Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
146 Vragen van de heer mr. E. van der Marel
(ingekomen 28 november 2006
en antwoorden door het college verzonden op 15 januari 2007)


In een artikel in het AD/UN van 22 november jl. stelt de krant dat het restaurant De Kwakel een huurachterstand heeft van bijna EUR 60.000,00. Het gaat hier om een achterstand van inmiddels twee jaar. De gemeente heeft na een gerechtelijke procedure toegestemd in mediation om met de huurder tot een vergelijk te komen. In de tussentijd loopt de huurachterstand verder op.

Enige maanden geleden werd een vergelijkbaar geval geconstateerd. HAMAM bleek toen sinds mei 2004 geen huur meer te hebben betaald. De huurachterstand was in augustus 2006 opgelopen tot ongeveer EUR 100.000,00. Dit geld moet als verloren worden beschouwd. Omdat de HAMAM haar bedrijfsruimte huurde bij het OGU, draait de gemeenschap op voor de gederfde huurpenningen.

De VVD heeft vernomen dat ook deze achterstand was opgebouwd over een periode van 2 jaar (vanaf mei 2004). Het algemene invorderingsbeleid van OGU geeft aan dat er binnen 4 maanden na de eerste herinnering een dagvaarding wordt opgesteld teneinde tot invordering en eventueel ontruiming over te gaan.

Uit het ontstaan van de huurachterstand bij de Kwakel, alsmede bij HAMAM, lijkt dat dit beleid weliswaar op papier bestaat maar in de praktijk niet wordt gehanteerd. OGU heeft onder andere tot taak het vastgoed van de gemeente te beheren en dit, al dan niet tijdelijk, te verhuren teneinde rendement te realiseren op het geïnvesteerde gemeenschapsgeld. Het lijkt er op dat dit niet altijd naar behoren verloopt.

Dit leidt voor de VVD tot de volgende vragen:

1. Is het college bekend met het artikel in het AD/UN van 22 november?


Ja. Het artikel is ons bekend.

2. Is het bovenstaande een correcte weergave van de feiten?


Neen. Restaurant De Kwakel is in beheer bij DMO Sport en Recreatie en niet bij het OGU. Bij het artikel kan voorts de volgende kanttekening worden geplaatst: inzet van de rechtzaak vanuit de gemeente is huurontbinding op basis van achterstallige betaling. In het artikel wordt ten onrechte gesuggereerd dat de gemeente destijds bereid zou zijn geweest mee te werken aan mediation. Hier was op dat moment nog geen besluit over. De rechtbank had partijen verzocht hierover na te denken en daarvoor een tijdstermijn van 4 weken ingelast. Inmiddels hebben partijen met mediation ingestemd en moet de uitkomst daarvan worden afgewacht. De hoogte van de huurachterstand is correct weergegeven.

3. Hoe kan het dat er huurachterstanden ontstaan van vele jaren?


Bij het OGU zijn geen huurachterstanden die vele jaren doorlopen en daarmee groter worden. Wel is er sprake van een huurachterstand die is opgelopen op een bepaald moment en die nog ingelopen of afgerekend moet worden. In principe is onze werkwijze daarbij als volgt.


In het algemeen stuurt het OGU een maand na het uitblijven van betaling een herinnering en na twee maanden een aanmaning. Drie maanden na het uitblijven van een huurbetaling geeft het OGU de invordering uit handen aan een incassobureau. Het incassobureau zendt in de regel drie maal een sommatie tot betaling binnen respectievelijk zeven dagen, vijf, dagen en 48 uur en stelt daarna een dagvaarding op


Vooruitlopend op onze opdracht aan het incassobureau zoeken wij telefonisch contact met huurder. Naar aanleiding van dit telefonisch contact, wordt beslist of de incassoprocedure wordt opgestart of dat een andere oplossing beter is, zoals het treffen van een betalingsregeling.


Tot dit extra telefonisch contact, voorafgaand aan het inschakelen van het incassobureau, is besloten omdat uit ervaring bleek dat de huurder vaak een reden heeft voor de betalingsachterstand. Het probleem kan veelal opgelost worden. Het in handen geven aan een incassobureau vergroot de problemen dan alleen maar. Indien faillissement geen reëel risico is, wordt er vaak een betalingsregeling getroffen met meestal positief gevolg. Het extra telefonisch contact heeft tot doel een beeld te krijgen van de financiële problemen en de financiële risico's te bepalen.


Betalingsachterstanden betreffen regelmatig huurders met een subsidierelatie met de DMO of verhuringen aan de gemeentelijke diensten. Om te voorkomen dat de incassokosten indirect voor rekening van de gemeente komen, is afgesproken de huurachterstand van deze huurders slechts bij uitzondering in handen te stellen van het incassobureau.


De huurachterstand bij Restaurant De Kwakel is grotendeels ontstaan door de duur van het lopende proces: betalingsregeling, incasso, aanvraag huurontbinding gevolgd door een gerechtelijke procedure

4. Bij hoeveel panden, in beheer bij OGU, is er sprake van een huurachterstand? Hoeveel maanden huurachterstand zijn dit?


Bij het OGU is momenteel bij 31 verhuringen van de 1004 verhuringen, waarvoor een huurovereenkomst is afgesloten en dus een huuropbrengst ontvangen dient te worden, sprake van een betalingsachterstand met een totaal bedrag van ca.EUR 580.000,00 (situatie per 1 oktober 2006).

5. Zijn er inmiddels acties ondernomen om deze huurachterstanden te innen. Zo ja, welke?


Voor de in het antwoord op vraag 4 genoemde 31 verhuringen zijn de volgende acties genomen:

9 in termijn laatste aanmaning dus nog geen vervolg actie ondernomen.

* 13 in handen gegeven bij een incassobureau.

* 2 huurders failliet verklaard, zaak in handen van de curator.

* 6 betalingsregelingen getroffen met de huurders.

* 1 probleem voorgelegd aan de arbitragecommissie.

6. Wat is de verwachting met betrekking tot het succesvol incasseren van deze huurachterstanden?


De verwachting is dat de huurbedragen alsnog betaald zullen worden, behoudens de huurbedragen van de twee huurders die inmiddels failliet gegaan zijn.

7. Wat is de verwachting met betrekking tot de huurachterstand van restaurant de Kwakel?


Op dit punt moet de uitspraak van mediation worden afgewacht. Het is niet mogelijk hier op dit moment een verwachting over uit te spreken.

8. Vindt u dat het geformuleerde incassobeleid naar behoren wordt uitgevoerd? Kunt u dit toelichten?


Ja. Zie voor toelichting hierboven.

9. Indien het huidige incassobeleid niet naar behoren functioneert, wat zijn de voorstellen van het college zodat OGU korter op de bal gaat spelen met betrekking tot het incasseren van (opeisbare) huurpenningen?


Niet van toepassing.


---- --