Hattrick voor Chevrolet
(10/8/2006)
Chevrolet heeft in Valencia de derde podiumfinish op rij behaald.
Nicola Larini eindigde als derde in Race 1 en als vierde in Race 2,
terwijl Alain Menu dankzij zijn achtste positie in de eerste race in
Race 2 vanaf pole position mocht vertrekken. Rob Huff daarentegen werd
het slachtoffer van een optimistische inhaalmanoeuvre van één van de
andere coureurs en zag zijn kansen al bij de start van de eerste race
in rook opgaan.
Race 1 begon goed voor Chevrolet, want Menu pakte bij de start direct
de derde positie, op een zesde plek gevolgd door Larini en een
aandringende Rob Huff net buiten de top tien. In bocht 1 na het lange
rechte stuk was de race voor Huff echter al voorbij, nadat hij werd
geraakt door regerend wereldkampioen Andy Priaulx, die in bocht 1
spinde en Huff mee de grindbak in nam.
De Safety Car werd ingezet om de rommel op te kunnen ruimen, waardoor
de oorspronkelijke raceafstand met twee ronden werd verlengd. Toen de
lichten opnieuw op groen gingen, begaf de zesde versnelling van Alain
Menu het. âOp het lange rechte stuk moest ik in de vijfde versnelling
liften, om te voorkomen dat de motor in de toerenbegrenzer zou lopen,â
aldus Menu. âWanneer de motor in de begrenzer loopt, verlies je meer
snelheid dan wanneer je alleen even het gaspedaal lift, maar het
betekende tevens dat de jongens achter me op het rechte stuk verloren
terrein goed konden maken. Het onderstuur waar we tijdens de
trainingen mee kampten, was bij het insturen van bochten grotendeels
verdwenen, maar bij ruimere bochten en bij het uitkomen had de auto
nog steeds last van onderstuur wanneer ik op het gas ging. De andere
autoâs achter me waren veel sneller in het tweede deel van de bochten,
waardoor ik enkele malen op mijn achterbumper werd geraakt. Maar ik
slaagde er in de achtste positie vast te houden, die automatisch
resulteert in pole position voor Race 2.â
De tweede race verliep voor Menu helaas anders, want hij stuurde bocht
1 als derde in en verloor langzaam maar zeker meer terrein doordat hij
in bocht 12 wijd ging en de splitter beschadigde. Dat verslechterde de
balans van de auto, die toch al niet optimaal was vanwege onderstuur,
nog verder.
Nicola Larini reed een veel betere eerste race, waarin hij zijn
startpositie consolideerde en vervolgens langzaam maar zeker naar
voren doorschoof. âHet was een race zonder problemen,â verklaarde
Larini na afloop. âIk was in een mooi, fair gevecht met Tavano en
Rangoni gewikkeld, die allebei een mooie race reden zonder fouten te
maken.â In Race 2 had Larini het even benauwd, toen Tavano in ronde 2
wat eerder remde dan verwacht. âIk kon hem niet meer ontwijken en
terwijl ik hem raakte sloeg de motor af omdat er geen lucht meer naar
binnen kwam. Ik moest twee versnellingen terugschakelen om de motor
weer aan de praat te krijgen, maar toen had ik Terting al in mijn nek.
Ik bleef op mijn lijn, maar hij raakte me van achteren en dat koste me
mijn achterbumper. Hij kreeg als gevolg daarvan een drive-through
penalty en doordat Alain problemen kreeg, kon ik verder naar voren
doorstoten.â
Dankzij geweldig werk van zijn monteurs kon Rob Huff Race 2 nog vanuit
de pitstraat aanvangen. Hij eindigde uiteindelijk als 15e, terwijl
Vincent Radermecker van het team van Maurer Motorsport als derde
finishte in de Independents Cup. De vrouwelijke coureur Maria De
Villota finishte in Race 1 als 21e, maar parkeerde haar Nubira in de
tweede race in de grindbak.
UITSLAG VALENCIA RACE 1
1. A Farfus (Alfa Romeo) 15 ronden (60,075 km) in
28m20s311 (127,190 km/u)
2. L Rangoni (BMW) + 0s743
3. N Larini (Chevrolet) + 2s268
4. S Tavano (Alfa Romeo) + 6s397
5. P Terting (SEAT) + 7s698
8. A Menu (Chevrolet) + 14s738
18. V Radermecker (Chevrolet) + 23s517
21. M De Villota (Chevrolet) + 41s052
DNF R Huff (Chevrolet) Ongeval (0 ronden)
UITSLAG VALENCIA RACE 2
1. J Müller (BMW) 13 ronden (52,065 km)
in 23m15s498 (134,310 km/u)
2. D Huisman (BMW) + 0s861
3. L Rangoni (BMW) + 1s485
4. N Larini (Chevrolet) + 2s395
5. A Farfus (Alfa Romeo) + 4s435
9. A Menu (Chevrolet) + 13s238
14. V Radermecker (Chevrolet) + 20s670
15. R Huff (Chevrolet) + 21s256
DNF M De Villota (Chevrolet) Ongeval (7 ronden)
____________________
Aanmelden voor Niewsbrief
AutoRai