Siemens Business Services (SBS) maakt de gebruikelijke boarding card met magneetstrip overbodig. Bovendien komen passagiers er sneller en veiliger mee aan boord. SBS heeft deze nieuwe oplossing gepresenteerd op de Interairport China in Peking die vorige week plaatsvond.

In veel landen, waaronder ons land, zijn passagiers nu al verplicht zich bij het instappen in het vliegtuig te legitimeren. En die trend zet door. Siemens Business Services biedt vliegtuigmaatschappijen daarom de mogelijkheid om met de combinatie van instapcontrole per vingerafdruk en inchecken per GSM in te springen op de groeiende behoefte aan veiligheid en comfort. Zakelijke reizigers en mensen die veel reizen besparen met het inchecken en boarden zo veel waardevolle tijd.

De kern van de oplossing is de vingerafdruk van de passagier. Hij deponeert éénmaal persoonlijk zijn vingerafdruk bij een vliegtuigmaatschappij of op het vliegveld. De gegenereerde biometrische gegevens worden in een databank opgeslagen. Voor de check-in per mobiele telefoon is een afdruk van een duim en een aanmelding via internet voldoende om het betreffende programma op de GSM te laden. De passagier wordt via zijn GSM of PDA met het reserveringssysteem van de vliegtuigmaatschappij verbonden en kiest vervolgens zijn vlucht en de gewenste zitplaats. Binnen een paar seconden ontvangt hij op zijn mobieltje een barcode als elektronische boarding card, waarin ook zijn vingerafdruk gecodeerd is opgenomen. Bij het instappen houdt hij deze "elektronische boarding card" tegen een scanner en zijn duim op een lezer, om zich zo op eenduidige wijze te identificeren. Als alternatief kan de vingerafdruk ook als barcode op een conventionele boarding card worden afgedrukt -bijvoorbeeld bij vliegvelden waar nog geen scanner voor mobiele apparatuur is geïnstalleerd, of voor passagiers die hun biometrische gegevens niet willen laten registreren. In elk geval zijn de passagiers sneller aan boord, omdat de in veel landen gebruikelijke, tijdrovende paspoortcontrole overbodig wordt.

SBS heeft de complete oplossing ontwikkeld en heeft hiervoor gebruik gemaakt van het ID-Center-platform van de Oostenrijkse Siemens-dochter PSE. De mobiele check-in en de biometrische oplossing kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden toegepast.

Siemens Business Services is een internationaal toonaangevende IT service-provider. De Siemens-divisie heeft eigen oplossingen voor de hele IT-dienstverleningsketen - van consulting en systeemintegratie tot en met het beheer van IT-infrastructuren. Met haar uitgebreide know-how en specifieke branchekennis biedt de onderneming haar klanten een stuk meetbare toegevoegde waarde. Op het gebied van IT-outsourcing hoort Siemens Business Services wereldwijd tot de top 10. In het afgelopen boekjaar (ultimo 30 september 2005) bedroeg de omzet ca. EUR 5,4 miljard, waarvan 75 procent buiten het Siemens-concern werd behaald. Thans heeft de onderneming wereldwijd ca. 39.000 medewerkers in dienst. Meer informatie vindt u op www.siemens.com/sbs.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Josje Mosies

Tel: (070) 333 2095

E-mail: josje.mosies@siemens.com

Internet www.siemens.nl/persinfo

Zie voor alle persberichten internet: www.siemens.nl/persinfo