Laurus NV

P E R S B E R I C H T Amersfoort, 17 januari 2007

Omzetcijfers Laurus N.V. 2006

Daling omzet Laurus als gevolg van verkoop supermarkten

Jan Brouwer, Directievoorzitter Laurus N.V.:

`De omzet van Laurus is in het laatste kwartaal van 2006, in lijn met de verwachtingen, verder gedaald. Deze daling is met name het gevolg van de verkoop van Edah en Konmar in de loop van 2006. De identieke omzet van Super de Boer is in het vierde kwartaal verder toegenomen. We zijn tevreden over deze omzetontwikkeling van Super de Boer en de opwaartse trend die zich in de loop van 2006 manifesteerde. We richten ons nu stapsgewijs op een succesvolle afronding van de enorme reorganisatie van Laurus en op het verder verbeteren van de concurrentiekracht van Super de Boer.'

Kerncijfers

Omzet Laurus
De door de supermarkten behaalde consumentenomzet bedroeg 3.215 miljoen in 2006 tegenover 3.694 miljoen in 2005. De hieraan gerelateerde netto-omzet van Laurus bedroeg 2.645 miljoen in 2006 (2005: 3.083 miljoen). Deze daling is met name het gevolg van de desinvestering van Edah en Konmar. De verdeling van de consumentenomzet is als volgt:


In miljoen
2006 2005 Super de Boer 2.049 2.079 Edah 792 1.152 Konmar 374 463 Laurus totaal 3.215 3.694

Aantal vestigingspunten Laurus
Het aantal vestigingspunten van Laurus is over 2006 gedaald van 700 naar 380. Dit is voor het grootste deel toe te schrijven aan de desinvestering van Edah en Konmar. Daarnaast zijn 23 supermarkten van Super de Boer afgestoten. De overdracht van de Edah-franchisenemers is nog niet voltooid. Dit zal naar verwachting in Q1 van 2007 plaatsvinden. De twee Konmar-vestigingen die eind 2006 nog niet zijn verkocht, betreffen winkels in Rijswijk en Den Haag.

31 december 18 juni 1 januari Vestigingspunten 2006 2006 2006

Super de Boer 357 361 380 waarvan zelfstandig ondernemers 184 186 191

Edah 21 275 276 waarvan zelfstandig ondernemers 21 50 51

Konmar (incl. Lekker & Laag Superstores) 2 44 44 waarvan zelfstandig ondernemers 0 4 4

Totaal 380 680 700 waarvan zelfstandig ondernemers 205 240 246
---

Identieke omzetontwikkeling Super de Boer
Over 2006 bedroeg de cumulatieve identieke-omzetgroei van Super de Boer 2,5% in tegenstelling tot de ontwikkeling van 4,7% negatief over 2005. De identieke omzetontwikkeling per kwartaal gedurende 2006 was als volgt:

2006 2005 Q1 (week 1-12) (2,5%) (5,2%) Q2 (week 13-24) 3,3% (6,7%) Q3 (week 25-36) 3,3% (6,5%) Q4 (week 37-52) 4,5% (1,1%) Cumulatief 2,5% (4,7%)

Marktaandeel Super de Boer
Het marktaandeel van Super de Boer is in 2006 ten opzichte van 2005 afgenomen. Deze daling is met name het gevolg van het afstoten van 23 vestigingspunten zonder perspectief. Het marktaandeel van Super de Boer heeft zich gedurende 2006 als volgt ontwikkeld:

2006 2005 Q1 (week 1-12) 7,7% 8,1% Q2 (week 13-24) 7,6% 8,0% Q3 (week 25-36) 7,5% 8,0% Q4 (week 37-52) 7,6% 7,9% Cumulatief 7,6% 8,0%

Bron: AC Nielsen; voorlopige cijfers 2006

Strategie

Laurus bevindt zich in een ingrijpend en omvangrijk reorganisatietraject. Het jaar 2007 staat in het teken van het transformatieproces van Laurus naar Super de Boer, waarbij de focus ligt op vier belangrijke activiteiten:


· afronding van de verkoop van Edah en Konmar;
· verkoop van circa 50 Super de Boer-winkels zonder perspectief of niet passend binnen de formule;
· concentratie van de distributieactiviteiten in Beilen, `s-Hertogenbosch, Drachten en Veenendaal;

· reductie en centralisatie van de hoofdkantoorfuncties in Amersfoort.

Hiermee wordt een stevige basis gelegd voor de toekomst en kan de komende jaren stapsgewijs worden gewerkt aan het verder verbeteren van de concurrentiekracht van Super de Boer.


---
Perscontacten: Dieuwertje Beerepoot, telefoonnummer (+31) (0) 33 454 74 30 / (+31) (0) 6 53 14 71 41

---


---- --