Van Speijk Prijzen gaan 'innovatievuur' ontsteken in communicatiesector Stichting Auspiciën daagt communicatiebranche uit lef te tonen

Amstelveen, 11 oktober 2006 - De Stichting Auspiciën introduceert De Van Speijk Prijzen. De Van Speijk Prijzen zijn een set nieuwe innovatieprijzen voor de communicatiesector, die als 'vonken' moeten overslaan en het innovatievuur in de branche moeten aanwakkeren. Ze worden uitgereikt aan ondernemers, starters en studenten met goede ideeën voor baanbrekende en brancheoverstijgende innovaties in de communicatiesector. Het geldbedrag van de Van Speijk Prijzen, E 40.000, onderstreept het belang van innovatie voor de communicatiesector.

De Van Speijk prijzen zijn vernoemd naar de beroemde kanonneerbootcommandant Jan van Speijk (1802-1831), die met zijn 'dan liever de lucht in' aanpak symbool staat voor het veranderen van de spelregels en innovatief denken. De Van Speijk Prijzen zijn verdeeld in drie categorieën. De Van Speijk Prijs voor ondernemers in de communicatiesector heeft een waarde van E 25.000. Beloond wordt een innovatie die al in de praktijk is toegepast. De Van Speijk Innovator Pitch is een prijs voor starters of studenten voor het beste innovatieve idee en heeft een waarde van E 10.000. Daarnaast is er een aanmoedigingsprijs in deze categorie ter waarde van E 5.000.

De Van Speijk Prijs is een echte ondernemersprijs die zich onderscheidt van andere prijzen door het centraal stellen van brancheoverstijgende innovatie. De grenzen in de communicatiesector vervagen door belangrijke technologische ontwikkelingen, zoals Triple Play en TomTom. "Wij zijn van mening dat innovatieve ketenintegratie of het combineren van technologieën uit verschillende sectoren van belang is voor de ontwikkeling van de branche. Innovatie in de communicatiesector is echter ook van belang in een bredere maatschappelijke context, aangezien communicatie de ruggengraat is van de samenleving. Met de Van Speijk Prijzen willen we vernieuwingen en grensverleggende ontwikkelingen die een concrete en waardevolle bijdrage leveren aan deze samenleving in de schijnwerpers zetten en ondernemende geesten binnen de sector een steuntje in de rug geven", aldus Wim Huinder, voorzitter van Stichting Auspiciën.

De inzendingen worden beoordeeld door een onafhankelijke jury, onder leiding van Wim Dik, onder andere oud voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN. De jury nomineert enkele inzenders die vervolgens via de website www.vanspeijkprijs.nl beoordeeld kunnen worden door collega's uit de communicatiesector. Door deze interactie vormen de inzendingen een bron van inspiratie voor de hele sector. De inzending met de hoogste totaalscore wint uiteindelijk de prijs. "We verwachten dat de Van Speijk Prijzen de vonk zijn in het innovatiekruitvat binnen de communicatiesector", aldus Huinder.

Studenten, starters en ondernemers binnen de communicatiesector kunnen zich vanaf 15 november 2006 aanmelden via de website. De deadline voor inschrijving is 15 januari 2007.

Meer informatie is te vinden op: www.vanspeijkprijs.nl