AutoRai

Citroën C4 Picasso: de nieuwe vijfzits visiospace met een eigen persoonlijkheid

(1/5/2007)
Na de succesvolle introductie van de zevenzits Grand C4 Picasso breidt Citroën haar modellenaanbod in het MPV-segment verder uit. In het eerste kwartaal van 2007 maakt de uniek vormgegeven vijfzits variant van de C4 Picasso zijn opwachting, waarmee de introductie van de tweede visiospace een feit is.
De nieuwe compacte MPV van Citroën springt met zijn even dynamische als aantrekkelijke styling direct in het oog. Het assertieve uiterlijk straalt puur rijplezier uit en legt de nadruk op de voordelen van het MPV-concept, zoals een royaal interieur, een grote laadruimte en een hoge zitpositie voor de bestuurder. De C4 Picasso voegt daar meerdere nieuwe eigenschappen aan toe die kenmerkend zijn voor de visiospace: een uitstekend zicht rondom en een gebruiksvriendelijk en moduleerbaar interieur dat uitblinkt in overzichtelijkheid en uitzonderlijk comfortniveau.

Met de nieuwe C4 Picasso biedt Citroën als enige autofabrikant een drietal compacte MPVâs aan, elk met hun eigen karakter en stijl.

Evenals bij de diverse Berline-modellen heeft Citroën een doordachte reeks compacte MPVâs ontwikkeld, met elk een eigen design en specificaties. Het modellenaanbod omvat voortaan de Xsara Picasso, de C4 Picasso (vijfzits) en de Grand C4 Picasso (zevenzits), alsmede een grote MPV, de Citroën C8.

Het volledige persbericht:

Dynamisch, eigentijds design
Het design van de C4 Picasso onderscheidt zich door oorspronkelijke, dynamische lijnen. De vormgeving van de carrosserie is tegelijkertijd compact, vloeiend en elegant. De nieuwe compacte MPV is vanuit elke hoek bekeken een uitgesproken dynamisch en eigentijdse auto.

Het front van de nieuwe visiospace wordt gekenmerkt door een bumper met ruim bemeten luchtinlaten die zijn afgewerkt met een sportieve, zwarte honingraatstructuur. De âGrand Angleâ panoramische voorruit en grote zijruiten benadrukken de identiteit van de nieuwkomer. De achterste raamstijlen worden gemaskeerd door de achterste kleine zijruiten, waardoor het dak optisch wordt verlengd en een ononderbroken glasoppervlak ontstaat.

De beschermende, relatief hoge taillelijn maakt een robuuste indruk, terwijl een golfvormige knik een eigenzinnig accent toevoegt aan het vloeiende, sierlijke profiel van de C4 Picasso. Voor nog meer elegantie zorgt de subtiel aflopende daklijn, die uitmondt in de achterspoiler.

De achterzijde van de C4 Picasso heeft de styling van een moderne Berline, met horizontaal geplaatste achterlichtunits. Dit benadrukt het postuur en de breedte van het voertuig en onderstreept nogmaals de dynamische kwaliteiten.

Voordelen visiospace: uitzonderlijk zicht en royaal interieur De visiospace combineert een uitzonderlijk zicht (âvisioâ) voor alle inzittenden met een opvallend royaal interieur (âspaceâ).

De C4 Picasso biedt onder meer:

* een ongeëvenaard zicht en een licht interieur, met name dankzij de âGrand Angleâ panoramische voorruit; de grote zijruiten met slanke raamstijlen en het (optionele) panoramische zonnedak.
* de grootste interieurruimte en het grootste laadvolume in zijn klasse, met minimaal 500 liter onder het afdekscherm, tot een maximaal volume van 1.734 liter achter de voorstoelen.
* een vlakke laadvloer en drie identieke zitplaatsen op de achterste zitrij om drie passagiers even comfortabel te kunnen vervoeren.
* een moduleerbaar en gebruiksvriendelijk design. De drie zitplaatsen kunnen eenvoudig worden opgevouwen onder de laadvloer.

Puur rijplezier
De C4 maakt de indruk van puur rijplezier, gewekt door het dynamische design, volledig waar.

Het nieuwe model is vanaf zijn introductie leverbaar met vier krachtige motoren die een gunstig brandstofverbruik combineren met respect voor het milieu:

* de reeks benzinemotoren omvat de 125 pk sterke 1.8i 16V krachtbron, gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, alsmede een 2.0i 16V krachtbron met 143 pk en een elektronisch bediende zesversnellingbak of een viertraps automaat.

* twee dieselmotoren, beide standaard voorzien van een roetfilter. De 1.6 110 pk sterke HDiF wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of de elektronisch bediende zesversnellingbak. De 2.0 138 pk HDiF wordt naar keuze gecombineerd met dezelfde elektronische transmissie, of met een zestraps automaat.

De soepele en levendig schakelende zestraps automatische transmissie is ook leverbaar voor de C4, C5 en C6, en kan worden gecombineerd met de 138 pk HDiF dieselmotor. Dezelfde aandrijflijn is nu ook leverbaar voor de zevenzits Grand C4 Picasso. Net als bij de elektronisch bediende zesversnellingsbak zijn uitvoeringen met een automatische transmissie voorzien van een innovatieve werkplek voor de bestuurder, met alle bedieningselementen gegroepeerd rond het stuurwiel.

De standaard aanwezige elektronische parkeerrem met Hill Start Assist functie maakt het dagelijkse rijden in de C4 Picasso aanzienlijk eenvoudiger. Bovendien onderscheidt de C4 Picasso zich in elke denkbare situatie met een voortreffelijke wegligging.

De C4 Picasso is ontwikkeld op basis van hetzelfde platform als de zevenzits Grand C4 Picasso, die in de recente crashtest van Euro NCAP de hoogst mogelijke score van vijf sterren behaalde. Ook de vijfzits versie voldoet derhalve aan de strengste veiligheidseisen op gebied van inzittendenbescherming. Tot de standaard veiligheidsvoorzieningen behoren onder meer zeven airbags (waaronder een knieairbag voor de bestuurder), een innovatieve veiligheidskooi, vier zitplaatsen met Isofix-bevestigingspunten en een waarschuwingssignaal voor een ongebruikte veiligheidsgordel op alle zitplaatsen.

Een voor dit segment zeldzaam complete uitrusting Voor de C4 Picasso zijn talloze comfortverhogende voorzieningen beschikbaar die zeldzaam zijn voor dit segment:
* Behalve de gebruikelijke opbergruimten kunnen uitvoeringen met de elektronisch bediende zesversnellingbak worden voorzien van vier grote opbergcompartimenten op het dashboard, waaronder een groot, centraal geplaatst gekoeld compartiment.

* Voor de bagagaruimte van de C4 Picasso is een nieuwe Modubox leverbaar. Deze verwijderbare trolley maakt het eenvoudiger om de laadruimte in segmenten te verdelen, en om voorwerpen buiten de auto te vervoeren.

* Het veercomfort is subliem, vooral in combinatie met de luchtvering op de achteras (alleen leverbaar op de Exclusive uitvoeringen)

* Akoestisch gelamineerde zijruiten (optioneel) zijn zeldzaam voor dit segment, terwijl de akoestische voorruit (standaard) garant staat voor een laag geluidsniveau in het interieur.
* De C4 Picasso beschikt over enkele praktische lichtbronnen, zoals automatisch inschakelende instapverlichting onder de buitenspiegel, oplaadbare zaklantaarn in de bagageruimte die ook fungeert als kofferruimteverlichting en leeslampjes op de rugleuning van de voorstoelen.

* Veel moeite is gedaan om in het interieur een aangename ambiance te creëren, met individuele bediening voor de luchtventilatie achter, alsmede een luchtkwaliteitsensor en een parfumeur.
* Ook is een compleet DVD-entertainmentsysteem met inklapbare beeldschermen in de rugleuningen van de voorstoelen leverbaar.

Veel aandacht is ook besteed aan de kwaliteit van het interieur. De hoogwaardige materialen voelen plezierig aan en zijn een lust voor het oog.

Het meest complete MPV-gamma in de geschiedenis van Citroën Met zijn dynamische en stoere uiterlijk, zijn royale afmetingen (4,47 m lang, 1,83 m breed en 1,66 m hoog), het bijzondere rijplezier en de innovatieve eigenschappen van een visiospace is de C4 Picasso een logische aanvulling op het MPV-gamma van Citroën. Door deze uitbreiding is de reeks MPVâs van het merk completer en uitgebreider dan ooit, met drie compacte MPVâs en een grote MPV, de C8. Elk model heeft zijn geheel eigen styling, met specificaties die elkaar aanvullen.