AutoRai

De nieuwe C30: de meest expressieve Volvo

(9/28/2006)
De nieuwe C30 is het kleinste en tegelijkertijd meest expressieve model uit Volvoâs leveringsprogramma. Met een compacte, solide body, een sportief afgestemd onderstel en keuze uit een groot aantal krachtige motoren, levert de C30 uiterst dynamisch rijgedrag. Het interieur van de C30 is functioneel opgebouwd en kent tal van slimme verfijningen, met een hoog niveau van comfort en flexibiliteit. Niet in de laatste plaats voor de passagiers achterin. En net als alle andere Volvoâs is ook de C30 vanzelfsprekend een uiterst veilige auto.

âZijn compacte formaat heeft ons er niet van weerhouden veel van het goede van de grotere Volvoâs ook op de C30 toe te passen,â zegt Håkan Abrahamsson, Project Director voor de C30. âZelfs de kleinste Volvo moet het âpremiumâ-gevoel van ons merk uitstralen. Niet alleen wat betreft uiterlijk en kwalitatieve kenmerken, maar ook op het gebied van rijgedrag, comfort en gebruiksgemak. De C30 is bedoeld voor mensen die van autorijden houden.â

Dankzij de geringe afmetingen en het doordachte design is de Volvo C30 uiterst handelbaar, zelfs waar de ruimte beperkt is. Onder het stevige en compacte koetswerk gaat een ruim en functioneel interieur schuil, gebaseerd op een sportief platform met een forse spoorbreedte en een lange wielbasis. Het onderstel, met MacPherson-voorwielophanging en een Multilink-achteras, staat garant voor even sportieve als stabiele rijeigenschappen. Rijplezier stond voorop bij de ontwikkeling, met als sleutelwoorden controle en respons. Een verlaagd sportchassis staat op de optielijst, net als diverse typen lichtmetalen velgen in maten van 16 tot 18 inch. DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) is standaard in Nederland. Elektro-hydraulische stuurbekrachtiging is standaard op alle uitvoeringen, met uitzondering van de 1.6 benzine (hydraulisch).

Zeer breed motorenpalet
Voor de Volvo C30 is een breed motorenpalet beschikbaar: vier- en vijfcilinders benzine en diesel van 1,6 tot 2,5 liter. âDankzij het sportieve chassis en het relatief geringe gewicht (vanaf 1179 kg) is de C30 in iedere uitvoering pittig en snel â zelfs met de kleinste motor, â aldus Abrahamsson. ââWe denken met het aanbod aan de wensen van al onze klanten tegemoet te komen.â

Alle motoren zijn voorzien van vierkleppentechnologie (de viercilinders zijn dus 16-kleppers, de vijfcilinders 20-kleppers) en dubbele, bovenliggende nokkenassen, waardoor ze gretig reageren op bewegingen van het gaspedaal. De krachtigste benzinemotor (de 2,5-liter T5) is uitgerust met een turbo en levert zijn hoge koppel in een uiterst breed toerengebied: 320 Nm bij 1500 tot 4800 tpm.

De kleinste dieselmotor, de 1.6D kenmerkt zich door een zéér laag brandstofverbruik: 4,9 l/100 km.

Benzinemotoren

Type

Configuratie

Vermogen (kW/pk)

Koppel (Nm)

T5*

5-cilinder in lijn

162/220

320

2.4i*

4-cilinder in lijn

125/170

230

2.0

4-cilinder in lijn

107/145

185


1.8

4-cilinder in lijn

92/125

165


1.6

4-cilinder in lijn

74/100

150

Dieselmotoren

Type

Configuratie

Vermogen (kW/pk)

Koppel (Nm)

D5**

5-cilinder in lijn

132/180

350


2.0D

4-cilinder in lijn

100/136

320


1.6D

4-cilinder in lijn

80/109

240


* Leverbaar met Geartronic automatische versnellingsbak


** Standaard uitgevoerd met Geartronic automatische versnellingsbak

Hoog comfort, grote flexibiliteit
Hoewel compact van formaat, biedt de Volvo C30 een ruim, comfortabel en flexibel interieur met een verrassend âklasse-groterâ-gevoel. De C30 biedt plaats aan vier volwassen inzittenden. De bekende Volvo-voorstoelen zijn ergonomisch ontworpen en hebben een relaxte zitpositie. Ze zijn eenvoudig naar voren en naar achteren te schuiven, voor een gemakkelijke in- en uitstap van de achterpassagiers. De taps toelopende B-stijlen dragen daar aan bij.

De achterbank bestaat uit twee afzonderlijk stoelen. Voor extra comfort is een opklapbare armsteun leverbaar. De stoelen zijn licht gecentreerd in de auto geplaatst; dit levert meer ruimte op voor de achterpassagiers, die bovendien ook beschikken over ruime opbergvakken links en rechts. De achterinzittenden hebben zo bovendien een goed zicht naar voren, en een gesprek met bestuurder en/of voorpassagier wordt erdoor vergemakkelijkt. De stoelen achterin laten zich zeer eenvoudig neerklappen.
De glazen achterklep van de C30 â op zich al een opvallend stijldetail â biedt goede toegang tot de bagageruimte en is gemakkelijk te openen en te sluiten, zonder veel benodigde ruimte achter de auto. Handig in de stad dus! Om spullen achterin aan ongewenste blikken te onttrekken, is de C30 standaard voorzien van een flexibel afdekscherm voor de bagageruimte. Een harde variant wordt later als optie leverbaar.

Hoogwaardig leefklimaat
Voor een aangenaam leefklimaat wordt de C30 standaard geleverd met airconditioning en een pollenfilter. Optioneel kan de auto worden uitgerust met ECC (Electronic Climate Control) waarmee de temperatuur links en rechts gescheiden automatisch wordt geregeld. ECC kan worden aangevuld met IAQS (Interior Air Quality System), dat continu het koolmonoxideniveau van de lucht die via de airco de auto binnenkomt monitort en de instroomopeningen sluit bij een te hoge concentratie. Het systeem bevat een actief koolstoffilter om stof, uitlaatgasdeeltjes, pollen en onwelkome geurtjes uit het interieur te weren.

Sublieme geluidsinstallaties
âWe hebben ervoor gekozen om de C30 uit te rusten met de beste audiosystemen,â zegt Håkan Abrahamsson. âBovendien is de speciale body van de C30, met zijn brede portieren en diepe achterste zijpanelen, een perfect klankbord voor alle toonsoorten, van extreem hoog tot diep laag.â Er is keuze uit drie audiosystemen:
* Performance â met 4x20W-versterker en vier luidsprekers
* High Performance â met 4x40W-versterker en acht luidsprekers en AUX-input

* Premium Sound â met digitale Class D-versterker met ICE Power-technologie van Alpine, een output van 5x130W, Dolby(TM) Pro Logic II Surround en tien luidsprekers van Dynaudio(TM) en AUX-input

De installaties van de twee hoogste niveaus, High Performance en Premium Sound, kunnen cdâs afspelen in MP3- en WMA-formaat, waardoor de cd-wisselaar vele honderden tracks kan bevatten. Daarnaast zijn beide systemen uitgerust met een extra AUX-ingang voor aansluiting van bijvoorbeeld een MP3-speler. Vanaf voorjaar 2007 wordt bovendien een adapter leverbaar voor de aansluiting van een iPod of USB-geheugenstick. Met de Volvo USB/iPod Music Player kan de eigen muziekdrager verbonden worden met de bedieningsknoppen van de auto.

Overzichtelijke carrosserie
Dankzij het unieke design van de C30, met zijn grote voorruit, de zijruiten op de juiste hoogte en de diep naar beneden doorgetrokken glazen achterklep, biedt de auto een weids uitzicht rondom voor de bestuurder en alle inzittenden. De achterpassagiers profiteren met name van de taps toelopende B-stijlen en de licht naar binnen gebogen achterste zijruiten, waardoor ze â tussen de stijlen en de hoofdsteunen van de voorstoelen door â vrij zicht schuin naar voren hebben.

Geavanceerde bestuurdershulp
De C30 kan optioneel worden uitgerust met BLIS (Blind Spot Information System). Een camerasysteem, geïntegreerd in beide achteruitkijkspiegels, houdt in de gaten of er zich een voertuig in de dode hoek bevindt en reageert zonodig met een lichtsignaal.

Een ander veiligheidssysteem is IDIS. Het Intelligent Driver Information System is standaard op de Volvo C30, en monitort constant de activiteiten van de bestuurder, zoals stuurwielbewegingen, druk op het gaspedaal en remhandelingen. Zodra het systeem signaleert dat de bestuurder wel wat anders aan zijn hoofd heeft dan smsâjes of inkomende telefoontjes, schakelt IDIS die onverbiddelijk uit tot het weer verantwoord is om ze door te laten.

Veilig als elke Volvo

âHoewel de C30 22 centimeter korter is dan de S40, heeft hij hetzelfde hoge veiligheidsniveau als zijn sedan-broertje. Zelfs bij aanrijdingen van achteren,â zegt Håkan Abrahamsson. âDe carrosseriestructuur is op een identieke manier ontworpen, en de C30 heeft dezelfde veiligheidssystemen in het interieur.â

* Het front van de C30 is opgedeeld in zones van verschillende soorten staal met verschillende deformatiekarakteristieken. Dit om de botskrachten bij een frontale aanrijding op een gecontroleerde en effectieve manier te verdelen en te absorberen.
* Speciale zijpanelen voorkomen dat de voorwielen bij een botsing het inzittendencomptiment binnendringen.

* De motor is dwarsgeplaatst en heeft voldoende âbewegingsvrijheidâ in het motorcompartiment om botsenergie op te vangen.
* Kruisdelen, dorpels en deurstijlen zijn extra sterk geconstrueerd, om het inzittendencompartiment bij een botsing zo intact mogelijk te houden.

* Dual-stage airbags, gordelspanners op alle zitplaatsen, spankrachtbegrenzers op de voorste gordels en opklapbare pedalen beschermen de inzittenden bij een frontale aanrijding.
* De stuurkolom vervormt bij een frontale botsing horizontaal op een gecontroleerde manier en levert aldus, in interactie met de airbag, zo min mogelijk gevaar op voor de bestuurder.
* SIPS (Side Impact Protection System), zij-airbags en IC (Inflatable Curtains) bieden bescherming bij een zijwaartse aanrijding.

* De achterzijde van de C30 is opgedeeld in zones van verschillende soorten staal met verschillende deformatiekarakteristieken. Dit om de botskrachten bij een aanrijding van achteren op een gecontroleerde en effectieve manier te verdelen en te absorberen.
* De achterste zijpanelen zijn zo ontworpen dat ze de botsenergie bij een aanrijding van achteren al in de beginfase voor een groot deel absorberen.

* De brandstoftank van de C30 bevindt zich goed beschermd vóór de achteras.

* WHIPS (Volvoâs Whiplash Protection System) is standaard op de voorstoelen, en voorkomt, zoals reeds is bewezen, veel nekschade.
* Het zacht afgeronde front en de diepe achterspoiler zijn ontworpen om de kans op verwondingen voor voetgangers en fietsers bij een aanrijding zo klein mogelijk te maken.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster