AutoRai

September oogstmaand voor Hyundai

(10/10/2006)

Het gaat buitengewoon goed met Hyundai in Nederland. In de maand september realiseerde de succesvolle Koreaanse autofabrikant een marktaandeel van liefst 4,4 procent. Door dit goede resultaat heeft Hyundai zich vast op de achtste positie op de ranglijst van best verkopende automerken van Nederland genesteld. Opzienbarend was dat de groei werd gerealiseerd in een dalende markt.

September was met recht een oogstmaand voor Hyundai. De autofabrikant registreerde in de maand september 2006 1730 eenheden in Nederland en overtrof daarmee het aantal van 1687 registraties van vorig jaar in dezelfde maand. Dat is stijging van bijna vier procent. De totale personenautoverkopen in Nederland in de maand september van 2006 daalde in vergelijking met september 2005 met bijna negen procent van 43.487 eenheden naar 39.654 eenheden.

Santa Fe en Atos positieve uitschieters

De grootste positieve uitschieters in september waren voor Hyundai de nieuwe Santa Fe en de Atos. De Hyundai Santa Fe is het succesnummer van het merk. In september werden er 358 autoâs van dit model geregistreerd. Vorig jaar september werden (van het oude model) veertig autoâs verkocht. De Hyundai Atos blijft het onveranderd goed doen. Werden vorig jaar september 274 eenheden van dit model verkocht. In september 2006 waren dit er 487. Hyundai blijft ook zeer succesvol met de Hyundai Tucson en de Hyundai Getz.

Marktaandeel gestaag uitbouwen

Hyundai bouwde het marktaandeel in de afgelopen jaren gestaag uit. Sinds vier jaar is Hyundai een vaste waarde in de top tien van best verkopende autofabrikanten in Nederland. Het jaar 2006 verloopt voor Hyundai tot nu toe zeer naar wens met een achtste positie aan het eind van het derde kwartaal van 2006. Hyundai-importeur Greenib Car verwacht deze uitstekende achtste positie tot aan het einde van dit jaar te kunnen vasthouden.

Hyundai denkt de komende jaren snel verder te kunnen groeien. Volgend jaar, op de AutoRai van 2007, introduceert Hyundai de nieuwe speciaal voor Europa ontwikkelde auto in het C-segment. Dit model, dat eerst als 5-deurs hatchback en als stationwagon uitkomt, later gevolgd door een MPV en een coupé cabriolet, zal voor een extra stimulans in de registraties zorgdragen met naar verwachting vijf tot zevenduizend registraties in 2008.

Stevige groei zeer realistisch

Volgens Managing Director Hans Kwaad van Greenib Car bv. is een stevige groei van Hyundai in Nederland zeer realistisch. âHyundai biedt een steeds beter op Europa afgestemd productaanbod. De kwaliteit is de afgelopen jaren sterk omhoog gegaan waardoor de loyaliteit aan Hyundai groeit. Ook is ons dealernetwerk verder verfijnd en uitgebreid. In de zakelijke markt boeken we steeds grotere successenâ. Volgens Hans Kwaad profiteert Greenib Car bv. de komende jaren bovendien van nieuwe, op Europa uitgezette, strategie van Hyundai. âVroeger legde Hyundai de focus op de thuismarkt en vervolgens op Amerika. Nu is Europa sterk in beeld bij de fabrikant. Hyundai wil de meest Europese Aziatische autofabrikant worden op het gebied van design. Hyundai wil dat bereiken door met kwalitatief uitstekende, betrouwbare en zeer dynamische modellen op de markt te komen die speciaal zijn afgestemd op de Europese marktâ.

Hyundai verwacht dat de productie in vier jaar tijd bijna zal worden verdubbeld van ongeveer 350.000 eenheden naar 600.000 eenheden in 2010. Binnenkort wordt in Nosovice in Tsjechië de tweede Europese fabriek van Hyundai gebouwd. De productiecapaciteit van deze 1,3 miljard dollar kostende fabriek bedraagt 300.000 eenheden in 2010.