AutoRai

Mark Steijger kampioen in de Chevrolet Kalos Challenge

(10/8/2006)

De Nederlandrally in de omgeving van Barneveld heeft de eindstand van de Chevrolet Kalos Challenge bepaald. Titelverdediger Corné Damen kwam als eerste over de meet, gevolgd door Mark Steijger, die daarmee kampioen werd. David Westenbrink was echter de ster van de rally, tot hij op de allerlaatste klassementsproef in een greppel gleed.

Qua klassementsproeven behoort de Barneveld Rally tot de top van ons land. Met name de proeven rond Putten zijn van een ongekend hoog gehalte en voor de echte stuurlieden de mooiste uitdaging. Niet iedereen bleek een goed stuurman want de eerste en de derde KP werden geneutraliseerd omdat er een paar van de weg waren gevlogen. Geen Chevrolet-rijders overigens want die kwamen allemaal heelhuids van KP2 af, met David Westenbrink één seconde voor Dave Vael en drie voor Corné Damen. Een voorbode van de felheid waarmee de rally werd uitgevochten. Toch kwam niet iedereen ongeschonden aan de finish. Demian Jensen reed ook weer hele snelle tijden maar verloor dik twee minuten in een greppel. En Bert Vloedgraven reed er ook een zijruitje uit. Ad Blom kon van de start af het tempo niet helemaal volgen en zag de afstand tot de voorgangers steeds verder oplopen.

Intussen begon ook Jelte de Boef, die de auto van Johan Belleman bemande, zich voorin te manifesteren. Corné Damen knabbelde wat van zijn achterstand op Westenbrink af, maar die sloeg prompt terug door weer 10 seconden uit te lopen. Klassementsleider Mark Steijger was wat traag uit de startblokken gekomen, wetende dat zijn voorsprong in de tussenstand ook een vijfde plaats kon velen. Het werd echter veel meer, mede ook door toedoen van de concurrentie. Eerst kreeg Dave Vael op de zesde KP een defecte koppeling te verwerken. Op de startmotor ging hij steeds op de KPâs van start. âDaar verlies je dan al vijf seconden. Daarna moet je uiterst secuur schakelen, als de toerentallen van de tandwielen precies even snel draaien. Anders maak je de bak stuk. Toch zijn we nog vierde gewordenâ, lachte Vael breeduit.

Jelte de Boef moest daarop met een kapotte motorsteun afhaken, waardoor de betrouwbaar sturende Han Hoendervangers en Frank Tetteroo weer een plaatsje opklommen. Bleven David Westenbrink en Corné Damen voorin over, op enige afstand gevolgd door Mark Steijger die nu constant derde en vierde tijden op de klokken zette. Westenbrink had bij de start van de laatste proef een knappe voorsprong van 14 seconden maar Damen was gebeten op de zege. âAls ik win en David wordt tweede, dan is Mark nog steeds geen kampioen. Andersom welâ, verklaarde de geladen Damen. En daarop gebeurde het onverwachte. Navigator Hilco van Beek: âWe kwamen rustig op een hairpin aangereden en ik keek alvast op mijn notes voor het volgende stuk. Ineens een zachte plof en daar lagen we in een greppeltje. Geen gierende banden, geen geweld, het ging haast geruisloos. Er moet vast en zeker veel grind op de weg hebben gelegen, anders kan ik het niet verklaren. Jongen, wat is dit een teleurstellingâ. En dus ging een dikverdiende eerste zege voor de jonge en snelle equipe alsnog de mist in. Corné Damen kreeg zo de zege in de schoot geworpen en Mark Steijger werd alsnog tweede en daarmee kampioen.

Mark Steijger en zijn navigator Dennis Abrahams gingen in Barneveld dan ook flink uit hun dak, al kwam de titel bepaald niet onverwacht. Een cup rijden vraagt om een eigen benaderingâ, legt Steijger uit. Je moet precies weten wanneer je flink moet uithalen en wanneer je wat afwachtender moet rijden. In de ELE- en de BHV-Rally hebben we juist heel tactisch gereden en niet steeds op de limiet. In de Amsterdam rallysprint zijn we wel meteen vol van acquit gegaan. Daar hebben we alle anderen direct op punten verslagen en waren we gewoon dik de snelste. Maar omdat we er voor deze rally al zo goed voorstonden was ik toch behoorlijk zenuwachtig. Ik heb in al die jaren nooit een echte prijs in de rallysport behaald en dat was ik me goed bewust. Vandaar ook dat we nooit echt tot het gaatje zijn gegaan. Vanaf de vijfde proef hebben we een tandje bijgezet en toen bleek ook dat onze vierde en derde tijden genoeg waren. Dat David er op de laatste proef afvliegt vind ik wel heel erg sneu voor hem. Hij had het dik verdiend. Maar zijn tijd komt nog wel, dit keer was het mijn tijd. En dat gaan we nu flink vieren!â.

Uitslag


1. Damen/Wassink, 125 km (10 KPâs) in 1 uur 19 min. 32 sec.


2. Steijger/Abrahams op 1 min. 16 sec.


3. Eertink/Nijland op 1 min. 45 sec.


4. Vael/Vael op 2 min. 6 sec.


5. Hoendervangers/Van Oorschot op 3 min. 14 sec.


6. Tetteroo/Cornelissen op 4 min. 20 sec.


7. Vloedgraven/Pieket Weeserik op 4 min. 36 sec.


8. Jensen/Van Westen op 5 min. 21 sec


9. Blom/Donkers op 10 min. 7 sec.

Snelsten op de KPâs

David Westenbrink 4x; Corné Damen 4x; 2 KPâs geneutraliseerd

Stand


1. Mark Steijger 102 kampioen


2. Corné Damen 80


3. David Westenbrink 57


4. Dave Vael 54


5. Han Hoendervangers 43


6. Demian Jensen 33


7. Frank Tetteroo 25


8. Ad Blom 22


9. Vloedgraven 21


10. Johan Belleman 16


11. Roland Rijpma en Eduard Eertink 12