Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Kunstenaar van de droom

5 januari 2007
Het Nationale Monument op de Dam is zijn bekendste werk, maar zeker niet zijn beste. Beeldhouwer John Rädecker (1885-1965) was naast succesvol beeldhouwer ook schilder, tekenaar en graficus. Volgens kunsthistoricus Ype Koopmans geldt Rädecker als een van de belangrijkste vernieuwers van de twintigste-eeuwse Nederlandse kunst. Koopmans' publicatie 'John Rädecker, De droom van het levende beeld' geeft voor het eerst een volledig overzicht van het leven en werk van Rädecker, aan wie het Museum Moderne Kunst Arnhem deze maand een expositie wijdt.

De titel van Koopmans' eenmalige publicatie (monografie) verwijst naar Rädeckers gelijknamige lithotekening uit 1924 van een vrouwenfiguurtje, dat opstijgt uit een dromende kop. De tekening symboliseert de geest van de kunstenaar als een broedplaats vol beelden die in materie tot leven moeten worden gebracht. Het onbewuste, de mythologie en niet-westerse kunst vormden aanvankelijk een belangrijke inspiratiebron voor Rädecker. Zijn dromerige koppen en figuren voegden nieuwe elementen toe aan de beeldhouwkunst. Ook verwerkte Rädecker elementen uit moderne kunststromingen als jugendstil, expressionisme en kubisme tot een eigen stijl.

Van abstract naar realisme

Rädecker was volgens Koopmans één van de eerste kunstenaars die volledig abstract werkte maar ook één van de eersten die daarvan terugkwam. Vanaf eind 1920 ontwikkelde hij een naturalistische stijl en richtte hij zich op het maken van realistische portretten. In dat genre ontwikkelde hij zich tot één van de belangrijkste Nederlandse beeldhouwers. Zijn werk vond gretig aftrek bij musea en verzamelaars en hij kon zich meten met de internationale top. Eind jaren twintig ging hij ook weer schilderen. Vanaf de jaren dertig verwierf hij bekendheid met dromerige tekeningen van gekleurd krijt, levensgrote naakten en portretten. Werk dat zowel qua techniek als formaat voor die tijd vrij ongewoon was.

Monument op de Dam

Vanwege zijn reputatie als beeldhouwer kreeg Rädecker in 1946 van het Plaatselijk Comité Oorlogsmonumenten Amsterdam (COMA) opdracht voor ontwerp van een monument van de oorlogsslachtoffers 1940-1945. Vier maanden voordat het Nationale Monument op de Dam op 4 mei 1956 door koningin Juliana werd onthuld, stierf Rädecker aan de gevolgen van stoflongziekte. Koopmans betreurt het dat Rädecker altijd wordt geassocieerd met dit later veelbekritiseerde werk, waarvan de beeldhouwer zelf zei dat de opdracht daarvoor voor hem te laat kwam. Een kunstenaar moet men afrekenen op zijn beste werken, aldus Koopmans.

Expositie

Koopmans is als conservator verbonden aan het Museum Moderne Kunst Arnhem en promoveerde eerder als NWO-onderzoeker op zijn proefschrift Muurvast en gebeiteld. Beeldhouwkunst in de bouw van 1840 tot 1940. Aansluitend bij zijn Rädecker-monografie zijn in Arnhem tot 28 januari negentig sculpturen en tachtig tekeningen, prenten en schilderijen van Rädecker te zien.

Omslag John Rädecker, De droom van het levende beeld, door Ype Koopmans

De monografie met volledige oeuvrecatalogus is mede mogelijk gemaakt door een NWO-vervangingssubsidie. Deze biedt onderzoekers op het gebied van geesteswetenschappen gelegenheid om een belangrijke wetenschappelijke publicatie in de vorm van een boek of proefschrift af te ronden.

..............................

Meer informatie bij:

* Dr. Ype Koopmans (Museum Moderne Kunst Arnhem)
* t: +31(0)26 351 2431

* ype.koopmans@arnhem.nl

* Zie ook www.mmkarnhem.nl en www.waanders.nl

Boekinformatie:

* John Rädecker, De droom van het levende beeld, door Ype Koopmans (Waanders, Zwolle 2006). ISBN 9040082618, 384 blz., 44,95 euro.
* Het boek is het 22e deel in een monografieënreeks over Nederlandse beeldhouwers die Waanders Uitgevers samen het Prins Bernhard Cultuurfonds uitgeeft.