Ingezonden persbericht


Media alert

17 januari, 2007

'Interactieve televisie breekt definitief door in 2007'

Interactieve televisie staat op het punt om definitief door te breken, dat voorspellen de consultants van Ordina Emerging Services. Op basis van actuele ontwikkelingen in de markt en ervaringen bij klanten hebben zij de vijf belangrijkste redenen geïdentificeerd voor de definitieve doorbraak van interactieve televisie in 2007.

Er zijn een aantal barrières voor de ontwikkeling van interactieve tv in Nederland. Kabelmaatschappijen zijn lange tijd terughoudend geweest met investeringen in het netwerk die noodzakelijk zijn om interactiviteit mogelijk te maken. Daarnaast werden de mogelijkheden van interactiviteit door adverteerders onvoldoende benut, waardoor de resultaten ook teleurstellend waren. Tot slot is er onvoldoende geïnvesteerd in het overtuigen van de consument en het ontwikkelen van aantrekkelijke content. De combinatie van deze factoren hebben de ontwikkeling lange tijd afgeremd, maar dit gaat in 2007 veranderen.

Volgens Ordina Emerging Services zijn er vijf redenen waarom interactieve televisie in 2007 definitief gaat doorbreken:
* Er ontstaat een goede infrastructuur voor digitale televisie Het aantal decoders met mogelijkheden voor interactiviteit groeit sterk en steeds meer steden zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk.
2. Groeiende interesse van contentleveranciers en commerciële partijen voor de mogelijkheden van interactiviteit Grote adverteerders zoals MTV, de Telegraaf en Holland Casino zijn positief over de mogelijkheden van interactiviteit als alternatieve methode voor communicatie met hun doelgroepen. 3. Sterke behoefte van de consument aan MyTime De consument wil zelf bepalen wanner hij een bepaald programma bekijkt, dankzij time-shifting en Video on Demand wordt dit steeds beter mogelijk.
4. Convergentie van tv en internet
Televisie en internet smelten steeds meer samen, onder andere door de enorme populariteit van sites als YouTube. 5. Opkomst van connected game consoles (PS3, Zune, Wii) Alle nieuwe game consoles voor de woonkamer hebben de mogelijkheid om online te gamen en andere diensten te gebruiken.

"Zoals bij iedere nieuwe innovatie zijn er verschillende factoren die bepalen of een product succesvol is of niet. Het overgrote deel van de consumenten kijkt liever eerst de kat uit de boom, alvorens zij overstappen van het oude vertrouwde naar iets nieuws en onbekends", aldus Albert Mombarg, innovatie consultant bij Ordina Emerging Services. "Het is dan ook belangrijk dat commerciële partijen bereid zijn te investeren in nieuwe businessconcepten en de voordelen voor de consument inzichtelijk maken."

(371 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Ordina
Ordina werkt met circa 4.900 mensen binnen de Nederlandse en Belgische markt aan de verbetering van bedrijfsprocessen. Ordina doet dit door te adviseren, ondersteunende applicaties te ontwikkelen of door complete processen, inclusief ICT, over te nemen. Ordina N.V. is opgericht in 1973 en het aandeel is genoteerd aan Euronext Amsterdam en maakt onderdeel uit van de Midkap Index.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Rogier Heemskerk van LEWIS Communicatie BV
Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: rogierh@lewispr.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com