450.000 kilometer diesel-marathon met 33 Mercedes-Benz E-Klasses
(10/20/2006)
Op 21 oktober vertrekken 33 Mercedes-Benz E-Klasses met een schone
dieselmotor voor een unieke langeafstandsexpeditie van Parijs naar
Beijing, waarbij elk van de autoâs zoân 13.500 kilometer zal afleggen.
Met deze marathontocht demonstreert Mercedes-Benz opnieuw de
kwaliteiten van zijn nieuwste dieselmotoren ten aanzien van emissie,
zuinigheid en reikwijdte, zelfs onder de extreemste omstandigheden.
Een groot gedeelte van deze tocht voert over de route van de eerste
autorace in de geschiedenis die over meerdere continenten voerde, de
rit van Peking naar Parijs in 1907. Tijdens de vijf etappes van de rit
worden de nieuwe E-Klasses bestuurd door circa 330 rijders uit 35
landen, waarbij in een tijdsbestek van 26 dagen in totaal meer dan
450.000 kilometer door negen landen wordt afgelegd.
De vloot die op 21 oktober vanuit Parijs vertrekt bestaat uit 33
standaard E-Klasses met schone dieselmotoren, sommige autoâs met
4MATIC-vierwielaandrijving. Naast 30 E 320 CDIâs rijden er ook drie
E-Klasses met BLUETEC mee. Deze innovatieve technologie maakt deze
Mercedes-Benz de schoonste dieselauto ter wereld. De E 320 BLUETEC is
de eerste en enige diesel ter wereld die zelfs onder de Amerikaanse
BIN 8-norm voor uitlaatgasemissie blijft. Deze norm is vooral streng
op het gebied van uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Levering van de E
320 BLUETEC start vanaf oktober, allereerst in de Verenigde Staten en
Canada. Dit model verbruikt tot 30 procent minder brandstof dan
vergelijkbare autoâs met benzinemotoren in Noord-Amerika. Dankzij de
enorme actieradius van 1200 kilometer met een volle tank is deze auto,
net als de E 320 CDI, ideaal voor een langeafstandsrit als
Parijs-Beijing.
De route van Europa naar Azië voert door Frankrijk, Duitsland, Polen,
Litouwen, Letland, Estland, Rusland en Kazachstan naar het einddoel
China.
De tocht is niet alleen uitdagend vanwege de zeer lage temperaturen,
ijs, sneeuw en de korte periode met daglicht. De dagetappes zijn tot
750 kilometer lang en voeren door soms onbegaanbare gebieden, door
ongebruikelijke verkeerssituaties en via paswegen tot een hoogte van
2900 meter. Hiervoor zijn uiterste concentratie, ervaring en een goede
conditie van de 330 rijders uit 35 landen van belang. Zij zullen
afwisselend de autoâs besturen tijdens de vijf etappes die in lengte
variëren van 1900 tot 3400 kilometer. Onder de deelnemers zijn
journalisten, prominente persoonlijkheden en kandidaten die zijn
geselecteerd uit de ruim 50.000 belangstellenden die zich via het
internet voor deelname hadden aangemeld. De meest bijzondere auto in
de karavaan is een E-Klasse taxi uit Parijs, die de rit over acht
landsgrenzen en door zes tijdzones zal meemaken. De totale afstand
komt overeen met elf en een halve keer rond de evenaar. De aankomst in
Beijing is gepland op 17 november.
De route van de âE-Class Experienceâ komt grotendeels overeen met die
van de eerste autorace door meerdere continenten, die 99 jaar geleden
van Peking naar Parijs verreden werd. Het doel van de Franse
organisatie destijds was om de technische superioriteit van de auto in
vergelijking met paarden aan te tonen. De Italiaanse aristocraat
Scipione Borghese werd destijds de winnaar. Hij bereikte na 62 dagen
de eindstreep in Parijs. Zijn concurrenten kwamen drie weken later
aan.
Anders dan bij de tocht van destijds en ondanks het ambitieuze schema
van 26 dagen, is snelheid ditmaal niet de belangrijkste factor tijdens
de langeafstandsrit. De uitdaging voor de deelnemers is juist het
halen van het laagst mogelijke brandstofverbruik voor de afzonderlijke
etappes en voor de gehele afstand. Ondanks zijn flinke vermogen van
165 kW/224 pk en een maximum koppel van 540 Nm bedraagt het gemiddeld
brandstofverbruik van de E 320 CDI toch slechts 7,3 tot 7,6 liter per
100 kilometer.
In mei 2005 beleefde de zuinige en schone Mercedes-Benz V6-dieselmotor
zijn première tijdens een uitzonderlijke langeafstandstest. Drie
standaard E 320 CDIâs legden zonder problemen een 30-daagse test af op
het hogesnelheidscircuit in Laredo in de Amerikaanse staat Texas.
Dit resulteerde in drie diesel-wereldrecords die zijn erkend door de
mondiale automobielfederatie FIA: 100.000 kilometer bij een gemiddelde
snelheid van 225,903 km/u, 50.000 mijl bij 225,456 km/u en 100.000
mijl bij 224,823 km/u. Bij deze zware belasting functioneerden de
onderhoudsvrije diesel partikel filters zonder problemen over de
gehele afstand, een uitstekend bewijs van de betrouwbaarheid en
duurzaamheid van deze uitlaatgasreinigingsmethode.
AutoRai