18-01-2007
Consumentvriendelijke ANVR-voorwaarden aangepast
Inmiddels hebben alle ANVR-touroperators hun reisgidsen met
stedenreizen, exotische en andere bestemmingen uitgebracht en
gepresenteerd. Vakantiegangers die een reis boeken bij een
ANVR-reisbureau of touroperator ontvangen bij boeking van hun
vakantiereis een informatieve brochure met o.a. nieuwe,
consumentvriendelijke ANVR-voorwaarden.
Deze zijn in vergelijking met vorig jaar op een aantal punten, zowel
voor de consument als voor de reisonderneming, aangepast en
aangescherpt.
De rechten en plichten van de reisonderneming en de consument zijn
vastgelegd in deze ANVR-Reis- en Boekingsvoorwaarden, die in overleg
met de Consumentenbond en de Sociaal-Economische Raad (SER) tot stand
zijn gekomen en de vakantieganger zekerheid en garanties bieden. De
reisonderneming mag alleen afwijken van deze voorwaarden als dat
gunstig is voor de reiziger. Nieuw is dat de reisorganisator de
identiteit van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij aan de reiziger
moet vertellen, zodra deze bij hem bekend is: bij boeking of bij het
verstrekken van de reispapieren.
De reiziger weet, als hij de ANVR-brochure leest, ook precies wat hij
moet doen als hij bijv. zijn vakantie wil wijzigen of annuleren, een
klacht wil indienen of hulp nodig heeft. Tevens is duidelijk(er)
aangegeven dat de reiziger zélf verantwoordelijk is voor het hebben
van de juiste reisdocumenten zoals paspoort, visa en bewijzen van
inenting. Het indienen van een klacht of een geschil is uitvoeriger en
stapsgewijs uitgelegd, zodat zowel de vakantieganger als de
reisonderneming weet welke verplichtingen hij heeft om aanspraak te
maken.
Uiteraard is ook aandacht besteed aan de Code Reisaanbiedingen met de
verplichting alle op het moment van publicatie bekende onvermijdbare
(bijkomende) kosten op te nemen in de reissom. Het gaat daarbij om
reizen met een vertrekdatum op of na 1 april 2007. De consument kan zo
bij boeking niet voor (onplezierige) verrassingen komen te staan.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen