Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Punctualiteit NS 2006 zal tegenvallen
Hoewel de prestatiecijfers van de NS over 2006 nog niet zijn gepubliceerd, is al wel duidelijk dat de punctualiteit van de treinen op het hoofdrailnet is achtergebleven bij het streefcijfer van 86% dat staatssecretaris Schultz een jaar geleden met de NS afsprak. Het werkelijke cijfer over 2006 zal in de buurt van de 84,7% liggen, ongeveer gelijk aan het cijfer over 2005. De cijfers over treinuitval, aansluitingen en klanttevredenheid zijn nog niet bekend.

ROVER vindt het teleurstellend dat de kwaliteitsverbetering op dit punt ook in 2006 stagneerde. ROVER wil dat duidelijk wordt in hoeverre dit aan NS, ProRail of andere oorzaken is toe te schrijven.

ROVER wil overigens dat NS en ProRail de komende jaren vooral worden aangestuurd op tevredenheid van reizigers. Bij punctualiteit gaat het dan om tevredenheid over het op tijd vervoeren van de reizigers, en niet in de eerste plaats om een zo hoog mogelijk percentage treinen dat binnen de grens van 3 vertragingsminuten langs de meetpunten komt.

Een slecht voorbeeld van monomaan sturen op treinpunctualiteit was het knippen van de doorgaande stoptrein tussen Utrecht en Uitgeest in Amsterdam. Tweede trein wachtte vaak niet op de aankomst van de eerste. Punctualiteit op papier beter, reizigers terecht woedend op het perron. ROVER en de collega-consumentenorganisaties hebben dit ook al eerder aangegeven in het commentaar op het Vervoerplan van NS.

Pagina geplaatst: 4 januari 2007