Provincie Utrecht

900.000 voertuigen van en naar de regio Amersfoort

Dagelijks 900.000 voertuigen van en naar de regio Amersfoort

20-12-2006 -

Gezamenlijk persbericht provincie Utrecht, Rijkswaterstaat Utrecht, Bestuur Regio Utrecht en Gewest Eemland

In 2005 passeerden in totaal ruim 900.000 motorvoertuigen per etmaal de grenzen van de regio Utrecht en ruim 500.000 motorvoertuigen per etmaal de grenzen van de regio Amersfoort. Ten opzichte van vijf jaar terug is dit aantal met respectievelijk 5% en 5,5% toegenomen. De meeste motorvoertuigen passeren de grenzen van beide regio's via de autosnelwegen (respectievelijk 86% en 75%).

Dit is één van de bevindingen uit het Cijferboekje 2006, Monitor Verkeer en Vervoer Utrecht, een resultaat van de samenwerking tussen de Provincie Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht, het Gewest Eemland en Rijkswaterstaat Utrecht. Het boekje verschijnt dit jaar voor de achtste keer en bevat een uiteenlopende verzameling van basisgegevens over de mobiliteit in de provincie Utrecht, variërend van de file-top 20 en bevolkingsontwikkeling tot verkeersveiligheid en milieu-effecten. De basisgegevens worden gepresenteerd in figuren, grafieken en tabellen en aangevuld met toelichtende of verklarende teksten.

Een greep uit de inhoud van het cijferboekje:

Verkeer en vervoer

* In 2005 is de file top-3 in de provincie Utrecht flink gewijzigd. De file op de A2 richting 's-Hertogenbosch tussen knooppunt Everdingen en Everdingen (lijstaanvoerder in 2004) is gedaald naar 5 terwijl de files op de A2 richting Utrecht tussen Everdingen en knooppunt Everdingen en de A12 richting Den Haag tussen Woerden en Nieuwerbrug uit de file top-20 zijn verdwenen (respectievelijk 2 en 3 in 2004). De file top-3 wordt nu bezet door de files op de A2 in beide richtingen tussen Amsterdam en Utrecht. Ook de file op de A27 richting Utrecht tussen knooppunt Everdingen en Hagestein stijgt aanzienlijk, van 28 in 2004 naar 8;

* In 2005 is er in totaal binnen de provincie Utrecht 15,1 miljard kilometer afgelegd. Dit is 0,2 miljard minder dan in 2004. De meeste kilometers worden afgelegd met de auto (bestuurder en passagier) en de trein. Ook landelijk is er een afname te zien in het aantal afgelegde kilometers; in 2005 werd in totaal 192,7 miljard kilometers afgelegd. Landelijk gezien worden ook de meeste kilometers afgelegd met de auto (bestuurder en passagier) en de trein.

Openbaar Vervoer

* In 2005 is het gemiddelde aantal in- en uitstappende treinreizigers per werkdag op stations in de provincie Utrecht met ruim 10.000 toegenomen. Sinds 2002 is dit aantal met circa 7% toegenomen. Vooral Utrecht Centraal laat een grote stijging zien;
* Voor de provincie Utrecht als geheel geldt dat het klantenoordeel minimaal 7 is. De waardering voor de ov-concessie Oost Utrecht is het sterkst gestegen. De waarderingen voor de ov-concessies Stadsvervoer Utrecht, Zuid Utrecht en Zuidwest Utrecht zijn gedaald.

Verkeersveiligheid

* In 2005 in de provincie Utrecht is het aantal verkeersdoden gestegen van 39 naar 43. Ook het aantal ziekenhuisgewonden is toegenomen, van 685 naar 715. Voor beide categorieën verkeersslachtoffers manifesteert de toename zich op Rijkswegen en gemeentelijk wegen. Het aantal lichtgewonde verkeerslachtoffers is afgenomen van 1.743 naar 1.564. Deze afname manifesteert zich op alle wegen met uitzondering van de Rijkswegen.
* Uitgesplitst naar wegbeheerder is ook het aantal ziekenhuisgewonden in 2005 licht gestegen bij het Rijk en de gemeente en licht gedaald op provinciale wegen en waterschapswegen.

Wonen en werken

* In 2005 is het aantal inwoners in de provincie Utrecht met iets minder dan 9.000 toegenomen ten opzichte van 2004. Ondanks deze toename neemt de bevolkingsgroei af. De afname van de groei is in de provincie Utrecht lager dan in Nederland als geheel. Procentueel gezien steeg het aantal inwoners het sterkst (>1,5%) in achtereenvolgens de gemeenten Houten, Rhenen, Utrecht en Amersfoort;

* In 2005 is het aantal arbeidsplaatsen in de provincie Utrecht voor het eerst sinds 2001 weer toegenomen. De groei van het aantal banen bedroeg ongeveer 5500 arbeidsplaatsen ten opzichte van 2004. Dit is geen landelijke ontwikkeling. In Nederland als geheel daalde het aantal arbeidsplaatsen met 40.000.

Leefbaarheid

* De lokale luchtverontreiniging als gevolg van fijn stof en stikstofoxiden is nog steeds het meest ernstig langs de snelwegen rond de stad Utrecht.

Het Cijferboekje 2006 is ook te vinden en te downloaden op deze website, klik hier voor het cijferboekje

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196