Ingezonden persbericht


persinformatie

Jaaromzet bloemenveilingen in 2006 5,2% hoger

De omzet in 2006 van de gezamenlijke bloemenveilingen in Nederland bedroeg 3,975 miljard euro. Een stijging ten opzichte van een jaar eerder met 5,2%. De aanvoer van producten daalde met 3,1% tot 12,7 miljard stuks. De gemiddelde prijs die voor de producten werd betaald bedroeg 32 cent. Een verbetering van 3 cent ten opzichte van een jaar eerder. De stijgende lijn in de omzettoename van 2005 werd in het afgelopen jaar voortgezet. In 2005 bedroeg de omzetstijging 4,3%. De twee voorgaande jaren was dat in beide gevallen 0,6%. Dit blijkt uit recente cijfers van de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN).

De omzetstijging werd met name in het tweede en het laatste kwartaal behaald. Mei was de maand die er dit jaar echt uitsprong met een omzetverhoging van ruim 20%. De stijging had deels te maken met extra vraag vanwege diverse feestdagen in verschillende landen waarbij bloemen populair zijn om te geven. Juli daarentegen was de moeilijkste maand van het jaar. De omzet daalde met 12,5%. Deze daling werd veroorzaakt door sterk afgenomen vraag door het warme weer met twee hittegolven die in deze maand plaatsvonden. Ook het laatste kwartaal droeg sterk bij aan het positieve resultaat. Door de zachte winter in geheel Europa bleef de vraag naar bloemen de laatste maanden goed. Geconcludeerd mag worden dat het weer behoorlijk van invloed is geweest op de cijfers.

Ook de aanvoerders hadden met soms uitzonderlijke weersomstandigheden te maken. Door het warme weer of dan weer de vele regen was de aanvoer bij sommige producten grillig en vaak lager dan gepland. Bij de aanvoerders van producten blijft schaalvergroting optreden. Veel bedrijven stoppen of worden samengevoegd om de toenemende kosten van met name energie op te kunnen vangen.

Bloemen en planten die via de veiling worden verhandeld worden voor het overgrote deel geëxporteerd. Het aandeel van de grootste exportlanden blijft groot maar neemt over een wat langere termijn gezien af. Dit ten gunste van verder gelegen groeimarkten. Rusland is hiervan een goed voorbeeld. Ook andere voormalige Oostbloklanden laten een grote procentuele stijging zien. Polen, Oekraïne en Roemenië zijn hier voorbeelden van.

Naast positieve geluiden zijn er ook uitdagingen voor 2007. Door fytosanitaire strubbelingen is de export naar Rusland onzeker. Ook is er toenemende druk op het wegennet. Verder zullen de veilingen ondanks de toenemende internationalisering van zowel productie als handel klanten aan haar moeten blijven binden. Door optimalisering van de dienstverlening en het aanbieden van een diep en breed assortiment zien de veilingen dit met vertrouwen tegemoet.

Snijbloemen
De omzet van snijbloemen steeg in 2006 met 4,1% tot 2,5 miljard euro. De aanvoer van snijbloemen daalde met 3,3% tot 11,4 miljard stelen. De gemiddelde prijs steeg met 1 cent tot 22 cent gemiddeld. Nederlandse aanvoerders brachten 3,8% minder snijbloemen naar de veilingen terwijl de importaanvoer daalde met ruim 2%. Zowel via de klok als bij de diverse bemiddelingsbureaus werd minder aangevoerd. Bij de bemiddelingsbureaus was de daling echter gering met -0,9%, terwijl deze op de klok met -3,6% daalde. Door een grotere prijsstijging bij het bemiddelingsbureau steeg hier de omzet met ruim 12%. Ondanks deze stijging is het aandeel van snijbloemen dat wordt bemiddeld nog slechts 13,5% van de totale omzet.


- Bij Rosa steeg de omzet met 4,1% tot 758 miljoen euro. Hiervoor werden 3,3 miljard stelen aangevoerd. Dit bleek een afname te zijn van 5,8% ten opzichte van vorig jaar. Met name de afname (-20,6%) van kleinbloemige rozen viel op. Maar ook trosrozen daalden in aanvoer (-15,4%). De grootbloemige aanvoer steeg met 2,4% en is veruit de grootste groep binnen het rozenassortiment (69%). Deze aanvoerstijging werd gerealiseerd door aanvoer vanuit het buitenland (+16,4). Nederlandse telers brachten 5% minder grootbloemige rozen naar de veiling;
- Tulipa kende een enorme omzetstijging. Er werd 16,4% meer omzet gerealiseerd dan een jaar eerder. De aanvoer daalde een beetje met een oe procent tot net boven de 1,5 miljard stelen. De gemiddelde prijs steeg met 2 cent tot 15 cent. De stijging van de omzet kwam met name door de belangstelling vanuit het grootwinkelbedrijf voor dit product. Door het steeds meer wegvallen van de kleinbloemige roos is de marktpositie van dit artikel verstevigd. Maar ook de late Pasen en het aanhoudende koele weer in het voorjaar droegen bij aan deze omzettoename. De daling van de aanvoer is met name ingezet in de laatste maanden van het jaar;
- De geplozen versie van de Chrysant noteerde een omzetverbetering van 19,6%. Naast een toename van de aanvoer van 11,3% werd ook een betere prijs voor dit product betaald. De gemiddelde prijs steeg 3 cent tot 42 cent. Deze bloem is met name in het voormalig Oostblok populair. Momenteel profiteert dit product van deze opkomende markten;
- Freesia was de enige in de top-15 die een omzetdaling kende. Er werd 3,6% minder omgezet. Niet de gemiddelde prijs, maar de aanvoerdaling was hiervan de oorzaak. Het areaal van dit product daalt. Daarnaast werd de aanvoer negatief beïnvloed door het wisselende weer in het afgelopen jaar. Door deze schaarste steeg de gemiddelde prijs met 2 cent tot 15 cent gemiddeld;
- Zantedeschia is een product in opkomst. Zoals met veel producten in opkomst gaat dat dan met vallen en opstaan. In 2006 werden er 12,7% meer aangevoerd. Door deze ruimere aanvoer door areaaluitbreiding, daalde de gemiddelde prijs als enige in de top 15. Vorig jaar werd 49 cent betaald en dit jaar 46 cent. De omzet steeg wel met bijna 5%.

Kamerplanten
De toename van de omzet bij kamerplanten bedroeg 7,7%. De totale omzet voor deze productgroep bedroeg bijna 1,2 miljard euro. Net als bij snijbloemen daalde de aanvoer van producten. De 842 miljoen aangevoerde stuks bleken er 2,4% minder te zijn dan een jaar eerder. De gemiddelde prijs steeg met 14 cent tot E1,43. De prijsstijging werd met name gerealiseerd bij de verhandelde producten via het bemiddelingsbureau (+23 cent). Overigens hielden de verkopen via klok en bemiddelingsbureau zich in evenwicht het afgelopen jaar. Beide afzetkanalen kenden een nagenoeg gelijke aanvoerdaling. Het aandeel bemiddelingsbureau bleef derhalve op zo'n 63% staan.
- Phalaenopsis was in 2006 wederom enorm populair. De aanvoer steeg met 15,8% tot bijna 34 miljoen stuks. Ondanks deze stijging kon de markt deze uitbreiding goed aan en op sommige momenten in het jaar was er sprake van schaarste. Hierdoor kon de gemiddelde prijs met 21 cent toenemen. De omzet steeg bijna 21% tot een totaal van 173,7 miljoen euro. De plant is populair vanwege de makkelijke verzorging, omdat de plant in elk interieur uit de voeten kan en de houdbaarheid over het algemeen zeer goed te noemen is. Het komende jaar zou de aanvoer van dit product wel eens kunnen dalen vanwege gebrek aan uitgangsmateriaal. Wat dit voor de prijsvorming zal gaan betekenen laat zich raden;
- Anthurium is een ander product uit het hogere segment dat het goed deed. De omzet steeg een kleine 13% tot bijna 45 miljoen euro. De gemiddelde prijs steeg 41 cent tot E3,89. Anthurium werd ook in 2006 weer meer bemiddeld dan een jaar eerder. Dit had voor beide verkoopkanalen een positief effect op de prijsvorming. Een kantekening moet worden gemaakt bij deze prijsverhoging omdat bij dit product veel wordt gewerkt met toegevoegde waarde. De aanvoer nam in totaal met 4% toe;
- Opvallende gemiddelde prijs en aanvoercijfers waren er voor Hedera. De aanvoer van dit product daalde in 2006 met ruim 50%. De gemiddelde prijs steeg met 26 cent tot 49 cent. Er werden dus zo'n 45 miljoen Hedera's minder aangevoerd dit jaar. Deze vorig jaar aangevoerde 45 miljoen stuks bestonden echter met name uit stekgoed dat voor zeer lage prijzen werd verhandeld. Ook dit jaar zijn dergelijke transacties geweest alleen een stuk minder als in 2005. Een reëel beeld over de ontwikkeling van Hedera is derhalve ook niet te geven. De cijfers van Hedera beïnvloeden ook de totaalcijfers van aanvoer en gemiddelde prijs van alle kamerplanten. Door de gegevens van Hedera de afgelopen 2 jaar niet mee te nemen, kan er een beter beeld gegeven worden van de ontwikkelingen bij de kamerplanten. Dan stijgt namelijk de aanvoer met 3,3% en de gemiddelde prijs van alle kamerplanten neemt dan toe van E1,42 naar E1,48;
- Euphorbia pulcherrima, beter bekend als de kerstster, boekte een omzetverbetering van 10,8%. De aanvoer steeg met 12,7%. De gemiddelde prijs daalde slechts met 1 cent om op 1 euro precies uit te komen. Met name omdat dat de productie in Duitsland en Engeland afneemt, kunnen Nederlandse kerststerren marktaandeel terug winnen. Afnemers zijn met name de grootwinkelbedrijven.

Tuinplanten
De tuinplanten omzet steeg 4,3% tot een totaal van 288 miljoen euro. De aanvoer bleef nagenoeg onveranderd (-0,1%) met een totaal van 425 miljoen producten. De gemiddelde prijs steeg met 3 cent tot 68 cent. Deze resultaten waren de eerste maanden van het jaar niet te verwachten, omdat toen het koele weer niet aanzette tot koop. Met name bij Viola kwam daardoor de omzet lager uit. De meimaand maakte voor veel telers het slechte begin weer goed. Toen werd een omzettoename van 24,3% genoteerd.


- Pelargonium behaalde bemoedigende resultaten. De aanvoer steeg beperkt met 1,7%. Omdat met deze beperkte aanvoertoename ook de gemiddelde prijs met 3 cent toenam kon de omzet met 7,8% toenemen tot 23,8 miljoen euro. Pelargonium had het geluk dat de aanvoer precies los kwam toen de vraag hoog bleek;
- Zoals aangegeven moest Viola genoegen nemen met een 13,3% minder hoge omzet. De opbrengst kwam uit op ruim 15 miljoen euro. De aanvoer lag 2,2% lager dan een jaar eerder. Ook de gemiddelde prijs daalde door gebrek aan vraag met 3 cent tot 22 cent. Het koude voorjaar belemmerde een goede afzet van dit product.


- einde persinformatie -