Currence: Nieuwe records voor PIN en Chipknip in 2006


AMSTERDAM, 20070105 -- Het aantal elektronische betaaltransacties is in 2006 wederom gestegen. Dit blijkt uit de jaarcijfers van Currence, de producteigenaar van PIN en Chipknip. Het aantal pinbetalingen groeide naar 1,451 miljard, een stijging van 8,8% ten opzichte van 2005. De groei is dit jaar toegenomen; vorig jaar groeide PIN met 6,9% ten opzichte van 2004. De Chipknip is met 164,6 miljoen betalingen 12,1% vaker gebruikt dan het voorgaande jaar. Currence verwacht dat elektronisch betalen in de toekomst zal blijven groeien.

Uit de verschillende bedrijfstakken is een duidelijke top 3 te onderscheiden die de grootste bijdrage leveren aan het totaal aantal PINtransacties. De bedrijfstak supermarkten zorgt in 2006 met 497,4 miljoen PINtransacties voor 34,3% van de PINtransacties. Daarna volgen de benzinestations met 131,1 miljoen PINtransacties (9,0%) en de detailhandel/mode met 117,4 miljoen (8,1%).

Net als het voorgaande jaar is de bedrijfstak waar de grootste stijging (33,5%) in het aantal PINtransacties genoteerd werd de tak van horeca en recreatie. In deze bedrijfstak is er 48,7 miljoen keer met PIN betaald. Naast het verschijnen van meer betaalautomaten in de horeca en recreatie is er ook meer gebruik gemaakt van de bestaande betaalautomaten: het aantal transacties per betaalterminal is met 18,6% toegenomen tot 194 PINbetalingen per maand per betaalautomaat.

De bedrijfstak ambulante handel (markt, colportage en postorderbedrijven) volgt de horeca en recreatie op de voet met een groei van 25% van het aantal PINtransacties. Deze groei in beide sectoren hangt mede samen met de toename van het aantal mobiele betaalautomaten in deze branches. Het aantal betaalautomaten in de ambulante handel is in 2006 met 22,8% toegenomen (totaal bedrijven: 3,9%). Het ligt in de verwachting dat het aantal PINtransacties in deze bedrijfstak verder zal toenemen in 2007.

Het gemiddeld betaald bedrag met de PINpas daalt in 2006 verder tot ? 44,22 (2005: ? 44,61), ondanks een forse stijging van de benzineprijzen. In 2002 lag het gemiddeld betaalde PINbedrag nog op ? 47,-. Currence wil het gebruik van PIN voor lage bedragen verder stimuleren.

De meeste Chipknip-betalingen worden verricht in de segmenten catering, vending en parkeren. Samen zijn zij goed voor 72,5% van het aantal Chipknip-betalingen. Er zijn 74,5 miljoen Chipknip-betalingen gedaan in catering en vending, waaronder kantines en onbemande automaten van bedrijven, overheid en zorg- en onderwijsinstellingen. In het segment parkeren komt het totaal aantal Chipknip-transacties in 2006 uit op 45 miljoen.

Het aantal Chipknip-ladingen is dit jaar met 11,7% toegenomen ten opzichte van 2005 tot 23 miljoen. Tegenover elke Chipknip-lading staan gemiddeld 7 Chipknip-betalingen. Gemiddeld werd er in 2006 voor ? 2,68 gechipt.