Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Openstelling van de vernieuwde N50

Toespraak | 25-12-2006 | Kampen | Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Belofte maakt schuld, dus hier ben ik! Ik had immers gezegd dat ik zou komen voor de heropening als Rijkswaterstaat en de BAM combinatie voor de einddatum van 22 december klaar zouden. Dus ben ik hier, maar liefst een maand te vroeg. Maar daar hoort u mij niet over klagen. Geweldig om te zien wat je met samenwerking en een flinke dosis inzet kunt bereiken.

Het leukste nieuwtje is uiteraard dat dit vernieuwde stuk N50 een primeur is voor Nederland. U kent het misschien wel uit Duitsland of Zweden: een weg met drie rijstroken waarbij de ene weghelft één rijstrook heeft en de andere twee rijstroken. Die hebben wij nu dus ook! Met het grote verschil dat we een duidelijke afscheiding hebben tussen de weghelften. Die is van beton, zodat mensen niet op de verkeerde weghelft terechtkomen. Dus het 2+1-wegprofiel, zoals we dat noemen, verbetert de doorstroming en is tegelijkertijd veilig. Maar het is niet de enige verbetering. De bermen zijn gedeeltelijk verhard, zodat hulpdiensten sneller ter plaatse kunnen komen. En verder voldoet de weginrichting aan de modernste eisen, zijn er pechhavens aangelegd en is de verlichting dimbaar; wat fijn is voor de omgeving.

En dit alles is dus vier weken voor tijd opgeleverd. Dat is deels te danken aan het zachte weer van de afgelopen weken en meevallende grondwerkzaamheden. Wat ook hielp, is dat de weg tijdelijk is afgesloten. Maar het vlotte verloop is vooral te danken aan BAM, de aannemer. Met een flink staaltje Hollands vakmanschap en een 24-uurs roosterdienst bent u als een wervelwind tekeer gegaan. Mijn bewondering heeft u.

De N50 had geen goede reputatie. Toen ik hier vorig jaar op bezoek kwam, was er de vorige dag net weer een dodelijk ongeluk gebeurd. Ik heb toen, gedeputeerde Klaasen heeft net het voortraject geschetst, de toezegging gedaan de verkeersveiligheid op de N50 nog in 2006 grondig te verbeteren. Om de tijd tot de start van de werkzaamheden te overbruggen, is een aantal noodmaatregelen genomen: een verlaging van de maximumsnelheid, een hoorbare ribbelstrook op de middenstreep en tijdelijke verlichting.

Dat was nuttig. Maar het was ook glashelder dat we meer moesten doen om de N50 toekomstbestendig te maken. Dus hebben we keihard gewerkt aan een structurele oplossing. Het plan moest snel uitvoerbaar zijn, het moest de verkeersveiligheid en het comfort van de weggebruiker verhogen, en het moest betaalbaar zijn. Dat laatste kon door de nieuwe veiligheidsmaatregelen te combineren met het grote, reguliere onderhoud.

Tijdens het onderhoud was de weg potdicht. Dit leek, na overleg met de betrokken gemeentes en de provincies Gelderland en Overijssel, de beste oplossing. Dan kun je zeggen `wat lastig', maar het was vooral ook gezond verstand. Ik snap best dat het voor omwonenden en forensen nooit goed uitkomt, maar compleet afsluiten betekent wél veiliger én sneller werken. Dus veel dank voor het begrip.

Als je een weg afsluit moet je de automobilist natuurlijk wel een goed alternatief bieden. Het gaat een beetje ver om alle maatregelen op te noemen, maar de basis was een goed verkeersplan met omleidingsroutes. Langeafstandsverkeer werd buiten de regio omgeleid, er waren extra verkeerslichten om het verkeer op de omleidingen veilig in beweging te houden, dat soort werk. Een operationeel team hield alles in de gaten en nam zonodig extra maatregelen. De politie controleerde extra in de spits. Daarnaast is het openbaar vervoer natuurlijk dubbel belangrijk in zo'n periode. Veel mensen die normaal in de auto stapten, zaten nu in de trein, gestimuleerd met voordelige abonnementen en extra bussen.

Maar met maatregelen en alternatief vervoer alleen red je het niet. Alles staat of valt met communicatie. Als de mensen niet weten wat de alternatieven zijn houdt het op. Bij de N50 is veel gedaan om dat te voorkomen, en de grondige aanpak heeft goed gewerkt! Als er op je publieksdag maar liefst 600 man komt opdagen, ben je goed bezig, lijkt me. Dus het verstandshuwelijk van communicatie en aanvullende maatregelen is eigenlijk een heel gelukkige verbintenis. En natuurlijk was het druk op de omleidingsroutes, maar echt grote problemen hebben zich niet voorgedaan.

Dames en heren,

De 2+1 weg is een unicum in Nederland, maar dat hoeft uiteraard niet zo te blijven. Andere provincies hebben ontzettend veel belangstelling. En ik kan me goed voorstellen dat zo'n soort weg op veel meer plekken de doorstroming en veiligheid kan verbeteren. Ik denk dat iedereen dan ook benieuwd is naar de evaluatie. De verwachting is dat er enkele tientallen procenten minder ernstige ongevallen zullen zijn. Laten we het hopen.

Overigens zijn we nog niet klaar met de N50. Tussen Ramspol en Ens willen we de weg gaan verbreden en dankzij een amendement uit de Tweede Kamer kan ook de brug flink verhoogd worden. En ik kan u verklappen dat ik daar onder voorwaarden wel aan mee wil werken, maar dan verwacht ik wel een bijdrage uit de regio. Maar daar komen we vast uit. Voorlopig ben ik vooral erg trots op de intensieve samenwerking, het overleg en de afstemming tussen regio, provincies, rijk, aanbesteder en uitvoerder. In zo'n korte periode zo'n mooi resultaat, ik teken ervoor!

Dank u wel.