Productschap Margarine


18.01.2007

MVO-voorzitter Wim Oosterhuis in nieuwjaarstoespraak:

De groeiende vraag naar bio-energie op wereldschaal heeft in 2006 duidelijk zijn effect gehad en zal ook de komende jaren zowel nationaal als internationaal van betekenis zijn voor de ontwikkelingen binnen de MVO-sector. Voeding en gezondheid, kwaliteit en voedselveiligheid en duurzame ontwikkeling zijn volgens voorzitter Wim Oosterhuis duidelijk de speerpunten voor de komende periode. Dit zijn de terreinen waar het productschap een initiërende, stimulerende en coördinerende rol voor de sector wil vervullen.

De sector in 2006
De marktontwikkelingen in de oliën- en vettensector hebben een positief beeld laten zien. De productiewaarde is vooral dankzij de toegenomen raffinage van palmolie van 3 naar 3,5 miljard euro gestegen. Bij de oliezaden was er een daling van de sojacrush en een sterke stijging van de invoer van verwerkt product, olie en schroot, met name uit Zuid-Amerika. De raapzaadverwerking is gestegen vanwege de grotere vraag naar biodiesel. Per saldo is de crush-activiteit hierdoor ruwweg gelijk gebleven. De productie van gesmolten dierlijke vetten is met 191.000 ton ongeveer ongewijzigd gebleven. De productie van margarine, halvarine, bak-, braad-, frituur- en overige spijsvetten vertoont een licht stijgende trend, waarbij de vloeibare margarines, frituurvetten en bak- en braadproducten steeds belangrijker worden. Deze ontwikkeling sluit aan bij een van de hoofdprioriteiten van het productschap: het stimuleren van het gebruik van gezondere, vloeibare vetten.

Voeding en Gezondheid
Het productschap is sterk voorstander van zelfregulering op het gebied van voeding en gezondheid en de Task Force Verantwoorde Vetzuursamenstelling gaat zich op initiatief van het productschap dan ook verder hiervoor inzetten. Vanwege de goede resultaten in 2006 zijn de voorbereidingen getroffen om de campagne Verantwoord Frituren, die wordt uitgevoerd door het Voorlichtingsbureau MVO en Koninklijk Horeca Nederland, ook in de komende jaren door te zetten. Met consumentencampagnes als Verantwoord Frituren en de in 2006 gestarte campagne Gezond/Gezonder zet het productschap zich eveneens in voor producten met gezonde vetten.

Voedselveiligheid
In 2007 zullen transparante ketenborging en duurzame productie eveneens hoog op de MVO-agenda blijven. Er zal worden samengewerkt met uiteenlopende ketenpartijen in bijv. EFIP (leveranciers van ingrediënten van diervoeders) en het Partnerschap Palmolie. Ook zal via de eind 2006 gestarte informatiecampagne Dierlijk Vet beter inzicht worden geboden in de wijze waarop de dierlijkvet-sector zijn verantwoordelijkheid neemt op het gebied van voedselveiligheid. Om de transparantie van de ingrediëntenstroom richting diervoeders te vergroten wil MVO in overleg met het betrokken bedrijfsleven, de aanwending van gebruikte frituurvetten en - oliën in diervoeders geheel doen verbieden. De toekomst van een gezonde vet-recyclingindustrie ligt in non-food gebruik van hun producten m.n. in energie.

Duurzaamheid
MVO zal zich actief blijven inzetten voor een duurzame grondstoffenvoorziening. Daar productschap en bedrijfsleven de maatschappelijke zorgen op dit vlak delen, wordt actief deelgenomen aan nationale (Commissie Cramer) en internationale initiatieven die gericht zijn op bevordering van duurzaamheid, zoals de Round Table for Sustainable Palm Oil en de Round Table for Responsible Soy. MVO zet daarbij in om met betrokken stakeholders te komen tot structurele oplossingen voor de main-stream productie, los van de vraag of deze grondstoffen worden ingezet voor voeding, diervoeder of techniek (incl. biobrandstoffen). Dit betekent o.a. dat duurzaamheidscriteria op internationaal niveau moeten worden vastgesteld om zodoende voor de industrie een level playing field te creëren.

Jaarplan 2007
Missie, beleidslijn en activiteiten van het productschap voor dit jaar zijn vastgelegd in het Jaarplan 2007 . Dit jaarplan is eind 2006 door het bestuur van MVO goedgekeurd.