Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 13 november 2006

Inspirerende Toeristische Netwerkdag in Enkhuizen

Ondernemer uitgedaagd de gebaande paden te verlaten

Op vrijdag 10 november werd de vijfde Toeristische Netwerkdag georganiseerd in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Uitgenodigd waren ondernemers, overheid en belangenorganisaties in de toeristische branche. Het onderwerp dat deze dag centraal stond was de kwaliteit van de dienstverlening in de sector. Afgelopen maanden is over kwaliteit in de toeristische branche veel geschreven en uit de hoge opkomst bleek dat het onderwerp bijzonder aansprak.

In zijn welkomstwoord sprak Hans Schipper, gedeputeerde voor Toerisme & Recreatie over het belang van toeristische ketens. Toeristische dienstverlening is geen eenduidig en los product maar een optelsom van een reeks producten en voorzieningen. De noodzaak van het bundelen van krachten is nodig om een optimaal resultaat neer te zetten. Hij daagde de aanwezigen uit zich op deze dag te laten inspireren en de samenwerking op te zoeken.

Diana Nijs is lector imagineering aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer. Zij lichtte toe dat imagineering vernieuwing op strategisch niveau is. Ontwikkelt vanuit het perspectief en de beleving van de toerist. Van een kenniseconomie zijn we door de snelle technologische ontwikkelingen in een creatieve economie terecht gekomen. De consumenten zijn veel sterker veranderd dan bedrijven en organisaties zich realiseren. Kwaliteit is voor hen belangrijk maar het gevoel ergens bij horen is minstens zo belangrijk. En om dat laatste te bereiken moeten bedrijven hun dienstverlening of product aanbieden op een manier dat het de consument inspireert en emotioneert.

Toerisme Noord-Holland, vertegenwoordigd door Hans Dominicus en Adriana Stam, presenteerde in hoofdlijnen de plannen voor de komende vier jaar. In opdracht van de provincie zal onder meer worden gewerkt aan een stijging van het verblijfstoerisme en het verbeteren van de concurrentiepositie van Noord-Holland. Om dit te kunnen realiseren zal bij het werven van toeristen gebruik worden gemaakt van multimediale marktbewerking. Kern van het betoog was samenwerking. Tevens wordt de aantrekkingskracht van Amsterdam gebruikt om het toerisme naar de regio te stimuleren. Hierbij worden nieuwe groeimarkten bewerkt zoals Spanje, Italië en China.

Tijdens de workshops in het middagprogramma werd het begrip kwaliteit vanuit verschillende invalshoeken besproken en bediscussieerd zoals de kwaliteit van de consument, de kwaliteit van de toeristische omgeving en de kwaliteit van het product dienstverlening.

Uit verschillende reacties blijkt dat het belang van vernieuwend bezig zijn wordt onderkend en dat er meer vanuit de klant moet worden gedacht. De dag werd afgesloten op de Gependam bij de Klassieke Schepenbeurs. Hier konden de deelnemers de opgedane inspiratie van de netwerkdag met elkaar delen.

De Toeristische Netwerkdag werd georganiseerd door het Toeristisch Platform. Hierin zijn de volgende partijen vertegenwoordigd: Provincie Noord-Holland, Amsterdam Toerisme & Congres Bureau, Toerisme Noord-Holland, Noord-Hollandse regio VVV's, HISWA Vereniging, ANWB, RECRON, Koninklijke Horeca Nederland en de Kamers van Koophandel in Noord-Holland.

Noot voor de redactie (