Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak na afloop van de Module Toegankelijkheid

Toespraak | 20-09-2006 | Nieuwegein | Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Als buschauffeur zit je natuurlijk liever achter het stuur dan in de schoolbanken. Dat snap ik héél goed. Want buschauffeurs hebben gewoon een machtig mooi beroep. De vrijheid, het contact met de mensen, de afwisseling; reken maar dat veel mensen daar jaloers op zijn.

Een machtig mooi beroep, maar ook een beroep waaraan steeds zwaardere eisen worden gesteld. Het visitekaartje van het bedrijf ook. Daarom is het zaak je kennis op peil te houden. Een leven lang leren.. dat geldt ook voor jullie. Dat betekent dat je op z'n tijd zes uur lang iets compleet anders moet doen. Maar jullie staan niet alleen. Er volgen als ik het goed begrepen heb nog zo'n 5.500 collega's!

Connexxion houdt dus duidelijk niet van half werk. Dit bedrijf begrijpt dat je als buschauffeur méér moet kunnen dan gas geven en sturen. En dus wordt er gezorgd voor een opleiding waarmee duidelijk iets anders wordt nagestreefd dan het vergroten van de rijvaardigheid.

Buschauffeurs staan mídden in de maatschappij. Bij elke halte waar ze stoppen - overal waar ze de deur openen en iemand laten instappen - trekt er een stukje van de samenleving aan hun voorbij. De chauffeurs die hier in de zaal zitten weten wat ik bedoel.

Je komt in aanraking met állerlei verschillende mensen en af en toe wordt het uíterste gevraagd van je improvisatievermogen. Van je communicatieve vaardigheden ook. Je moet soms engelengeduld hebben. Tolerant zijn. En vriendelijk blijven. Dat zorgt natuurlijk voor een enorme vakbekwaamheid. Maar het is altijd goed je vaardigheden nog verder te vergroten.

Met de Module Toegankelijkheid worden de chauffeurs van Connexxion getraind in de omgang met reizigers die net dat beetje extra aandacht nodig hebben. Mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking. Ook in het licht van de vergrijzing geen overbodige luxe, denk ik zo. Nederland wordt de komende jaren een stukje strammer, maar de buschauffeurs van Connexxion worden er alleen maar soepeler en handiger op.

Ik gebruikte daarstraks het woord schoolbanken, maar met die schoolbanken valt het waarschijnlijk best wel mee. Want als ik het goed heb begrepen, is de Module Toegankelijk behóórlijk praktijkgericht. Ik las dat er zelfs geoefend wordt op een blindenparcours en een rolstoelparcours. Zoiets is natuurlijk hartstikke leerzaam.

Dames en heren, ik vind een training als deze een prachtig initiatief, dat zeker navolging verdient. In dit land hebben we met z'n allen afgesproken dat iedereen moet kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. In 2004 heeft de regering hier zelfs een speciale werkgroep voor opgericht: de Taskforce Handicap en Samenleving. Het is de bedoeling dat onze maatschappij uiteindelijk zo is ingericht, dat niemand minder is dan een ander. Een handicap mag geen beperking zijn. Oók niet in het openbaar vervoer.

Zoiets bereik je volgens mij door enerzijds te investeren in materieel, infrastructuur en informatievoorzieningen, en anderzijds in mensen. Want alle lagevloerbussen, verhoogde haltes en ultracontrasterende informatieborden ten spijt, zonder de chauffeurs kom je helemaal nergens. Hun inzet maakt het verschil tussen stilstand en vooruitgang. Daarom zeg ik tegen alle openbaarvervoerbedrijven die nog niet zo ver zijn als Connexxion: wacht niet langer, en begin zo snel mogelijk met het opleiden van je mensen.

Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat de OV-autoriteiten op dit gebied een keer eisen gaan stellen bij de concessieverlening. Maar dat lijkt me nu nog te vroeg. Het is natuurlijk veel beter als bedrijven vrijwillig het initiatief te nemen voordat ze iets opgelegd wordt.

Trouwens, de Taskforce Handicap en Samenleving wil ook nog een duit in het zakje doen. De bedoeling is om onder alle buschauffeurs in Nederland een brochure te verspreiden waarin tips en adviezen staan over de manier waarop je het beste kunt omgaan met reizigers met een beperking.

Voor de buschauffeurs van Connexxion is de brochure straks vooral een leuk naslagwerkje, om het geheugen nog eens op te frissen. Voor de medewerkers van andere bedrijven in het stad- en streekvervoer betekent het wat mij betreft een eerste stap. Een voorproefje van het echte werk, zeg maar.

Want hoe je het ook bekijkt, zoiets als de Module Toegankelijkheid is gewoon de beste manier om je vaardigheden te vergroten. De beste manier om dat ene doel te bereiken dat we allemaal kristalhelder voor ogen moeten hebben: namelijk ervoor zorgen, dat geen enkele reiziger noodgedwongen langs de kant blijft staan.

Bedankt voor uw aandacht.