Ingezonden persbericht


Ongewijzigd hoge waardering voor Vakantiebeurs

Persbericht
Utrecht, 15 januari 2007

Jaarlijkse toeristische manifestatie trekt 135.768 bezoekers

Reizen naar verre bestemmingen zijn erg populair bij de Nederlandse vakantieganger. Dat blijkt uit het onderzoek van beursorganisatie VNU Exhibitions onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2007. Van degenen die ideeën hebben over hun vakantiebestemming wil 49% de langste vakantie buiten Europa doorbrengen en 51% in een Europees land. De gemiddelde bezoeker is van plan om dit jaar 2,3 keer op vakantie te gaan (vorig jaar 2,4). De besteding voor vakanties gaat omhoog van ¤ 2.642 per persoon vorig jaar naar ¤ 2.763 in 2007. De Vakantiebeurs werd op de vakdag 9 januari geopend door Marthinus van Schalkwyk, de Zuid-Afrikaanse Minister van Environmental Affairs and Tourism en werd op 14 januari besloten met 135.768 bezoekers (-4% t.o.v. 2006). De vakdag trok 12.296 bezoekers en de consumentendagen 123.472 bezoekers.

Populaire bestemmingen
Uit het onderzoek blijkt verder dat 69% van alle bezoekers al een bestemming voor de langste vakantie in gedachten heef, maar dat 19% ook al daadwerkelijk iets heeft geboekt voor ze naar de beurs kwamen. De meest favoriete vakantiebestemmingen van degenen die al een bestemming weten zijn het Verre Oosten (12%), Frankrijk (10%), Afrika (9%), Noord Amerika, Italië, Australië/Nieuw Zeeland, Zuid-Amerika, Griekenland, Tsjechië, Polen, Hongarije (alle 7%) en Spanje ( 5%).

Cultuur
Belangrijkste reden om voor een bepaalde bestemming te kiezen is de cultuur (31%), ook belangrijk is natuur (23%) en uiteraard speelt het mooie weer (zon, zee, strand) ook nog een rol (13%). Overigens is bijna één op de drie van alle ondervraagde bezoekers ook nog zeker van plan een korte vakantie in Nederland door te brengen en 13% gaat dit 'waarschijnlijk' doen.

Muziek en dans
De Vakantiebeurs had enkele bijzondere primeurs met de introductie van zeven 'Themaroutes', de happening 'Dance & Taste Around the World', met de Caribbean Afterparty, op vrijdagavond en de presentatie 'Beleef Nederland'. Overal bruiste het van de activiteiten, was muziek en dans. Op de beurs waren o.a. twee Reistheaters ingericht, een Kindertheater, een Golfdorp, een Travellers Club, een Caribisch Dorp, Paviljoens voor spa & welness, duikers, singles en naturisten. Maar liefst 42% van alle bezoekers heeft één of meer van deze activiteiten bezocht.

Inwinnen informatie
Nog enkele conclusies: belangrijkste reden om de Vakantiebeurs te bezoeken blijft het inwinnen van informatie over het land van de vakantiebestemming (62%) en, op ruime afstand gevolgd, toch ook het dagje uit (22%). De sfeer op de beurs wordt door 96% als (zeer) goed omschreven en de indeling naar vakantiebestemming door 83%. Het aanbod wordt door maar liefst 90% als volledig beschouwd. Het 'rapportcijfer' was met 7,7 erg hoog en exact hetzelfde als vorig jaar; reden voor maar liefst drie kwart van de bezoekers om te overwegen volgend jaar terug te komen. De data van de Vakantiebeurs 2008 zijn van 8 tot en met 13 januari.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht