AutoRai

Kia Sorento overtreft concurrentie

(9/20/2006)
De consument en zakelijke rijder die even hebben gewacht op de nieuwe Sorento worden beloond met de hoogste specificaties en een onweerstaanbare verhouding tussen gunstige prijs en optimale prestaties. De Sorento plaatst zich hiermee op een solide toppositie in het snel groeiende SUV segment, reeds vanaf 33.995 euro (inclusief BPM en BTW).
In 2005 was de Sorento met ruim verschil koploper in de verkoopstatistiek, vóór bijvoorbeeld de Nissan X-Trail en Hyundai Santa Fe. In de aanloop naar de modelwisseling houdt de Sorento nog goed stand op een derde positie, ongeveer op gelijk niveau met de Mercedes M-Klasse en de genoemde Nissan X-Trail. In slechts 10 jaar werd het SUV segment méér dan 10 keer groter (als deel van het totale aantal nieuw verkochte autoâs in Nederland). Deze groei zet nog door, waarmee binnenkort van elke 15 nieuwe autoâs er één SUV zal zijn. In de laatste maanden van 2006 zullen de cijfers voor de Kia Sorento weer gaan stijgen dankzij fris design, mooie afwerking en solide techniek.

Robuust uiterlijk met europees interieur
De nieuwe Sorento kondigt zijn komst van verre aan met heldere projectie-koplampen, een strakke radiator grille en elegant gesneden voorbumper. Deze is net als de flankbeschermers in carrosseriekleur gespoten indien men kiest voor een zwarte of zilver-metallic lak. Daarnaast is een groot aantal carrosseriekleuren leverbaar met two-tone contrasterende bumpers en flankbescherming. Lichtmetalen 16-inch velgen zijn standaard en het wegcontact is verbeterd door breder loopvlak op de banden, dat met +20 mm op 245 mm is gekomen. Bovendien staat de Sorento zichtbaar steviger op elke bodem, asfalt of woestijnzand. De afwerking van de achterzijde met strak vormgegeven lichtarmaturen en een nieuwe achterbumper rondt het geheel passend af.

Het interieur verrast met een gedegen europese stijl, materiaalkeuze en afwerkingsniveau. Onzichtbaar, maar een belangrijke bijdrage aan het comfort is het nieuwe filter dat ook de fijnste stofdeeltjes buiten het passagierscompartiment afvangt. Bij de verfijningen hoort de uitschakelbare passagiersairbag, zodat naar keuze een babystoeltje (tegen de rijrichting in) op de rechter voorstoel geplaatst kan worden. Er is ook heel praktisch voordeel, zoals de gewijzigde vorm van de voorstoelen die meer beenruimte achterin geeft. De verstelbaarheid van de rugleuning van de achterste zitplaatsen is verbeterd, met een vergrendeling op schouderniveau. De bekleding is vernieuwd en heeft een donkere, sportieve en europese kleurstelling. Daarbij is de middenconsole aangepast met een strakkere indeling en materialen van zichtbaar en voelbaar hoger kwaliteitsniveau. Afwerking met chrome accenten geven het interieur een chique uitstraling.

Boven de standaardvoorzieningen van de Comfort versie heeft de Adventure uitvoering onder meer een achterspoiler, parkeersensoren met akoestisch signaal en 17-inch lichtmetalen velgen. Het interieur van de Sorento Adventure biedt actieve hoofdsteunen op de voorstoelen die bij een aanrijding naar voren bewegen om het hoofd op te vangen, ter voorkoming van ernstig whiplash nekletsel. De climate control in de Adventure heeft voorin twee gescheiden temperatuurzones, zodat de bestuurder het hoofd koel houdt terwijl de bijrijder iets warmer en comfortabel rust neemt. De boordcomputer heeft nieuwe functies zoals gereden tijd, gemiddelde snelheid tijdens de rit en resterende afstand tot een tankstop.

Krachtige 3.3 V6 benzinemotor en 2.5 turbodiesel De V6 benzinemotor is vernieuwd met een kleinere cilinderinhoud van 3,3 liter, die efficiënter wordt ingezet, met onder meer CVVT Continuously Variable Valve Timing. Het brandstof-verbruik in de praktijk daalt, terwijl niettemin 177 kW (241 pk) vermogen geleverd kan worden bij 6.000 toeren per minuut; een verbetering met ruim 25%. Het maximum draaimoment bedraagt 307 Nm bij 4.500 toeren, een lichte verhoging ondanks de marginaal kleinere cilinderinhoud. De 2,4 liter viercilinder benzinemotor vervalt uit het leveringsprogramma, omdat de nieuwe V6 diens economie nagenoeg kan evenaren en bovendien hogere prestaties mogelijk maakt.

Met behulp van VGT Variable Geometry Turbo techniek stijgt het vermogen van de viercilinder 2,5 liter CRDi dieselmotor met ruim 21% naar 125 kW (170 pk) bij slechts 3.800 toeren per minuut. Het draaimoment stijgt met 25% naar 392 Nm bij 2.000 toeren. Meer dan 290 Nm trekkracht is nu volledig beschikbaar vanaf slechts 1.300 toeren per minuut tot aan het maximum toerental! Dit geeft enorme voordelen voor de bestuurder op het punt van 'driveability'; soepel en krachtig rijden bij elk toerental en elke snelheid.

De Sorento 2.5 turbodiesel is naar keuze leverbaar met een handbediende vijfbak of een eveneens vijftraps automatische transmissie met Sportshift mode. De 3.3 V6 wordt steeds geleverd met de vijftraps automaat, die desgewenst -in Sportshift mode- ook sequentieel met de hand bediend kan worden.

De acceleratie en topsnelheid van de Sorento zijn naar rato van het toegenomen vermogen verbeterd. De diesel versnelt binnen 12 seconden (-2,6 sec of 18% verbetering) vanuit stilstand naar 100 km/h en is op een topsnelheid van 182 km/h gelimiteerd. De V6 benzine-motor brengt de Sorento in 9,2 seconden (-1,4 sec of 13% verbetering) naar 100 km/h en versnelt vlot door naar een gelimiteerde top van 190 km/h.

De officiële EU verbruiksmeting voor de dieselmotor resulteert in gemiddeld slechts 7,9 l/100 km in combinatie met de handgeschakelde transmissie. De diesel met automatische transmissie laat gemiddeld 8,6 l/100 km noteren. Praktisch kan de automaat bij kruissnelheid absoluut zuiniger zijn dan de handgeschakelde transmissie. De verbruiksmeting voor de 3.3 V6 is nog niet officieel, maar zal beduidend gunstiger zijn dan bij zijn voorganger. Vast staat reeds dat de 3.3 V6 bij 100 km/h genoegen zal nemen met minder dan 10 l/100 km.

De Sorento behoudt zijn onafhankelijke voorwielophanging en de 5-link achteraslocatie met schroefveren rondom. De afstemming van de veren en van de gasgevulde schokdempers is aangepast om bij de hogere topsnelheden optimaal comfort te bieden bij het gewenste sportieve weggedrag, stabiliteit en de stuurprecisie met bekrachtigde tandheugel. Op de voor- en achteras zorgen torsiestabilisatoren ervoor dat de carrosserie rechtop blijft boven het wegdek in snelle bochten.

Hoogste aanhangwagengewicht tot 3,5 ton
Voor de hand liggende concurrenten tippen niet aan de hoge toegelaten aanhangwagengewichten van de nieuwe Sorento. Dit illustreert de solide constructie van het onderstel en de aandrijflijn. In de uitvoering met automatische transmissie komt de Sorento 2.5 CRDi VGT tot 3,5 ton hetgeen tevens het maximum is dat de wetgever met oplooprem toestaat. Concurrenten zoals de Hyundai Santa Fe en SsangYong Kyron mogen met automatische transmissie ten hoogste 2,3 ton trekken en de Chevrolet Captiva is gemaximeerd op 2 ton.

In de uitvoering met handgeschakelde transmissie steekt de Sorento zijn concurrenten opnieuw de loef af met tot 3 ton aanhangwagengewicht. De handgeschakelde SsangYong Kyron staat op 2,3 ton maximaal, de Hyundai Santa Fe mag 2,2 ton trekken en de Chevrolet Captiva sluit de rij met 2 ton limiet.

De Sorento heeft dus het absoluut hoogste aanhangwagengewicht in het SUV segment, wat de Sorento consument zal verbreden naar mensen die echt zware aanhangers willen voorttrekken.

Standaard 4WD met lage gearing
De Kia Sorento blijft zijn segment aanvoeren met twee 4WD systemen naar keuze. Standaard is de inschakelbare voorwielaandrijving voor gebruik op glad wegdek of op zand of gras. Op een stroef wegdek heeft de Sorento dan achterwielaandrijving. Optioneel is TOD Torque On Demand automatische vierwielaandrijving, waarbij de computer controle houdt over de gewenste of noodzakelijke inschakeling van 4WD. Dit gebeurt zowel reactief -wanneer via de ABS sensoren wielspin wordt opgemerkt- als pro-actief zoals bij snel optrekken uit stilstand.

Beide 4WD systemen zijn gecombineerd met een zeer sterke 2,48 : 1 lage gearing die enerzijds de trekkracht aan de wielen naar bijna 250% vergroot en anderzijds de rijsnelheid tot bijna 40% reduceert. Voor het rangeren met een zware aanhangwagen zijn beide effecten van even groot belang. De vloeistofkoppeling die geleverd wordt in de Sorento met automatische transmissie, is een koppelomvormer die nog een additionele vergroting van de trekkracht uit stilstand oplevert. Om deze reden is het toelaatbare aanhangwagengewicht van de Sorento met automatische transmissie extra hoog. Onder de motor, transmissie en brandstoftank zijn robuuste pantserplaten voorzien ter bescherming tegen uitstekende rotsen of boomstronken.

De X-clusive versie verhoogt de actieve veiligheid met standaard ESP Electronic Stability Program. Deze Sorento kan zelfstandig elk van de vier wielremmen activeren om de bestuurder te helpen, als onverwachte gladheid of een scherpe bocht opdoemt. ESP trekt de Sorento in de richting die de bestuurder wenst, als de snelheid te hoog is en/of de grip te gering om dat alleen met het stuurwiel af te kunnen. Bovendien helpt ESP om, door beperking van overstuur, het risico van een koprol te minimaliseren. Optioneel is ESP ook leverbaar op andere Sorento versies.

De prijsopbouw van de Sorento:
3.3 V6 Adventure aut ⬠33.995,-
3.3 V6 Adventure aut TOD ⬠35.495,-
3.3 V6 X-clusive aut ⬠39.995,-
De 3.3 V6 is nu reeds te bestellen en wordt vanaf februari 2007 uitgeleverd.


2.5 CRDi VGT Comfort ⬠34.995,- 2.5 CRDi VGT Adventure ⬠37.995,-
2.5 CRDi VGT Adventure TOD ⬠39.495,-
2.5 CRDi VGT X-clusive ⬠43.595,-
2.5 CRDi VGT Comfort aut. ⬠37.195,-
2.5 CRDi VGT Adventure aut. ⬠40.195,-
2.5 CRDi VGT Adventure TOD aut. ⬠41.695,-
2.5 CRDi VGT X-clusive aut. ⬠45.795,-

Prijzen van enkele opties:
ESP Electronic Stability Program ⬠995,-
Zelf regulerende schokdempers ⬠1.095,-
Elektrisch schuif/kanteldak ⬠1.495,-

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster