VVD


18-1-2007

Europarlement stemt voor liberalisering internationaal spoorverkeer

Vandaag heeft het Europees Parlement gestemd vóór het openstellen van de spoorwegnetwerken voor grensoverschrijdend personenvervoer ofwel de internationale passagiersdiensten.

In tegenstelling tot de uitkomsten van de stemming in eerste lezing heeft een nipte meerderheid van het EP vandaag (2e lezing) besloten het nationale personenvervoer niet in deze richtlijn op te nemen.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Ik ben voorstander van marktwerking, maar dan wel met behoud van het concessiemodel (dus concurrentie OM het spoor). Ook het concessiemodel biedt ons voldoende kansen op marktprikkels. De rapporteur heeft zich echter blind gestaard op vrije toegang OP het spoor, en daarmee de steun van de meerderheid verloren. Concurrentie OP het spoor zou voor het Nederlandse net funest zijn geweest."

T.a.v. de internationale passagiersdiensten is verder besloten dat bestaande contracten gerespecteerd dienen te worden. Dit in tegenstelling tot de wensen van de rapporteur.

Hennis-Plasschaert: "Als de rapporteur zijn zin had gekregen, hadden reeds afgesloten contracten aan deze richtlijn moeten voldoen, met de nodige gevolgen voor bijvoorbeeld de Nederlandse snelheidslijn Amsterdam-Brussel-Parijs (HSA). Het openbreken van bestaande contracten met private partijen (voor internationale passagiersdiensten die reeds zijn aanbesteed volgens een open, commerciële en eerlijke procedure) had voor Nederland kunnen leiden tot een forse schadeclaim van honderden miljoenen euro´s. Gelukkig hebben we dat weten te voorkomen."

Jeanine Hennis-Plasschaert is overigens blij dat het Europarlement besloten heeft het grensoverschrijdende personenvervoer te liberaliseren: "De internationale passagiersdiensten per spoor lijden onder de concurrentie vanuit de luchtvaart, en dan met name de low cost carriers. De beoogde marktwerking voor het grensoverschrijdend personenvervoer moet leiden tot nieuwe initiatieven en een sterkere concurrentiepositie."