Openstelling van de vernieuwde N50
Toespraak | 25-12-2006 | Kampen | Karla Peijs, minister van Verkeer en
Waterstaat
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Belofte maakt schuld, dus hier ben ik! Ik had immers gezegd dat ik zou
komen voor de heropening als Rijkswaterstaat en de BAM combinatie voor
de einddatum van 22 december klaar zouden. Dus ben ik hier, maar
liefst een maand te vroeg. Maar daar hoort u mij niet over klagen.
Geweldig om te zien wat je met samenwerking en een flinke dosis inzet
kunt bereiken.
Het leukste nieuwtje is uiteraard dat dit vernieuwde stuk N50 een
primeur is voor Nederland. U kent het misschien wel uit Duitsland of
Zweden: een weg met drie rijstroken waarbij de ene weghelft één
rijstrook heeft en de andere twee rijstroken. Die hebben wij nu dus
ook! Met het grote verschil dat we een duidelijke afscheiding hebben
tussen de weghelften. Die is van beton, zodat mensen niet op de
verkeerde weghelft terechtkomen. Dus het 2+1-wegprofiel, zoals we dat
noemen, verbetert de doorstroming en is tegelijkertijd veilig. Maar
het is niet de enige verbetering. De bermen zijn gedeeltelijk verhard,
zodat hulpdiensten sneller ter plaatse kunnen komen. En verder voldoet
de weginrichting aan de modernste eisen, zijn er pechhavens aangelegd
en is de verlichting dimbaar; wat fijn is voor de omgeving.
En dit alles is dus vier weken voor tijd opgeleverd. Dat is deels te
danken aan het zachte weer van de afgelopen weken en meevallende
grondwerkzaamheden. Wat ook hielp, is dat de weg tijdelijk is
afgesloten. Maar het vlotte verloop is vooral te danken aan BAM, de
aannemer. Met een flink staaltje Hollands vakmanschap en een 24-uurs
roosterdienst bent u als een wervelwind tekeer gegaan. Mijn
bewondering heeft u.
De N50 had geen goede reputatie. Toen ik hier vorig jaar op bezoek
kwam, was er de vorige dag net weer een dodelijk ongeluk gebeurd. Ik
heb toen, gedeputeerde Klaasen heeft net het voortraject geschetst, de
toezegging gedaan de verkeersveiligheid op de N50 nog in 2006 grondig
te verbeteren. Om de tijd tot de start van de werkzaamheden te
overbruggen, is een aantal noodmaatregelen genomen: een verlaging van
de maximumsnelheid, een hoorbare ribbelstrook op de middenstreep en
tijdelijke verlichting.
Dat was nuttig. Maar het was ook glashelder dat we meer moesten doen
om de N50 toekomstbestendig te maken. Dus hebben we keihard gewerkt
aan een structurele oplossing. Het plan moest snel uitvoerbaar zijn,
het moest de verkeersveiligheid en het comfort van de weggebruiker
verhogen, en het moest betaalbaar zijn. Dat laatste kon door de nieuwe
veiligheidsmaatregelen te combineren met het grote, reguliere
onderhoud.
Tijdens het onderhoud was de weg potdicht. Dit leek, na overleg met de
betrokken gemeentes en de provincies Gelderland en Overijssel, de
beste oplossing. Dan kun je zeggen `wat lastig', maar het was vooral
ook gezond verstand. Ik snap best dat het voor omwonenden en forensen
nooit goed uitkomt, maar compleet afsluiten betekent wél veiliger én
sneller werken. Dus veel dank voor het begrip.
Als je een weg afsluit moet je de automobilist natuurlijk wel een goed
alternatief bieden. Het gaat een beetje ver om alle maatregelen op te
noemen, maar de basis was een goed verkeersplan met omleidingsroutes.
Langeafstandsverkeer werd buiten de regio omgeleid, er waren extra
verkeerslichten om het verkeer op de omleidingen veilig in beweging
te houden, dat soort werk. Een operationeel team hield alles in de
gaten en nam zonodig extra maatregelen. De politie controleerde extra
in de spits. Daarnaast is het openbaar vervoer natuurlijk dubbel
belangrijk in zo'n periode. Veel mensen die normaal in de auto
stapten, zaten nu in de trein, gestimuleerd met voordelige
abonnementen en extra bussen.
Maar met maatregelen en alternatief vervoer alleen red je het niet.
Alles staat of valt met communicatie. Als de mensen niet weten wat de
alternatieven zijn houdt het op. Bij de N50 is veel gedaan om dat te
voorkomen, en de grondige aanpak heeft goed gewerkt! Als er op je
publieksdag maar liefst 600 man komt opdagen, ben je goed bezig, lijkt
me. Dus het verstandshuwelijk van communicatie en aanvullende
maatregelen is eigenlijk een heel gelukkige verbintenis. En natuurlijk
was het druk op de omleidingsroutes, maar echt grote problemen hebben
zich niet voorgedaan.
Dames en heren,
De 2+1 weg is een unicum in Nederland, maar dat hoeft uiteraard niet
zo te blijven. Andere provincies hebben ontzettend veel
belangstelling. En ik kan me goed voorstellen dat zo'n soort weg op
veel meer plekken de doorstroming en veiligheid kan verbeteren. Ik
denk dat iedereen dan ook benieuwd is naar de evaluatie. De
verwachting is dat er enkele tientallen procenten minder ernstige
ongevallen zullen zijn. Laten we het hopen.
Overigens zijn we nog niet klaar met de N50. Tussen Ramspol en Ens
willen we de weg gaan verbreden en dankzij een amendement uit de
Tweede Kamer kan ook de brug flink verhoogd worden. En ik kan u
verklappen dat ik daar onder voorwaarden wel aan mee wil werken, maar
dan verwacht ik wel een bijdrage uit de regio. Maar daar komen we vast
uit. Voorlopig ben ik vooral erg trots op de intensieve samenwerking,
het overleg en de afstemming tussen regio, provincies, rijk,
aanbesteder en uitvoerder. In zo'n korte periode zo'n mooi resultaat,
ik teken ervoor!
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat