De Audi Q7 V12 TDI: soevereine kracht
(1/8/2007)
Audi presenteert op de internationale autoshow van Detroit â van 13
tot en met 21 januari - een krachtbron die een nieuwe maatstaf zet in
het dieselsegment. De soevereine V12 TDI-motor met een cilinderinhoud
van zes liter geeft de Audi Q7, de prestaties van een sportauto.
Het vermogen van 368 kW/500 pk en 1.000 Nm trekkracht onderstrepen
dat. De motor is de voorbode van een breed offensief. Audi wil
namelijk de Amerikaanse markt veroveren met zijn dieselmotoren, die
voorzien zijn van nieuwe reinigingstechniek waardoor schadelijke
emissies sterk worden gereduceerd.
De Audi Q7 V12 TDI legt de lat in het populaire SUV-segment een stuk
hoger. Met een sprinttijd van 0 naar 100 km/h in slechts 5,5 seconden
en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h begeeft de
sterkste Q7 zich op sportautoterrein. Zijn twaalfcilinder dieselmotor
met zes liter cilinderinhoud laat zien waartoe Audi technologisch in
staat is. Het merk dat 17 jaar geleden de moderne TDI uitvond zoals
wij die nu kennen, presenteert die motorvariant in een gloednieuwe
hightech topversie. Start productie Audi Q7 V12 TDI is nog niet
bekend.
Audi forceert een doorbraak
Vanwege hun prestaties alleen al verdienen alle dieselmotoren van Audi
het predicaat âsportiefâ â dat laten de zescilinders 2.7 TDI en 3.0
TDI en de achtcilinder 4.2 TDI zien. Audiâs leidende rol in de
dieseltechniek is een logisch gevolg van decennialange ervaring. De
ingenieurs van Audi zorgden telkens voor beslissende technologische
doorbraken. Hun grootste prestatie was âs werelds eerste TDI-motor
voor personenautoâs, die Audi in 1989 introduceerde.Vorig jaar
demonstreerde Audi het dynamische potentieel van de dieselmotor, en
wel op de grote circuits van de wereld. De 650 pk sterke V12 TDI in
het raceprototype R10 liet zijn tegenstanders in alle acht races
waaraan hij deelnam, achter zich. De kroon op het raceseizoen werd
gezet met de winst in de loodzware 24-uursrace van Le Mans en de zeges
in de LMP1-klasse van de American Le Mans Series.
De opkomst van de dieselmotor dringt ook door in de Verenigde Staten.
Audi is ervan overtuigd dat de TDI-motor een sterk en economisch
alternatief is voor de aandrijving van autoâs en bereidt een heus
offensief voor. De Q7 3.0 TDI wordt eind 2008 in de VS
geïntroduceerd. Deze motor voldoet met zijn lage emissies zelfs aan
de US Tier II Bin 5-norm, die extreem hoge eisen stelt voor wat
betreft de uitstoot van stikstofoxide en roetdeeltjes. De toegepaste
innovatieve Bluetec-technologie maakt dit mogelijk.
SCR-katalysator reduceert uitstoot van stikstofoxide
De kern van de Bluetec-technologie is een katalysator die SCR
(Selective Catalytic Reduction) is genoemd. SCR wordt vergezeld door
een tank, die een oplossing van koolstofdiamide bevat. Die oplossing
wordt in kleine hoeveelheden in het uitlaatsysteem geïnjecteerd. Daar
valt het uiteen tot ammoniak, dat vervolgens stikstofoxiden splitst in
stikstof en water. Met de extreem schone Bluetec-diesels handhaaft
Audi zich als vanouds aan de top van het dieselsegment.
AutoRai