900.000 voertuigen van en naar de regio Amersfoort
Dagelijks 900.000 voertuigen van en naar de regio Amersfoort
20-12-2006 -
Gezamenlijk persbericht provincie Utrecht, Rijkswaterstaat Utrecht, Bestuur
Regio Utrecht en Gewest Eemland
In 2005 passeerden in totaal ruim 900.000 motorvoertuigen per etmaal
de grenzen van de regio Utrecht en ruim 500.000 motorvoertuigen per
etmaal de grenzen van de regio Amersfoort. Ten opzichte van vijf jaar
terug is dit aantal met respectievelijk 5% en 5,5% toegenomen. De
meeste motorvoertuigen passeren de grenzen van beide regio's via de
autosnelwegen (respectievelijk 86% en 75%).
Dit is één van de bevindingen uit het Cijferboekje 2006, Monitor
Verkeer en Vervoer Utrecht, een resultaat van de samenwerking tussen
de Provincie Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht, het Gewest Eemland en
Rijkswaterstaat Utrecht. Het boekje verschijnt dit jaar voor de
achtste keer en bevat een uiteenlopende verzameling van basisgegevens
over de mobiliteit in de provincie Utrecht, variërend van de file-top
20 en bevolkingsontwikkeling tot verkeersveiligheid en
milieu-effecten. De basisgegevens worden gepresenteerd in figuren,
grafieken en tabellen en aangevuld met toelichtende of verklarende
teksten.
Een greep uit de inhoud van het cijferboekje:
Verkeer en vervoer
* In 2005 is de file top-3 in de provincie Utrecht flink gewijzigd.
De file op de A2 richting 's-Hertogenbosch tussen knooppunt
Everdingen en Everdingen (lijstaanvoerder in 2004) is gedaald naar
5 terwijl de files op de A2 richting Utrecht tussen Everdingen en
knooppunt Everdingen en de A12 richting Den Haag tussen Woerden en
Nieuwerbrug uit de file top-20 zijn verdwenen (respectievelijk 2
en 3 in 2004). De file top-3 wordt nu bezet door de files op de A2
in beide richtingen tussen Amsterdam en Utrecht. Ook de file op de
A27 richting Utrecht tussen knooppunt Everdingen en Hagestein
stijgt aanzienlijk, van 28 in 2004 naar 8;
* In 2005 is er in totaal binnen de provincie Utrecht 15,1 miljard
kilometer afgelegd. Dit is 0,2 miljard minder dan in 2004. De
meeste kilometers worden afgelegd met de auto (bestuurder en
passagier) en de trein. Ook landelijk is er een afname te zien in
het aantal afgelegde kilometers; in 2005 werd in totaal 192,7
miljard kilometers afgelegd. Landelijk gezien worden ook de meeste
kilometers afgelegd met de auto (bestuurder en passagier) en de
trein.
Openbaar Vervoer
* In 2005 is het gemiddelde aantal in- en uitstappende
treinreizigers per werkdag op stations in de provincie Utrecht met
ruim 10.000 toegenomen. Sinds 2002 is dit aantal met circa 7%
toegenomen. Vooral Utrecht Centraal laat een grote stijging zien;
* Voor de provincie Utrecht als geheel geldt dat het klantenoordeel
minimaal 7 is. De waardering voor de ov-concessie Oost Utrecht is
het sterkst gestegen. De waarderingen voor de ov-concessies
Stadsvervoer Utrecht, Zuid Utrecht en Zuidwest Utrecht zijn
gedaald.
Verkeersveiligheid
* In 2005 in de provincie Utrecht is het aantal verkeersdoden
gestegen van 39 naar 43. Ook het aantal ziekenhuisgewonden is
toegenomen, van 685 naar 715. Voor beide categorieën
verkeersslachtoffers manifesteert de toename zich op Rijkswegen en
gemeentelijk wegen. Het aantal lichtgewonde verkeerslachtoffers is
afgenomen van 1.743 naar 1.564. Deze afname manifesteert zich op
alle wegen met uitzondering van de Rijkswegen.
* Uitgesplitst naar wegbeheerder is ook het aantal
ziekenhuisgewonden in 2005 licht gestegen bij het Rijk en de
gemeente en licht gedaald op provinciale wegen en
waterschapswegen.
Wonen en werken
* In 2005 is het aantal inwoners in de provincie Utrecht met iets
minder dan 9.000 toegenomen ten opzichte van 2004. Ondanks deze
toename neemt de bevolkingsgroei af. De afname van de groei is in
de provincie Utrecht lager dan in Nederland als geheel.
Procentueel gezien steeg het aantal inwoners het sterkst (>1,5%)
in achtereenvolgens de gemeenten Houten, Rhenen, Utrecht en
Amersfoort;
* In 2005 is het aantal arbeidsplaatsen in de provincie Utrecht voor
het eerst sinds 2001 weer toegenomen. De groei van het aantal
banen bedroeg ongeveer 5500 arbeidsplaatsen ten opzichte van 2004.
Dit is geen landelijke ontwikkeling. In Nederland als geheel
daalde het aantal arbeidsplaatsen met 40.000.
Leefbaarheid
* De lokale luchtverontreiniging als gevolg van fijn stof en
stikstofoxiden is nog steeds het meest ernstig langs de snelwegen
rond de stad Utrecht.
Het Cijferboekje 2006 is ook te vinden en te downloaden op deze
website, klik hier voor het cijferboekje
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196
Provincie Utrecht