Inkoopprijzen frites voor horeca rijzen de pan uit
Persbericht 5 januari 2007
Ondernemers terughoudend in doorberekenen aan gasten
Inkoopprijzen frites voor horeca rijzen de pan uit
Woerden, 5 januari 2007 Door de grotendeels mislukte aardappeloogst in
2006 dreigen de inkoopprijzen van frites voor de horeca de pan uit te
rijzen. De sector Fastfood- en IJsbedrijven van Koninklijk Horeca
Nederland roept de fritesfabrikanten daarom op om de verhoging van hun
fritesprijzen te matigen. Fritesfabrikanten moeten alleen de duurdere
inkoopprijs van aardappels doorberekenen. De meerkosten van de
bewerking van aardappels tot het eindproduct (frites) dient buiten de
prijsverhogingen gelaten te worden.
De fritesfabrikanten hebben aangekondigd dat de inkoopprijzen voor de
horeca binnenkort flink gaan stijgen. De exacte percentages voor de
horeca zijn nog niet bekend, maar de supermarkten zijn al in oktober
2006 met een inkoopstijging van ongeveer 40% geconfronteerd. De horeca
ziet de aangekondigde prijsstijging met argusogen tegemoet, omdat ook
de meeste ondernemers behoudend willen zijn in het doorberekenen van
deze inkoopstijging aan de gasten, immers elke uitleg over hogere
inkoopprijzen wordt door de consument als negatief ervaren.
Koninklijk Horeca Nederland zal daarom de prijzen van de
fritesfabrikanten in de grootwinkelbedrijven, maar ook de
fritesprijzen op de consumentenmarkt kritisch gaan monitoren en haar
leden hierover informeren. Daarnaast wordt de leden geadviseerd goed
op het rendement te letten.
---
Noot voor de redactie -
Koninklijk Horeca Nederland