Socialistische Partij

Nederlandse Designprijs voor SP-campagne

21-10-2006 * De ontwerper van de nieuwe huisstijl van de SP, het Amsterdamse bureau voor visuele communicatie thonik, is in de prijzen gevallen bij de Nederlandse Designprijzen met het werk voor de SP. Jan Marijnissen en ontwerper Thomas Widdershoven kregen de prijs vanavond in Eindhoven uitgereikt door staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken. De nominatie van thonik gold het grafisch ontwerp voor de SP-huisstijl en de campagnes en bij het onderdeel Interaction Design voor de SP Viral Movie.

Bij de opdracht om een nieuwe huisstijl te ontwerpen gaf thonik de typografie de leiding: de letters SP zijn het merk geworden, de modern gerestylede tomaat werd een punt. Ook introduceerde het bureau de woorden HIER voor de gemeenteraadsverkiezingen en NU voor de Tweede-Kamerverkiezingen.

HIER op straat

Het HIER-affiche springt niet alleen in het oog vanwege de fluorescerende retro-letters die direct de associatie met de cover van Jan Wolkers' bestseller 'Turks Fruit' oproepen. Het affiche nam tevens als 4-delige poster het hele verkiezingsbord in beslag.

Jan Marijnissen in de viral movie

Later werd deze uiting opgevolgd door 'Een beter Nederland begint in...' poster en Jan Marijnissen versterkte deze gemeenteraadscampagne via gepersonaliseerde viral movies. De HIER-poster is in Frankrijk genomineerd voor het prestigieuze Festival d'Affiches de Chaumont 2006.

De verkiezingsposter van de huidige campagne: NU SP De lopende NU SP campagne voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 22 november sluit directer aan op de huisstijl. Er is gewerkt vanuit twee belangrijke uitgangspunten: de visuele taal van actievoeren wordt gekoppeld aan de visuele taal van een A-merk. Het actiematige letterbeeld in rood met wit is strak èn krachtig en wordt ingezet in opmaat naar de verkiezingen. Want NU moet het gebeuren!
Zie ook:
* www.thonik.nl