AutoRai

Hattrick voor Chevrolet

(10/8/2006)
Chevrolet heeft in Valencia de derde podiumfinish op rij behaald. Nicola Larini eindigde als derde in Race 1 en als vierde in Race 2, terwijl Alain Menu dankzij zijn achtste positie in de eerste race in Race 2 vanaf pole position mocht vertrekken. Rob Huff daarentegen werd het slachtoffer van een optimistische inhaalmanoeuvre van één van de andere coureurs en zag zijn kansen al bij de start van de eerste race in rook opgaan.

Race 1 begon goed voor Chevrolet, want Menu pakte bij de start direct de derde positie, op een zesde plek gevolgd door Larini en een aandringende Rob Huff net buiten de top tien. In bocht 1 na het lange rechte stuk was de race voor Huff echter al voorbij, nadat hij werd geraakt door regerend wereldkampioen Andy Priaulx, die in bocht 1 spinde en Huff mee de grindbak in nam.

De Safety Car werd ingezet om de rommel op te kunnen ruimen, waardoor de oorspronkelijke raceafstand met twee ronden werd verlengd. Toen de lichten opnieuw op groen gingen, begaf de zesde versnelling van Alain Menu het. âOp het lange rechte stuk moest ik in de vijfde versnelling liften, om te voorkomen dat de motor in de toerenbegrenzer zou lopen,â aldus Menu. âWanneer de motor in de begrenzer loopt, verlies je meer snelheid dan wanneer je alleen even het gaspedaal lift, maar het betekende tevens dat de jongens achter me op het rechte stuk verloren terrein goed konden maken. Het onderstuur waar we tijdens de trainingen mee kampten, was bij het insturen van bochten grotendeels verdwenen, maar bij ruimere bochten en bij het uitkomen had de auto nog steeds last van onderstuur wanneer ik op het gas ging. De andere autoâs achter me waren veel sneller in het tweede deel van de bochten, waardoor ik enkele malen op mijn achterbumper werd geraakt. Maar ik slaagde er in de achtste positie vast te houden, die automatisch resulteert in pole position voor Race 2.â

De tweede race verliep voor Menu helaas anders, want hij stuurde bocht
1 als derde in en verloor langzaam maar zeker meer terrein doordat hij in bocht 12 wijd ging en de splitter beschadigde. Dat verslechterde de balans van de auto, die toch al niet optimaal was vanwege onderstuur, nog verder.

Nicola Larini reed een veel betere eerste race, waarin hij zijn startpositie consolideerde en vervolgens langzaam maar zeker naar voren doorschoof. âHet was een race zonder problemen,â verklaarde Larini na afloop. âIk was in een mooi, fair gevecht met Tavano en Rangoni gewikkeld, die allebei een mooie race reden zonder fouten te maken.â In Race 2 had Larini het even benauwd, toen Tavano in ronde 2 wat eerder remde dan verwacht. âIk kon hem niet meer ontwijken en terwijl ik hem raakte sloeg de motor af omdat er geen lucht meer naar binnen kwam. Ik moest twee versnellingen terugschakelen om de motor weer aan de praat te krijgen, maar toen had ik Terting al in mijn nek. Ik bleef op mijn lijn, maar hij raakte me van achteren en dat koste me mijn achterbumper. Hij kreeg als gevolg daarvan een drive-through penalty en doordat Alain problemen kreeg, kon ik verder naar voren doorstoten.â

Dankzij geweldig werk van zijn monteurs kon Rob Huff Race 2 nog vanuit de pitstraat aanvangen. Hij eindigde uiteindelijk als 15e, terwijl Vincent Radermecker van het team van Maurer Motorsport als derde finishte in de Independents Cup. De vrouwelijke coureur Maria De Villota finishte in Race 1 als 21e, maar parkeerde haar Nubira in de tweede race in de grindbak.

UITSLAG VALENCIA RACE 1


1. A Farfus (Alfa Romeo) 15 ronden (60,075 km) in 28m20s311 (127,190 km/u)


2. L Rangoni (BMW) + 0s743


3. N Larini (Chevrolet) + 2s268


4. S Tavano (Alfa Romeo) + 6s397


5. P Terting (SEAT) + 7s698

8. A Menu (Chevrolet) + 14s738

18. V Radermecker (Chevrolet) + 23s517

21. M De Villota (Chevrolet) + 41s052

DNF R Huff (Chevrolet) Ongeval (0 ronden)

UITSLAG VALENCIA RACE 2


1. J Müller (BMW) 13 ronden (52,065 km) in 23m15s498 (134,310 km/u)


2. D Huisman (BMW) + 0s861


3. L Rangoni (BMW) + 1s485


4. N Larini (Chevrolet) + 2s395


5. A Farfus (Alfa Romeo) + 4s435

9. A Menu (Chevrolet) + 13s238

14. V Radermecker (Chevrolet) + 20s670

15. R Huff (Chevrolet) + 21s256

DNF M De Villota (Chevrolet) Ongeval (7 ronden)

____________________
Aanmelden voor Niewsbrief