KLM

06/052

EERSTE DC3-VLUCHT NAAR LE BOURGET HERHAALD

AMSTELVEEN 13 november, 2006. - Vandaag is het precies 70 jaar geleden dat KLM als eerste niet-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij ter wereld de Dakota DC3 in gebruik nam. De eerst officiële lijndienst werd 13 november 1936 uitgevoerd en had als bestemming de toenmalige luchthaven van Parijs, Le Bourget. Op Le Bourget werd die week de Salon Aeronautique gehouden die tegenwoordig beter bekend staat onder de naam Paris Air Show. Aan boord bevonden zich uitsluitend journalisten die dit internationale luchtvaartevenement bezochten. Met 13.000 verkochte exemplaren is dit vliegtuig het meest succesvolle verkeersvliegtuig uit de wereldluchtvaartgeschiedenis ooit.

De eerste bestelling van KLM voor de Douglas DC3 vond in augustus 1936 plaats en betrof acht toestellen. Ze waren speciaal bedoeld voor de Indië-route èn voor de drukkere Europese lijnen. De DC3 betekende een fikse verbetering in vergelijking tot zijn voorganger DC2. De romp was 65 centimeter breder en mede daardoor konden nu 21 in plaats van 14 passagiers mee. De nuttige lading werd verhoogd van 2.800 naar 4.000 kilo. De motoren van de DC3 leverden elk 250 pk meer vermogen dan die van de DC2 en het vliegbereik steeg van 2.000 tot 3.300 kilometer.

De eerste DC3 van de KLM werd op 8 oktober 1936 ingeschreven in het burgerluchtvaartregister als PH-ALI. Overeenkomstig het systeem dat KLM hanteerde met vogelnamen, beginnend met de laatste letter van de vliegtuigregistratie, werd dit de 'Ibis'. Begin oktober arriveerde het toestel aan boord van de SS 'Statendam' van de Holland Amerika Lijn in de Waalhaven van Rotterdam. Na assemblage, maakte het toestel zijn eerste proefvluchten boven de zeehaven en later boven Schiphol.

Nu, 70 jaar later, herhaalt KLM in samenwerking met Air France deze historische eerste vlucht. Vanochtend is een DC3, voorzien van de beschildering van beide maatschappijen uit die jaren, vanaf Schiphol richting Le Bourget vertrokken. Het toestel is voorzien van vier speciale digitale camera's welke beelden later vandaag op de speciale web site uit 1936 te zien zullen zijn.

WWW.PIONEERSINAVIATION.NL