KNHS
Leerzame bijscholing over voltige 4/1/2007
ERMELO- De jaarlijkse bijscholing van de Nederlandse
voltigetrainers vond op vrijdag 29 december 2006 in Ermelo plaats. Dit
jaar stond de kür en met name de muziekkeuze bij de kür centraal.
Tijdens deze bijscholing werd gebruik gemaakt van de vele jaren
ervaring van Cynthia Danvers en Jeanette Haazen.
Cynthia Danvers heeft zich in het verleden reeds bewezen als actieve
voltigeur. Inmiddels heeft ze tevens haar kennis en kunde als trainer
laten zien bij de Wereld Kampioenschappen in Aken. Voor ondersteuning
van de muziekkeuze was gekozen voor een samenwerking met de alom
bekende dressuuramazone Jeanette Haazen. Deze topamazone maakt
momenteel nog steeds zelf haar kür op muziek. Al haar expertise op dit
gebied heeft ze met veel enthousiasme in concrete bewoordingen
overgedragen aan voltigerend Nederland.
's Ochtends werd er veel aandacht besteed aan de groepskür. Voltige is
een paardensport en dat werd nu maar weer eens heel erg duidelijk
aangegeven. Het gaat er niet om hoe goed voltigeurs individueel kunnen
turnen of als groep kunnen acrogymmen. Bij voltige zal er een eenheid
moeten zijn tussen het paard en de voltigeurs. Dit betekent dat je ten
alle tijden rekening zult moeten houden met hetgeen het paard aankan.
Kijk hierbij naar de conditie en de belastbaarheid van het paard. Is
het paard er bijvoorbeeld op getraind, dat het de zwaardere belasting
van een groepskür aankan? Kan het paard deze oefening aan of reageert
het hier gevoelig op? Is het gestel van het paard geschikt of
overvraag ik het paard? Pas als er rekening wordt gehouden met deze
aspecten kan een kür met uitstraling en eenheid worden neergezet.
Binnen het voltige is het, net als bij andere takken van de
paardensport, belangrijk dat het paard "happy" is en blijft. Houd je
geen rekening met het bovenstaande dan zal het paard het werk eerst
met tegenzin accepteren, maar er uiteindelijk geen plezier meer in
hebben. En je zult begrijpen dat dit zichtbaar is tijdens het vertonen
van de kür. Hier tegenover staat dat als je een paard eerlijk en
oprecht behandelt, dat wil zeggen dat je rekening houdt met zijn
mogelijkheden op dit moment, het paard met veel plezier zijn bijdrage
aan de kür zal leveren. De voltigeurs kunnen dan vol vertrouwen hun
oefeningen op muziek laten zien. Dit onderlinge vertrouwen tussen
paard, longeur en voltigeurs is de basis voor verdere uitbreiding van
de kür in de toekomst.
Jeanette Haazen besprak 's middags de muziekkeuze. 'Belangrijk is dat
de combinatie van de gangen van het paard met de bijbehorende
muziekkeuze in overeenstemming moet zijn. Daarnaast levert de muziek
een essentiële bijdrage aan de uitstraling van de kür', aldus Haazen.
De muziekkeuze heeft ook invloed op de prestatie van het paard, het is
immers een levend wezen. Sommige paarden zijn gevoelig voor bepaalde
muziek en dat kan betekenen dat de muziek een positieve of negatieve
invloed heeft op de prestatie van het paard. Dit is dan ook de reden
dat er tijdens trainingen regelmatig met de muziek getraind wordt. Op
deze manier kan zowel de longeur als de trainer zien hoe het paard op
de muziek reageert en kan de voltigeur de muziek optimaal leren
gebruiken.
Achter een succesvolle kür zit altijd een goede planning en een
doordachte opbouw. De kür is interessant en afwisselend samengesteld
indien de volgende regels in acht worden genomen:
· Harmonie tussen voltigeurs en paard.
· Afwisseling bij de keuze van verschillende oefeningen.
· Wisseling van oefeningsvolgorde.
· Veelzijdigheid van opsprongen, afsprongen en overgangen.
· Afwisseling in de variatiemogelijkheden van de kür-oefeningen.
· Principe van stijgende moeilijkheidsgraad per oefening.
· Laat enkele hoogtepunten in de kür een accent op het geheel zetten
en verdeel die gedurende de kür.
· Originaliteit en creativiteit.
· Muzikaliteit.