Bedrijfsfonds voor de Pers

Bedrijfsfonds ondersteunt onderzoek naar nieuwe manieren van uitgeven

15-jan-07

Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een subsidie ter hoogte van 544.000,- beschikbaar te stellen, de helft in de vorm van een uitkering en de helft als krediet, aan HDC Media voor een onderzoek naar nieuwe manieren van uitgeven om structureel rendement te kunnen blijven maken.

Centraal in het onderzoek staat de vraag welke betaalde formule ontwikkeld kan worden tussen een huis-aan-huisblad en een dagblad in, die in combinatie met internet winstgevend te exploiteren valt. Voor HDC Media is dit onderzoek heel relevant, maar het bedrijf meent dat ook de bedrijfstak hiermee voordeel kan doen omdat print en internet een groot aandeel in de mediaconsumptie blijven innemen en ervan uitgaande dat de kwaliteit van informatie blijvend hoog te houden is indien lezers ervoor betalen. Om dit te onderzoeken worden twee methoden toegepast: interne en externe analyse van de markt in en rond het gebied van HDC Media en een proefondervindelijk onderzoek met behulp van alphen.cc, een betaalde driemaal per week verschijnende ochtendkrant met internet-editie. De kosten van het totale onderzoek bedragen 1,658 mln. Het besluit tot het inwilligen van deze aanvraag is gebaseerd op artikel 54 sub d, resp. artikel 58, van het Mediabesluit, dat de mogelijkheid biedt financiële steun te verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstelling van het Bedrijfsfonds. Het Bedrijfsfonds heeft geconstateerd dat dat hier het geval is. Dagbladen staan sterk onder druk en uitgevers zijn zich in toenemende mate ervan bewust geworden dat nieuwe investeringen nodig zijn om lezers te behouden, nieuwe groepen aan te boren en productvernieuwingen door te voeren. Daartoe behoort ook het zoeken naar nieuwe exploitatiemodellen. Wanneer het lukt om een goede betaalformule te vinden voor kranten en hun websites kan dat de pluriformiteit van de informatievoorziening via de pers (in combinatie met internet) ten goede komen. Van de resultaten van dit onderzoek kunnen verder ook andere dagbladuitgevers in Nederland kennis nemen om hen daarmee in de gelegenheid te stellen richting te geven aan hun strategische overwegingen aangaande de toekomst van hun blad.