Landelijke Studenten Vakbond


LSVb geschrokken van niveau pabo studenten

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is geschrokken van het lees- en schrijfniveau van veel pabo-studenten. Maar liefst 68% van de pabostudenten zakte voor een speciale taaltoets. Eerder bleek dat pabo-studenten ook massaal zakten voor een rekentoets. De HBO-raad luidt de noodklok en pleit voor een aantal maatregelen als bijspijkercursussen en een tussenjaar waarin toekomstig HBO-studenten kunnen worden voorbereid op hun studie.

De LSVb vindt het jammer dat we nu op dit punt zijn gekomen. Je zou verwachten dat een havo-eindexamen al genoeg toets zou zijn om basale vaardigheden als rekenen en taal te meten. Toch slaagt maar 33% van de pabostudenten met een havodiploma voor de taaltoets. Voor studenten met een voltooide mbo-opleiding als achtergrond slaagt zelfs maar 15% voor de taaltoets. Als deze cijfers de waarde van het voorbereidende onderwijs en het bijbehorende diploma aangeven, dan is er op dit gebied nog een hele slag te slaan.

De oplossing ligt dan ook niet in een tussenjaar voor aanvang van het HBO, maar in een structurele verbetering van het basis- en voortgezet onderwijs. Van studenten die aan de voet van een opleiding aan het hoger onderwijs staan mag je best verwachten dat ze de basisregels op het gebied van rekenen en spellen onder de knie hebben. Maar ook de HBO-instellingen zelf moeten hun verantwoordelijkheid nemen. De scholieren die nu met een achterstand kampen, zijn onderwezen door docenten die met dezelfde achterstand te maken hadden. In dat geval valt niet alleen de basis- en middelbare scholen iets te verwijten, maar ook zeker de hbo-opleidingen zelf. Als gedurende een vierjarige (pabo-) opleiding niet aan het licht komt dat een student eigenlijk te slecht kan lezen en rekenen, dan laat de kwaliteit van de opleiding duidelijk te wensen over.

De LSVb hoopt dat er nu serieus gekeken gaat worden naar dit probleem en dat er op alle niveaus, dus zowel het basis-, voortgezet- als hoger onderwijs gewerkt wordt aan een structurele verbetering van de reken- en taalkennis van studenten.