Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Parker Etten-Leur sterke impuls voor Brabantse en Nederlandse economie

Etten-Leur, januari 2007. In december 2006 heeft vliegtuigbouwer Airbus de multinational Parker Hannifin in Ohio (USA) gecontracteerd voor de levering van een hightech brandpreventie systeem voor brandstoftanks. Het besluit van Airbus om te investeren in het brandpreventiesysteem is een direct gevolg van de strengere veiligheidsregels van internationale organisaties in de internationale burgerluchtvaart. Voor dochter-onderneming Parker Filtration and Separation in Etten-Leur, de leverancier van de membraanmodules die in het brandpreventiesysteem worden toegepast, betekent het contract de opmaat naar een ongekende groei. Een winstgevende groei die tevens positief van invloed is op de West-Brabantse en Nederlandse economie. De order versterkt bovendien de functie van West-Brabant als Maintenance Valley voor de luchtvaart.

Woensdag 17 juli 1996 ontplofte in volle vlucht een Boeing 747 van TWA boven de zee, vlakbij Long Island in USA. Alle 230 passagiers kwamen hierbij om het leven. De mogelijke oorzaak van de explosie is volgens het officiële rapport van de Amerikaanse NTSB (the National Transportation Safety Board): het ontsteken van brandstofdampen in de centrale brandstoftank, waarschijnlijk door een vonk veroorzaakt door kortsluiting in de slechte bedrading. Nadat de oorzaak van dit incident was bekendgemaakt, hebben de Amerikaanse Federal Aviation Administration en de Europese Aviation Safety Agency de regelgeving voor de burgerluchtvaart aangescherpt. Binnen enkele jaren mag een vliegtuig zonder brandpreventiesysteem voor brandstoftanks het Amerikaanse en Europese luchtruim niet meer betreden.

Anticiperend op die strengere regelgeving in de luchtvaart heeft Airbus met Parker Hannifin in december jl. een contract gesloten voor de levering van een hightech brandpreventie- systeem voor brandstoftanks. Het Parker brandpreventiesysteem maakt gebruik van luchtscheidingsmodules die bij Parker in Etten-Leur worden geproduceerd. Met deze kleine membraanmodules kan zuurstof uit lucht worden verwijderd. De stikstofrijke, tevens zuurstofarme lucht wordt continu in de brandstoftank van het vliegtuig gepompt, waardoor brandstofdampen in de tank niet langer ontvlambaar zijn.

Het bedrag dat gemoeid is met het Airbus contract kan $ 500 miljoen overschrijden. $ 100 miljoen hiervan wordt besteed aan de modules die Parker Filtration and Separation in Etten-Leur produceert. Vanaf 1 juli 2006 werken er vijf in plaats van drie ploegen, maar om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, zal Parker Etten-Leur meer dan 5 miljoen Euro investeren in de uitbreiding van het bedrijfsterrein en het verviervoudigen van de productiecapaciteit. Parker heeft de komende tijd dus behoefte aan extra, hooggekwalificeerde medewerkers: naast technische medewerkers ook managers, want ook de staf zal drastisch worden uitgebreid. Een krachtige impuls voor de werkgelegenheid.

De leveringen aan Airbus vinden plaats vanaf 2008. Naar verwachting is het veiligheidssysteem in de loop van 2009 geïntegreerd in de vliegtuigen van Airbus. Voor Parker is het Airbuscontract slechts een begin. Een grote nieuwe markt zal worden ontsloten. Ook andere internationale vliegtuigbouwers hebben inmiddels belangstelling getoond voor het veiligheidssysteem.

West-Brabant vervult een centrumfunctie in het onderhoud van vliegtuigen en andere hightech transportmiddelen. In Woensdrecht vindt het onderhoud plaats van de F-16 voor Europese landen. In Heerle ontwikkelt en fabriceert Bradford Engineering mechanische- en elektronische producten voor de ruimtevaart. Voortaan kunnen we aan deze namen Parker Filtration en Separation in Etten-Leur toevoegen, de leverancier van membraanmodules voor het brandpreventie systeem voor brandstoftanks van Airbus.

Het Airbuscontract van Parker Etten-Leur is ronduit betekenisvol voor de economie van Nederland, en van West-Brabant in het bijzonder. Maar het belangrijkste is dat Parker Etten-Leur vliegen in de toekomst nóg veiliger maakt.

Meer informatie
Peter Kusters, general manager. Telefoon: 076 5085300

Achtergrondinformatie:
Website http://www.parker.com/pfs
De showroom in Etten Leur waar we u desgewenst rondleiden. De bedrijfsfilm over Parker Filtration en Separation te Etten-Leur sturen we u graag op aanvraag toe: gvanberkom@parker.com.


---- --