Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties



Brief aan de Tweede Kamer over de bestrijding van voetbalvandalisme

11 oktober 2006

Hierbij informeer ik u, mede namens de minister van Justitie en de staatssecretaris van Volksgezondheid Welzijn en Sport, over de ontwikkelingen inzake de bestrijding van voetbalvandalisme. In onderhavige brief wordt aandacht besteed aan de aanpak van voetbalvandalisme, de politie-inzet 2005-2006, de nieuwe competitie-opzet, het onderzoek naar lacunes in wetgeving, de informatie-positie van burgemeesters, de borging van beleid, de voortzetting van het auditteam voetbalvandalisme, de monitor sociaal preventief beleid, opleiding van stewards, geweld bij amateurvoetbal en een aantal kleine, overige onderwerpen.
---

In deze brief geef ik tevens antwoord op de vragen gesteld in de motie Van der Staaij van 12 april jl. Ik heb gewacht met het u toesturen van onderhavige brief, totdat ik het eindrapport van het auditteam voetbalvandalisme had ontvangen. U treft het rapport als bijlage aan.

Aanpak voetbalvandalisme en politie-inzet 2005-2006

Op 13 september jl. ontving ik van het auditteam het eindrapport 2005-2006 en een onderzoek naar politie-inzet in seizoen 2005-2006. Ik kan nog niet uitgebreid op beide rapporten reageren, aangezien deze nog niet zijn besproken in de Interdisciplinaire stuurgroep bestrijding voetbalvandalisme (hierna: Stuurgroep). Ik zal hier later op terugkomen. Ik ben tevreden dat het auditteam in het algemeen concludeert dat de aanpak van voetbalvandalisme is verbeterd en geprofessionaliseerd. Ik ben ook tevreden met het resultaat van alle maatregelen om de politie-inzet te verminderen. In het onderzoeksrapport politie-inzet wordt de ontwikkeling van de politie-inzet in het seizoen 2005-2006 inclusief de play-offs vergeleken met de inzet in eerdere seizoenen. De nieuwe competitie-opzet (hierna: NCO) heeft twintig extra wedstrijden (play-off) in de eredivisie tot gevolg gehad en zou volgens eerdere berekeningen van het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme (hierna: CIV) en de KNVB tot 11.100 - 12.400 uren extra inzet van politie leiden. De doelstelling om de inzet van politie ten behoeve van betaald voetbal te verminderen is echter onverminderd van kracht gebleven. Om dit te bereiken is een uitgebreid pakket aan maatregelen genomen. Onder deze voorwaarde ben ik na overleg met de burgemeesters akkoord gegaan met de invoering van de NCO. Ten opzichte van vorig seizoen is de politie-inzet (inclusief play-offs) verminderd met 40.403 uren, dat is een daling van 18%. Dat is een forse breuk met de tendens van afgelopen jaren. Ik wil mijn complimenten uitspreken aan alle (lokale) ketenpartners die zich hebben ingespannen om dit resultaat te bereiken. Hopelijk kan een verdere vermindering worden bereikt.

Nieuwe competitie-opzet

Juni jl. heeft de Stuurgroep het eindrapport van de projectrapporteur NCO besproken. De projectrapporteur concludeert dat het overgrote deel van de afgesproken maatregelen is ingevoerd. Een vijftal (deel-)maatregelen verdient nadere aandacht bij de afronding. Over de precieze inhoud van de maatregelen heb ik u eerder geïnformeerd bij brief van 3 juni 2005 (2004-2005, 25 232, nr. 45). De Stuurgroep zal de uitvoering, afronding en/of intensivering van de maatregelen blijven monitoren. De functie van projectrapporteur NCO is met ingang van 1 juli 2006 opgeheven, conform de afspraken die daarover in 2005 zijn gemaakt.

Het auditteam heeft onderzoek gedaan naar het verloop van de play-offs van afgelopen seizoen. Het onderzoeksrapport is verwerkt in het eindrapport 2005-2006 van het auditteam, welke als bijlage is toegevoegd. De Stuurgroep heeft de aanbevelingen m.b.t. de evaluatie play-offs overgenomen en zal deze betrekken bij de play-offs in seizoen 2006-2007. Januari jl. is besloten dat de overheid de NCO blijft steunen in seizoen 2006-2007. Deze beslissing was gebaseerd op de mate van invoering van de afgesproken maatregelen. December 2006 zal de Stuurgroep adviseren of de overheid de NCO in seizoen 2007-2008 en verder blijft steunen. Dit advies zal gebaseerd worden op twee aspecten: de mate van invoering van de afgesproken maatregelen en de invloed van de play-offs en het afgesproken pakket maatregelen op de politie-inzet. Indien besloten wordt om de NCO blijvend te ondersteunen, zal de NCO daarna gelden als reguliere competitie en vindt er niet ieder seizoen separate besluitvorming plaats over het steunen van de competitie-opzet.

Voetbalwet / lacunes in wetgeving

De Stuurgroep heeft medio 2005 besloten tot instelling van een interdisciplinaire werkgroep onder leiding van het Ministerie van Justitie die, naast een inventarisatie van de mogelijkheden voor een betere afdwingbaarheid van stadionverboden, ook eventuele lacunes in het huidige instrumentarium om voetbalvandalisme aan te pakken en de aanpak van zware geweldsdelicten heeft bekeken. Over de inventarisatie van de mogelijkheden voor een betere afdwingbaarheid van stadionverboden bent u reeds eerder geïnformeerd bij brief van 10 maart 2006 (2005-2006, 25 232, nr. 49).

Op basis van het tweede advies van deze werkgroep is in de Stuurgroep op 15 juni 2006 geconcludeerd dat er thans geen lacunes zijn gevonden in het bestaande instrumentarium om voetbalvandalisme aan te pakken, maar dat de mogelijkheden die dit instrumentarium biedt thans niet volledig worden benut. Het advies van de werkgroep was unaniem (inclusief KNVB) met uitzondering op het punt van zwarthandel. De Stuurgroep heeft het advies overgenomen. De KNVB was niet aanwezig in deze vergadering van de Stuurgroep en heeft vooraf geen reactie op dit agendapunt gegeven. De KNVB heeft echter naderhand, middels een brief aan de voorzitter van de Stuurgroep, zijn steun aan het advies onttrokken. Hierover heeft nader overleg plaatsgevonden tussen de KNVB en de voorzitter van de Stuurgroep. De gesprekken hierover zijn nog niet afgerond. Dit laat onverlet dat de Stuurgroep de lokale ketenpartners actief zal informeren over de mogelijkheden die het instrumentarium biedt om voetbalvandalisme aan te pakken (alsmede de afspraken daarover in het beleidskader), in het bijzonder over die mogelijkheden die thans onvoldoende worden benut. Daarbij zal de Stuurgroep de komende jaren de daadwerkelijke benutting van dit instrumentarium monitoren. Voorts zal de Stuurgroep bewerkstelligen dat (lokale) ketenpartners veel meer casuïstiek en praktische oplossingen met elkaar delen, waarbij gezocht wordt naar één of meerdere vormen om invulling te geven aan deze leemtes, zoals het verzamelen van operationele tips en best practices op de website van het CIV. Tenslotte is in de Stuurgroep besloten om een breed onderzoek te laten doen naar verbeterpunten en nieuwe mogelijkheden betreffende de kaartverkoop, waaronder het tegengaan van zwarthandel, en de toegangscontrole om supportersscheiding maximaal te bewerkstelligen.

Informatie-positie burgemeesters

In opdracht van de Raad van Hoofdcommissarissen (RHC) heeft het CIV een risico-analyse-matrix afgerond. Door gebruik van dit instrument kan de politie-inzet op basis van actuele en zo objectief mogelijke informatie worden bepaald. Daardoor kan beargumenteerd worden besloten om de politie-inzet af (of op-) te schalen. Door gebruik van deze matrix beschikken alle burgemeesters (en overige ketenpartners) bij alle wedstrijden over dezelfde informatie-positie om de politie-inzet en veiligheidsmaatregelen te beoordelen. De voorzitter van de RHC en van het Korpsbeheerdersberaad hebben hun achterban bij brief verzocht het instrument te gebruiken. Burgemeester Knip van Almelo is de vertegenwoordiger van de voetbalburgemeesters in de Stuurgroep. In samenwerking met de VNG verzorgt hij de informatie-uitwisseling naar de `voetbalburgemeesters' over de actuele ontwikkelingen en afspraken rondom de bestrijding van voetbalvandalisme. Hiermee is de informatiepositie van burgemeesters in principe voldoende gewaarborgd.

Waarborgen van beleid

In de motie van het lid Van der Staaij van 12 april jl. wordt gevraagd naar mijn inzet om de tijdige en effectieve uitvoering van door alle betrokken organen en instanties overeengekomen afspraken te waarborgen.

Afspraken worden gemaakt binnen de Stuurgroep en de uitvoering daarvan wordt ook actief door de Stuurgroep gevolgd. Binnen de Stuurgroep worden alle partners geacht elkaar aan te spreken op gesignaleerde misstanden bij handhaving van het beleidskader en overige afspraken. De Stuurgroep stelt per seizoen een actieplan op met daarin de belangrijkste activiteiten van haar leden. De uitvoering van dit actieplan wordt actief gevolgd. Door middel van het actieplan worden de activiteiten van de leden van de Stuurgroep inzichtelijk en is het mogelijk elkaar aan te spreken op de voortgang. Leden van de Stuurgroep overleggen regelmatig met de eigen achterban. Daarbij komen ook eventuele knelpunten ter sprake. Deze worden ingebracht in de Stuurgroep.

Door instelling van het CIV en het auditteam voetbalvandalisme, door de interne audits door de KNVB en de collegiale audits van de RHC wordt veel informatie verkregen over handhaving van het beleidskader en andere afspraken. Om de extra maatregelen die rondom de nieuwe competitie-opzet zijn afgesproken te handhaven, heb ik een jaar lang een projectrapporteur met twee ondersteuners aangesteld. Op korte termijn start ik een onderzoek naar de mogelijkheden om de handhaving van het beleidskader verder te verbeteren. Ik sluit niet uit dat het af en toe zal voorkomen dat de handhaving van afspraken beter kan, maar ik ben van mening dat zowel de organisatie van mijn regierol als de inzet van de betrokken ketenpartners in het algemeen voldoet om afspraken tijdig en accuraat te waarborgen. Dit sluit ook aan bij de conclusie in het eindrapport van het auditteam over seizoen 2005-2006, dat de aanpak van voetbalvandalisme is verbeterd en geprofessionaliseerd

Auditteam voetbalvandalisme

Op advies van de Stuurgroep heb ik besloten de instelling van het auditteam voort te zetten tot 1 juli 2008. Het auditteam zal geen separate wedstrijdbezoeken meer verrichten. In plaats daarvan worden collegiale audits georganiseerd door de RHC. Het auditteam zal zich met name richten op thematisch onderzoek. De Stuurgroep stelt aan het begin van ieder seizoen het onderzoeksprogramma van het auditteam vast. Daarnaast blijft het auditteam beschikbaar voor onderzoek naar incidenten.

Monitor sociaal preventief beleid

Door de DSP-Groep is de aangekondigde tweede kwantitatieve monitor met betrekking tot het sociaal preventieve supportersbeleid over het seizoen 2004 - 2005 opgeleverd. Alle Betaald Voetbal Organisaties (hierna: BVO's) zijn benaderd, evenals een aantal gemeenten aan welke aanvullende vragen zijn gesteld over de samenwerking op dit gebied tussen gemeente en BVO. Niet alle benaderde partijen hebben gereageerd; de respons was ca. 78%. Per BVO is in het rapport een situatiebeschrijving opgenomen, gebaseerd op o.a. gegevens van het CIV. In het algemeen kan over de uitkomsten het volgende gezegd worden. De gemeentelijke rol wordt in de regel ingevuld door afdelingen openbare orde en veiligheid en in mindere mate door het jeugd- en welzijnsbeleid. Afdelingen sport en recreatie zijn bijna nooit betrokken. Verder is de plaatselijke politie vaak actief betrokken, terwijl uit de 29 reacties blijkt dat de lokale supportersvereniging in tweederde van de lokale situaties partij is. Verder wordt duidelijk dat de samenwerking op dit terrein bepaald wordt door historische gegroeide lokale situaties. Een ander aspect waarop in de monitor is gelet, is de doelgroep die bereikt wordt door de sociaal preventieve activiteiten. Het groeiende fenomeen van zogenaamde KIDS-clubs bij de BVO's leidt tot een groter bereik van de doelgroep tot 12 jaar. Minder aandacht besteedt men aan de vaak lastige groep van 13 - 18 jaar, de groep waaruit vaak de jonge aanwas van vandalen afkomstig is. Voor de lastige supporters die begeleid worden bij uitwedstrijden en voor hen die een stadionverbod hebben gekregen, bestaat in de regel meer belangstelling. Deze laatste groep wordt bijgestaan in hun pogingen de duur van het civielrechtelijk stadionverbod te verminderen, dan wel ongedaan te maken door goed gedrag te tonen of een alternatieve straf te ondergaan. In de monitor wordt verder als algemeen aandachtspunt gewezen op de groeiende onzekerheid in veel lokale situaties over de financiering van de lokale activiteiten.

Stewards

In het door VWS gesteunde veiligheids- en publieksbeleid van de KNVB in de afgelopen (2002 t/m 2005) en toekomstige jaren (2006 t/m 2009) vormt de aandacht voor het functioneren van voldoende opgeleide stewards een belangrijk aspect. De KNVB heeft in goed overleg met de BVO's duidelijke criteria voor de opleiding tot steward betaald voetbal ontwikkeld en ingevoerd. De opleidingseisen zijn vastgelegd in het handboek "Werving, selectie en behoud van stewards". Alle BVO's hebben een opleidingsplan bij de KNVB moeten indienen. Na beoordeling zijn met ingang van het seizoen 2006/2007 alle BVO's gecertificeerd tot het zelfstandig uitvoeren van de stewardopleiding. Dit maakt het ook mogelijk om de opleiding enigermate toe te spitsen op de lokale situatie. Deze kwaliteitstoets maakt onderdeel uit van de licentie-eisen die aan de BVO's worden gesteld.

Geconstateerd kan worden dat de opleiding van de stewards de laatste jaren zowel kwantitatief als kwalitatief verbeterd is. Het opleidingsniveau is gestegen, terwijl tevens stewards voor meer taken dan voorheen zijn geschoold. Dat de recente daling in de inzet van de politie mede gerealiseerd kon worden doordat de stewards meer taken hebben overgenomen en deze ook steeds beter invullen, lijkt geen boude veronderstelling. Ook internationaal kan Nederland - volgens de KNVB - de vergelijking doorstaan: na Engeland beschikt ons land - wellicht samen met Duitsland - over het op één na beste niveau van stewards in Europa. Kortom: er lijkt geen reden tot zorg over het niveau van de stewards en hun opleiding.

Geweld bij het amateurvoetbal

Tijdens het AO van 12 april jl. is door de Kamer zorg uitgesproken over negatieve ontwikkelingen bij het amateurvoetbal. Agressieve toeschouwers, molestaties van scheidsrechters, e.d. werden daarbij als voorbeelden genoemd. De KNVB onderkent de problematiek en heeft diverse maatregelen genomen. Zo is gebleken dat in het seizoen 2005/2006 het aantal om geweldsredenen gestaakte wedstrijden is gedaald met 18% ten opzichte van het vorige seizoen. In aantallen is er sprake van een daling van 2451 gestaakte wedstrijden in het seizoen 2004/2005 naar 2008 in het seizoen 2005/2006. Min of meer gelijk bleef over die periode het aantal molestaties van scheidsrechters. Dit aantal schommelt, aldus de KNVB, al enige tijd rond de 210 per seizoen.

De KNVB voert een actief, op preventie gericht beleid tegen ongeregeldheden op en rond de (amateur-)velden, om deze aantallen nog verder terug te dringen. Zo worden - als uitvloeisel van het masterplan arbitrage - scheidsrechters aangemoedigd om wangedrag en problemen bij de KNVB te melden. Tevens is de KNVB in het vorige seizoen gestart met de campagne "wat doe jij om voetbal leuk te houden?". Met die campagne wordt een ieder die zich op en rond het voetbalveld bevindt op de eigen verantwoordelijkheid aangesproken. Met ingang van het seizoen 2006/2007 heeft de KNVB een lik-op-stuk beleid ingevoerd, waarmee het (districts-)bestuur de mogelijkheid heeft een team of een vereniging direct uit de competitie te nemen wanneer daar aanleiding toe is. Kortom: hoewel het geweld - zowel fysiek als verbaal - nog geenszins van de velden is verdwenen, kan wel geconstateerd worden dat de KNVB er veel aan doet - zowel preventief als repressief - om het geweld tegen te gaan en uit te bannen. De ontwikkelingen lijken zich ten goede te keren, maar veel inspanningen op dit terrein zullen nog nodig zijn.

Overige onderwerpen

Na analyse van alle lokale convenanten heeft de Stuurgroep een nieuw model-convenant vastgesteld en verspreid naar alle partijen met het verzoek de convenanten voor het seizoen 2006-2007of voor seizoen 2007-2008 aan te passen.

De VNG zal op korte termijn een geactualiseerd model-APV afronden. Het nieuwe model-convenant en de model-APV, alsmede andere actuele onderwerpen zullen oktober dit jaar in een bijeenkomst met alle voetbalambtenaren van gemeenten worden besproken. De Stuurgroep zal voorjaar 2007 een congres organiseren voor de gezamenlijke achterban.

De rol van de Stuurgroep is sinds begin 2005 sterk veranderd vanwege de ontwikkelingen rondom de nieuwe competitie-opzet. Naar verwachting zal de discussie over de nieuwe competitie-opzet na 2006 afzwakken. Ik zal vóór eind 2006 een evaluatie afronden over het functioneren van de Stuurgroep en over de verwachtingen ten aanzien van de toekomstige taken en werkwijze van de Stuurgroep. Op basis daarvan zal ik, in samenwerking met de leden van de Stuurgroep, de taken en werkwijze van de Stuurgroep bezien.

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

J.W. Remkes

Rechts in de kantlijn treft u het bijbehorende eindrapport audit-team en het rapport politie inzet.


***
Download het originele bericht in PDF-formaat. Zie het origineel