Mark Steijger kampioen in de Chevrolet Kalos Challenge
(10/8/2006)
De Nederlandrally in de omgeving van Barneveld heeft de eindstand van
de Chevrolet Kalos Challenge bepaald. Titelverdediger Corné Damen
kwam als eerste over de meet, gevolgd door Mark Steijger, die daarmee
kampioen werd. David Westenbrink was echter de ster van de rally, tot
hij op de allerlaatste klassementsproef in een greppel gleed.
Qua klassementsproeven behoort de Barneveld Rally tot de top van ons
land. Met name de proeven rond Putten zijn van een ongekend hoog
gehalte en voor de echte stuurlieden de mooiste uitdaging. Niet
iedereen bleek een goed stuurman want de eerste en de derde KP werden
geneutraliseerd omdat er een paar van de weg waren gevlogen. Geen
Chevrolet-rijders overigens want die kwamen allemaal heelhuids van KP2
af, met David Westenbrink één seconde voor Dave Vael en drie voor
Corné Damen. Een voorbode van de felheid waarmee de rally werd
uitgevochten. Toch kwam niet iedereen ongeschonden aan de finish.
Demian Jensen reed ook weer hele snelle tijden maar verloor dik twee
minuten in een greppel. En Bert Vloedgraven reed er ook een zijruitje
uit. Ad Blom kon van de start af het tempo niet helemaal volgen en zag
de afstand tot de voorgangers steeds verder oplopen.
Intussen begon ook Jelte de Boef, die de auto van Johan Belleman
bemande, zich voorin te manifesteren. Corné Damen knabbelde wat van
zijn achterstand op Westenbrink af, maar die sloeg prompt terug door
weer 10 seconden uit te lopen. Klassementsleider Mark Steijger was wat
traag uit de startblokken gekomen, wetende dat zijn voorsprong in de
tussenstand ook een vijfde plaats kon velen. Het werd echter veel
meer, mede ook door toedoen van de concurrentie. Eerst kreeg Dave Vael
op de zesde KP een defecte koppeling te verwerken. Op de startmotor
ging hij steeds op de KPâs van start. âDaar verlies je dan al vijf
seconden. Daarna moet je uiterst secuur schakelen, als de toerentallen
van de tandwielen precies even snel draaien. Anders maak je de bak
stuk. Toch zijn we nog vierde gewordenâ, lachte Vael breeduit.
Jelte de Boef moest daarop met een kapotte motorsteun afhaken,
waardoor de betrouwbaar sturende Han Hoendervangers en Frank Tetteroo
weer een plaatsje opklommen. Bleven David Westenbrink en Corné Damen
voorin over, op enige afstand gevolgd door Mark Steijger die nu
constant derde en vierde tijden op de klokken zette. Westenbrink had
bij de start van de laatste proef een knappe voorsprong van 14
seconden maar Damen was gebeten op de zege. âAls ik win en David wordt
tweede, dan is Mark nog steeds geen kampioen. Andersom welâ,
verklaarde de geladen Damen. En daarop gebeurde het onverwachte.
Navigator Hilco van Beek: âWe kwamen rustig op een hairpin aangereden
en ik keek alvast op mijn notes voor het volgende stuk. Ineens een
zachte plof en daar lagen we in een greppeltje. Geen gierende banden,
geen geweld, het ging haast geruisloos. Er moet vast en zeker veel
grind op de weg hebben gelegen, anders kan ik het niet verklaren.
Jongen, wat is dit een teleurstellingâ. En dus ging een dikverdiende
eerste zege voor de jonge en snelle equipe alsnog de mist in. Corné
Damen kreeg zo de zege in de schoot geworpen en Mark Steijger werd
alsnog tweede en daarmee kampioen.
Mark Steijger en zijn navigator Dennis Abrahams gingen in Barneveld
dan ook flink uit hun dak, al kwam de titel bepaald niet onverwacht.
Een cup rijden vraagt om een eigen benaderingâ, legt Steijger uit. Je
moet precies weten wanneer je flink moet uithalen en wanneer je wat
afwachtender moet rijden. In de ELE- en de BHV-Rally hebben we juist
heel tactisch gereden en niet steeds op de limiet. In de Amsterdam
rallysprint zijn we wel meteen vol van acquit gegaan. Daar hebben we
alle anderen direct op punten verslagen en waren we gewoon dik de
snelste. Maar omdat we er voor deze rally al zo goed voorstonden was
ik toch behoorlijk zenuwachtig. Ik heb in al die jaren nooit een echte
prijs in de rallysport behaald en dat was ik me goed bewust. Vandaar
ook dat we nooit echt tot het gaatje zijn gegaan. Vanaf de vijfde
proef hebben we een tandje bijgezet en toen bleek ook dat onze vierde
en derde tijden genoeg waren. Dat David er op de laatste proef
afvliegt vind ik wel heel erg sneu voor hem. Hij had het dik verdiend.
Maar zijn tijd komt nog wel, dit keer was het mijn tijd. En dat gaan
we nu flink vieren!â.
Uitslag
1. Damen/Wassink, 125 km (10 KPâs) in 1 uur 19 min. 32 sec.
2. Steijger/Abrahams op 1 min. 16 sec.
3. Eertink/Nijland op 1 min. 45 sec.
4. Vael/Vael op 2 min. 6 sec.
5. Hoendervangers/Van Oorschot op 3 min. 14 sec.
6. Tetteroo/Cornelissen op 4 min. 20 sec.
7. Vloedgraven/Pieket Weeserik op 4 min. 36 sec.
8. Jensen/Van Westen op 5 min. 21 sec
9. Blom/Donkers op 10 min. 7 sec.
Snelsten op de KPâs
David Westenbrink 4x; Corné Damen 4x; 2 KPâs geneutraliseerd
Stand
1. Mark Steijger 102 kampioen
2. Corné Damen 80
3. David Westenbrink 57
4. Dave Vael 54
5. Han Hoendervangers 43
6. Demian Jensen 33
7. Frank Tetteroo 25
8. Ad Blom 22
9. Vloedgraven 21
10. Johan Belleman 16
11. Roland Rijpma en Eduard Eertink 12
AutoRai