Ingezonden persbericht


Afzender van e-mail nieuwsbrief doorslaggevend

Veritate en NetMarketing presenteren resultaten van eerste Nationale E-mailmarketing Eyetracking onderzoek

Amsterdam, 11 oktober 2006 - Het onderwerp van een e-mail nieuwsbrief is ondergeschikt aan de afzender bij de keuze openen of weggooien. Dit is slechts één van de opvallende conclusies van het eerste Nationale E-mailmarketing Eyetracking onderzoek, dat onderzoeksbureau NetMarketing presenteert in samenwerking met e-mailmarketingbureau Veritate. Op basis van de resultaten van dit onderzoek zijn bedrijven nog beter in staat om de conversie op het gebied van e-mailmarketing te verbeteren.

"NetMarketing en Veritate hebben de handen ineen geslagen om het eerste Nationale E-mailmarketing Eyetracking onderzoek op de kaart te zetten. Diverse partijen zoals: Airmiles, Kruidvat, RVS, OHRA, Greenpeace, Vrij Uit en de Rabobank gaven direct aan graag mee te willen werken," legt Marc Borgers, Managing director Veritate a.i., uit.

Uitgangspunten en conclusies
Voor het Nationale E-mailmarketing Eyetracking onderzoek hebben Veritate en NetMarketing de consumenten nieuwsbrief als uitgangspunt genomen. Er is vooral gekeken naar het gedrag in de inbox en de reactie op de landingpagina's. Resultaten zijn opvallend. Waar eerder werd gedacht dat de onderwerpregel de belangrijkste factor was voor het openen van e-mail, blijkt uit dit onderzoek dat de consument vooral kijkt naar de afzender. Ook blijkt dat informatie verwerkt in bewegende animaties in email nieuwsbrieven nauwelijks wordt opgepikt "Daarnaast is het erg belangrijk dat de flow tussen nieuwsbrief en landingspagina logisch opgebouwd is, om verwarring en dus afhaken van de ontvanger te voorkomen," besluit Marc Borgers.

Eyetracking
"Eyetracking is een geavanceerde onderzoeksmethode waarbij de oogbewegingen van de respondenten worden geanalyseerd, terwijl zij naar een e-mail nieuwsbrief of website kijken," aldus Ronald Verschueren, directeur NetMarketing. "Dit innovatieve onderzoek toont aan dat bedrijven hun webomgeving qua inrichting en design eenvoudig kunnen aanscherpen, waardoor het resultaat nog beter is afgestemd op de consument. Onze ervaring is dat websites regelmatig een conversieverbetering van 50% halen. Ik verwacht dat hetzelfde resultaat haalbaar is bij de consumenten nieuwsbrieven. En we begrijpen allemaal dat een betere conversie uiteindelijk tot verhoging van de omzet leidt," aldus Ronald Verschueren.

De conclusies van dit eerste Eyetracking onderzoek, bestaande uit een rapport van meer dan 200 pagina's, is voor 395,- euro verkrijgbaar bij Veritate. Veritate en NetMarketing zullen in de toekomst het Nationale E-mailmarketing Eyetracking onderzoek regelmatig herhalen.

Over NetMarketing Usability Experts
NetMarketing is een onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau wat gespecialiseerd onderzoek inzet voor het optimaliseren van websites en nieuwsbrieven. Het bedrijf is met name actief voor top 500 bedrijven, pure internet players en overheden. Het resultaat van haar werkzaamheden vertaalt zich naar conversieverhogingen, meer verkopen of aanvragen en beter communicerende websites. NetMarketing geeft advies op basis van onderzoek en expert reviews, en vertaalt de bevindingen door naar blauwdrukken van door derden te bouwen websites. Voor meer informatie: www.netmarketing.nl

Over Veritate
Veritate is sinds 1999 adviespartner van inmiddels meer dan honderd toonaangevende bedrijven die rendement halen uit online klantcommunicatie. Veritate geeft haar opdrachtgevers strategisch advies, bedenkt en ontwerpt concepten voor bijvoorbeeld e-mail nieuwsbrieven of direct e-mail- en sms campagnes. Daarnaast helpt Veritate bij de opbouw van mailbestanden en de analyse van acties. Dit alles met als doel de omzet te laten stijgen of kostenbesparingen te realiseren. Voor meer informatie: www.veritate.com

Noot voor de redactie (