Socialistische Partij
Nederlandse Designprijs voor SP-campagne
21-10-2006 * De ontwerper van de nieuwe huisstijl van de SP, het
Amsterdamse bureau voor visuele communicatie thonik, is in de prijzen
gevallen bij de Nederlandse Designprijzen met het werk voor de SP. Jan
Marijnissen en ontwerper Thomas Widdershoven kregen de prijs vanavond
in Eindhoven uitgereikt door staatssecretaris Van Gennip van
Economische Zaken. De nominatie van thonik gold het grafisch ontwerp
voor de SP-huisstijl en de campagnes en bij het onderdeel Interaction
Design voor de SP Viral Movie.
Bij de opdracht om een nieuwe huisstijl te ontwerpen gaf thonik de
typografie de leiding: de letters SP zijn het merk geworden, de modern
gerestylede tomaat werd een punt. Ook introduceerde het bureau de
woorden HIER voor de gemeenteraadsverkiezingen en NU voor de
Tweede-Kamerverkiezingen.
HIER op straat
Het HIER-affiche springt niet alleen in het oog vanwege de
fluorescerende retro-letters die direct de associatie met de cover van
Jan Wolkers' bestseller 'Turks Fruit' oproepen. Het affiche nam tevens
als 4-delige poster het hele verkiezingsbord in beslag.
Jan Marijnissen in de viral movie
Later werd deze uiting opgevolgd door 'Een beter Nederland begint
in...' poster en Jan Marijnissen versterkte deze gemeenteraadscampagne
via gepersonaliseerde viral movies. De HIER-poster is in Frankrijk
genomineerd voor het prestigieuze Festival d'Affiches de Chaumont
2006.
De verkiezingsposter van de huidige campagne: NU SP De lopende NU SP
campagne voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 22 november sluit
directer aan op de huisstijl. Er is gewerkt vanuit twee belangrijke
uitgangspunten: de visuele taal van actievoeren wordt gekoppeld aan de
visuele taal van een A-merk. Het actiematige letterbeeld in rood met
wit is strak èn krachtig en wordt ingezet in opmaat naar de
verkiezingen. Want NU moet het gebeuren!
Zie ook:
* www.thonik.nl