Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht , 21 oktober 2006
NS presenteert vernieuwd interieur Intercity op Dutch
Design Week
Beleving en design steeds belangrijker voor comfortabel reizen met de trein
De komende vier jaar krijgen Intercity's (type Koploper) een volledig vernieuwd interieur
NS organiseert een ontwerpwedstrijd voor jonge talentvolle ontwerpers
NS presenteert vandaag het vernieuwde interieur van de Intercity tijdens de Dutch Design
Week in Eindhoven. Beleving en design zijn steeds belangrijker voor comfortabel reizen met de
trein. Het interieur van de nieuwe Intercity heeft zachtere materialen en rondere vormen. De
komende maanden wordt de laatste hand gelegd aan de modernisering van deze trein. NS
organiseert gedurende de Dutch Design Week ook een ontwerpwedstrijd voor jonge
ontwerpers.
In het voorjaar van 2007 zal de eerste vernieuwde Intercity in de dienstregeling worden opgenomen. De
komende vier jaar krijgen 87 Intercity's van het type Koploper een volledig vernieuwd interieur. In totaal
komen 261 vernieuwde rijtuigen tussen 2007 en 2010 beschikbaar voor de reizigers.
Bij het ontwerp van de interieurkeuze van de nieuwe Intercity heeft de zintuiglijke waarneming als
uitgangspunt gediend. Een belangrijke wijziging in het interieur is dat de herkenbaarheid tussen de
eerste en tweede klasse wordt vergroot met de kleuren rood, resp. blauw. Daarnaast zijn in het ontwerp
verschillende functies geïntegreerd. Zo vormen het tafeltje en het afvalbakje één geheel en worden de
bagagerekken geïntegreerd met de verlichting, te bedienen met tiptoetsen. De kunst in de trein is
geïntegreerd en komt terug op de wanden, de glazen tussenwanden en het toilet. De glazen
tussenwanden en -deuren met kunstuitingen zorgen voor een gevoel van welkom en veiligheid. Er is veel
aandacht besteed aan een prettige sfeer in het ruime rolstoeltoegankelijke toilet. De vernieuwde
stiltezones zijn duidelijk herkenbaar.
Gedurende de Dutch Design Week organiseert NS een ontwerpwedstrijd waarbij jonge talentvolle
ontwerpers zich wagen aan de ontwikkeling van een concept voor een toekomstig treininterieur. Een
jury, bestaande uit professionals én geselecteerde NS klanten, beoordeelt de ontwerpen op zondag 29
oktober a.s. De winnaar gaat vervolgens met NS aan de slag om het ontwerp verder uit te werken en toe
te passen in een échte trein.
Tijdens de Dutch Design Week, die van zaterdag 21 oktober tot en met zondag 29 oktober plaatsvindt,
is het nieuwe interieurconcept alvast te zien in de Hollandse Huiskamer. De Hollandse Huiskamer is gratis
toegankelijk voor publiek.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
BERICHT VOOR DE REDACTIE
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers
veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste
reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden,
informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende
vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks
het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen
beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf
NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool
en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de
dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen,
bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat
ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
Meer informatie over de deelname van NS aan Dutch Design Week is te vinden op:
www.ns.nl/dutchdesignweek of www.dutchdesignweek.nl
Meer informatie en fotomateriaal: NS persvoorlichting 030-2357070
---- --