Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Studentenmonitor 2005: geselecteerde student is gemotiveerder

Persbericht | 13-11-2006

Studenten die door selectie zijn toegelaten aan een studie, tonen meer motivatie gedurende hun opleiding. Zo laten cijfers over de studievoortgang zien dat universitaire studenten in de sector gezondheidszorg met kop en schouders boven de andere sectoren uitsteken. De Studentenmonitor: Ook dit jaar kunnen we vaststellen dat opleidingen met selectie-eisen de meer bevlogen studenten trekken. Staatssecretaris Bruno Bruins heeft de Studentenmonitor 2005 vandaag aan de Tweede Kamer gestuurd.

Bij veel studenten die geselecteerd worden voor een studie wordt het systeem van loting gebruikt. Daarbij hebben vaak ook de eindexamencijfers invloed op de kans van toelating. Maar daarnaast wordt ook geëxperimenteerd met andere vormen van selectie waarin motivatie een grotere rol speelt. Eind 2007 zullen de eerste resultaten daarvan bekend worden. Bruins: "Ik ben blij met de resultaten uit deze Studentenmonitor. Het geeft aan dat selecteren van studenten mogelijkheden biedt. Kennelijk voelen geselecteerde studenten het als de kans van hun leven en zorgen ze er voor dat ze die kans niet verspelen."

Verder is een hoofdstuk van de Studentenmonitor 2005 besteed aan de internationale mobiliteit van studenten. Naast een overzicht van allerlei kenmerken van studenten uit verschillende landen, is ook gevraagd naar keuzemotieven om in Nederland te studeren. Daaruit blijkt dat Europese studenten vooral voor een studie in Nederland kiezen vanwege de inhoud en beroepsperspectieven. Hierbij speelt mee dat sommige opleidingen niet in het thuisland worden aangeboden. Ook de mogelijkheden om praktijkervaring op te doen spelen een rol. De aantrekkelijkheid van het Nederlandse studiefinancieringsstelsel speelt nauwelijks een rol.
Laatst bijgewerkt 13-11-2006 pijl naar boven

---

Ministerie van OCW | Rijnstraat 50 | Postbus 16375 | 2500 BJ Den Haag

T: 070 412 34 56 | F: 070 412 34 50 | E: ocwinfo@postbus51.nl