CDA

11 oktober 2006 - Persbericht -

'Verplichte Europese vrachtbrief voor containers'

Europarlementariƫr Corien Wortmann-Kool wil een einde maken aan containers die als black boxes (onbekende inhoud) door Europa vervoerd kunnen worden

Dat is belangrijk om risico's in verband met veiligheid en security beter aan te kunnen pakken. Momenteel is vaak zelfs voor vervoerders en de autoriteiten niet duidelijk wat ze precies vervoeren. Dit kan zo niet langer, aldus Corien Wortmann-Kool.

De vrachtbrief is momenteel in Europa wel verplicht in de binnenvaart. Een schipper moet daarom op elk moment over de juiste ladingpapieren beschikken. Afschaffing van deze verplichting dreigt, omdat de verplichting onderdeel is van een zwaar verouderde Europese verordening uit de jaren '60, met allerlei maatregelen om oneigenlijke concurrentie te voorkomen. Daarom staat de verordening nu op het dereguleringslijstje van Commissievoorzitter Barroso om afgeschaft te worden. Voor het wegvervoer bestaat in Europa niet eens een verplichting.

Corien Wortmann-Kool: 'Het is terecht dat deze verordening op de nominatie staat om geschrapt te worden. We moeten echter het kind niet met het badwater weggooien en de discussie openen over een verplichte vrachtbrief om risico's van veiligheid en security beter aan te kunnen pakken. Het kan niet zo zijn dat containers in Europa als black boxes vervoerd worden en vervoerders en autoriteiten niet weten wat erin zit.' In plaats van de verouderde verordening stelt zij daarom voor om in Europa een vrachtbrief verplicht te stellen voor alle containers, die vervoerd worden over weg, water en spoor.

Corien Wortmann-Kool heeft vragen gesteld aan de Europese Commissie. Ze vraagt om opheldering over de plannen rondom afschaffing van de Europese verordening voor de binnenvaart uit de jaren '60 en vraagt tevens of de Commissie haar voorstel voor instelling van een Europese vrachtbrief voor containervervoer wil oppakken.
---