AutoRai

Dacia Logan MCV: ruimte en veelzijdigheid voor een aantrekkelijke prijs

(1/18/2007)
Dacia breidt het gamma uit met de ruime stationwagon Logan MCV (Multi Convivial Vehicle). De auto biedt plaats aan maximaal zeven personen en biedt een ruime mate aan modulariteit en gebruiksgemak. De Logan MCV wordt geïntroduceerd met een zeer competitief aanbod; de prijslijst begint bij 9.995 euro.
Dacia introduceerde twee jaar geleden de sedanversie van de Logan. Inmiddels zijn er bijna 400.000 exemplaren van verkocht. Sinds kort is de Logan ook leverbaar met een 1.5 dCi dieselmotor. Deze motor is ook verkrijgbaar voor de stationwagonuitvoering. De Logan MCV kan daarnaast worden geleverd met drie benzinemotoren: twee achtkleppers van 1,4 en 1,6 liter met respectievelijk 75 en 90 pk en een 1.6 16V met 105 pk.

De zevenpersoons uitvoering is leverbaar met de twee 1.6 motoren en de diesel als Ambiance- of Lauréate-versie. De prijzen beginnen bij 12.595 euro. Tijdens de introductie wordt tijdelijk een Pack Exclusive aangeboden. Het Pack Exclusive omvat een Radio/CD-speler en airconditioning. De normale prijs van deze twee opties bedraagt 1.290 euro. Tijdens de introductie wordt dit actiepakket aangeboden voor slechts 495 euro. Dit betekent een klantvoordeel van maar liefst 795 euro. Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW. De veiligheidsuitrusting bestaat standaard uit onder meer airbags voor de bestuurder en passagier en een ABS-systeem met elektronische remkrachtverdeler.

De Dacia Logan MCV ontleent veel elementen aan de Logan Steppe Concept die vorig jaar in Genève werd gepresenteerd. Zo heeft de Logan MCV nieuwe, grotere beschermstrips op de portieren gekregen, wat ook de vormgeving van de auto ten goede komt, en zijn robuuste uitstraling versterkt.

Het volledige persbericht:

Logan MCV: ruimte en veelzijdigheid voor een aantrekkelijke prijs

Twee jaar na de introductie van de Logan, waarvan er tot heden bijna 400.000 van zijn verkocht, breidt Dacia het gamma uit met de Logan MCV (Multi Convivial Vehicle). De Logan MCV is een zeer ruime stationwagon met veel opbergruimte die profiteert van alle voordelen van de Logan sedan en daar nog eens een ruime mate aan modulariteit en gebruiksgemak aan toevoegt.

Met 7 reële zitplaatsen is de Logan MCV bovendien baanbrekend op de stationwagon markt, net zoals de Logan dat was voor gezinssedans. De Logan MCV is reeds te koop in Roemenië en wordt nu ook op de grootste Europese markten van Dacia geïntroduceerd. Net als de sedanversie is de Logan MCV ook leverbaar met de 1.5 dCi dieselmotor, toonaangevend op het gebied van rijcomfort en brandstofverbruik, en profiteert de auto van 3 jaar of 100.000 km garantie. De prijzen zijn volgens het Logan-principe wederom zeer aantrekkelijk met een uitstekende prijs/prestatie verhouding.

Eenvoudig en modern: een echte Logan

Een even eenvoudig en robuust ontwerp als de sedan

De Logan MCV is net als de Logan sedan gemaakt voor zeer uiteenlopende, soms zelfs extreme gebruiksomstandigheden. Wederom zijn de technische keuzes gemaakt met het oog op duurzaamheid en eenvoud. Zo is het uit één stuk bestaande dashboard van de sedan herzien, zodat de spelingen tot een minimum beperkt zijn en een lange levensduur gegarandeerd is. Ook de portierpanelen zijn uit één stuk vervaardigd. De materialen en stoffen zijn gekozen om de van de Logan sedan bekende kwaliteit en degelijkheid te behouden. Aan de buitenkant vinden we de beschermingsaspecten terug die het Logan-gamma zijn betrouwbare en robuuste reputatie hebben gegeven: bescherming van het plaatwerk door de ingespoten was in de holle delen, systematische afdichting van de verbindingen aan de buitenkant van de carrosserie en natuurlijk de verbeterde anti-steenslagbescherming aan de onderkant van de auto.

Omdat de Logan MCV geschikt is voor een nog veelzijdiger gebruik dan de sedan, hebben de engineers van Dacia voor extra bescherming gezorgd.

In dat opzicht heeft de showcar Logan Steppe Concept het mogelijk gemaakt om op bepaalde oplossingen vooruit te lopen. Zo heeft de Logan MCV nieuwe, grotere beschermstrips op de portieren gekregen, wat ook de vormgeving van de auto ten goede komt, en zijn robuuste uitstraling versterkt.

Bovendien is de Logan MCV voorzien van een beschermingsbalk onder de aandrijfgroep en van een gloednieuwe voorziening die de versnellingsbak en de transmissies stofdicht maakt. Op die manier wordt de mechanica perfect beschermd tegen allerlei vormen van beschadiging.

Deze eigenschappen zorgen er in combinatie met de vrije hoogte (155 mm), die 20 mm groter is dan de Europese norm, en de wielophanging met grote veeruitslag voor dat de Logan MCV zelfs de slechtste wegen met gemak de baas is. Ook het thermisch comfort is niet vergeten en is gemaakt om aan de eisen van klanten in zowel koude als warme landen te voldoen.

De technische keuzes die gemaakt zijn, hebben geleid tot een thermisch comfort dat op alle zitplaatsen gelijk is en die dankzij verbeterde uitstroomopeningen een grotere luchtopbrengst hebben dan op de sedan.

Moderne motoren

De Logan MCV neemt de motoren over die bijgedragen hebben aan het succes van de sedan en die zichzelf reeds hebben bewezen op talrijke autoâs uit het Renault-gamma. De Logan MCV beschikt over drie benzinemotoren (1.4 en 1.6 MPI, 1.6 16V) en een toonaangevende dieselmotor (1.5 dCi) en biedt daarmee een ruime keuze aan motoren die zijn afgestemd op de verschillende verwachtingen van markten en klanten.


1.4 MPI en 1.6 MPI: Twee motoren in de lijn van het Logan-concept

De twee 8 kleppen-benzinemotoren van 1.4 en 1.6 liter voldoen ruimschoots aan de criteria op het gebied van de lage kosten, duurzaamheid en het onderhoudsgemak die zo kenmerkend zijn voor iedere Logan. Ze onderscheiden zich door een hoog koppel in de lage toerentalgebieden, dat beschikbaar is over een ruim toerentalbereik vanaf 3.000 tot 4.500 t/min. Ondanks de behoorlijke afmetingen is het gewicht van de Logan MCV vrij gering. Zo weegt de instapversie slechts
1.165 kg. Daardoor zijn de prestaties en het brandstofverbruik van hetzelfde niveau als die van de overige autoâs van de Renault groep.

De 1.4 liter motor ontwikkelt een vermogen van 55 kW (75 pk) bij 5.500 t/min en een koppel van 112 Nm bij 3.000 t/min. De 1.6 liter motor heeft een vermogen van 64 kW (90 pk) bij 5.500 t/min en een koppel van 128 Nm bij 3.000 t/min. Deze twee motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak die ook voor de Laguna II en de Mégane II gebruikt is.

Bij beide motoren zijn de eerste drie versnellingen kort en vooral geschikt voor het wegrijden en accelereren met lage snelheden of wanneer de auto beladen is. De laatste twee versnellingen zijn gunstig voor het brandstofverbruik en de akoestiek. Daarmee behoort de Logan MCV, voor wat betreft brandstofverbruik, tot de beste in zijn klasse: 7,6 l/100 km bij gecombineerd gebruik voor de 1.4 75 pk motor.


1.6 16V: uitstekende rijprestaties

De 1.6 16V motor werd onlangs geïntroduceerd op de sedanversie en verleent nu ook de Logan MCV ongekende prestaties. Met een vermogen van 77 kW (105 pk) bij 5.750 t/min en een maximaal koppel van 148 Nm bij 3.750 t/min kan de Logan MCV 1.6 16V binnen 11,8 seconden optrekken van 0 tot 100 km/uur en een topsnelheid van 174 km/uur halen. In de prijsklasse van de Logan vind je zelden een stationwagon met dergelijke rijprestaties.

De 1.6 16V motor is echter vooral voor de Logan MCV gekozen om zijn souplesse en rijcomfort. Met 90% van het maximale koppel, al beschikbaar vanaf 2.000 t/min, is deze motor niet alleen lekker fel en aangenaam, maar ook zeer lineair zonder haperingen in de lage en tussenliggende toerentalgebieden. Deze prestaties doen niets af aan het lage brandstofverbruik; deze 16-kleppen versie van de 1.6 motor verbruikt slechts 7,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik.

De 1.6 16V motor wordt gekoppeld aan een 5-versnellingsbak van het type JR met verbeterde synchronisatie en kabelbediening.

Deze twee kenmerken maken kortere schakelwegen en een grotere schakelnauwkeurigheid mogelijk ten gunste van het rijplezier.

De benzinemotoren van de Logan MCV hebben slechts om de 30.000 km onderhoud nodig.

De 1.5 dCi 70 pk motor: een toonaangevende dieselmotor

De 1.5 dCi is toonaangevend op de dieselmotormarkt en eveneens afkomstig van de Renault groep. Het is een motor voorzien van de allernieuwste technieken, waaronder directe inspuiting met Common Rail-technologie van de tweede generatie; een systeem dat hoge prestaties levert in combinatie met een zeer laag brandstofverbruik.

Met slechts 5,3 l/100 km en een beperkte CO2-uitstoot van 140 g/km behoort de Logan MCV 1.5 dCi tot de schoonste dieselbreaks van de markt. De compacte 1.5 dCi motor kenmerkt zich bovendien door zijn geringe gewicht (127 kg rijklaar).

Verder wordt hij gevoed door een snel reagerende, lichtgewicht turbo en biedt hij rijcomfort en gebruikssouplesse. Hij ontwikkelt een vermogen van 50 kW (70 pk) bij 4.000 t/min en een maximaal koppel van 160 Nm vanaf 1.700 t/min, waarvan 85% beschikbaar is tussen de 1.500 en 3.500 t/min. De handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen is levenslang gesmeerd. De bak is bovendien voorzien van langere versnellingen zodat het koppel van de 1.5 dCi motor optimaal benut kan worden.

Er is veel aandacht besteed aan het brandstofverbruik en de akoestiek, zonder dat er afgedaan is aan de rijkwaliteiten van de auto. Optrekken en inhalen is geen enkel probleem, ook niet als de auto zwaar beladen is.

Het lage brandstofverbruik en de brandstoftank van 50 liter verlenen de Logan MCV een actieradius van maarliefst 1.000 km. De Logan MCV 1.5 dCi is zuinig in gebruik en maakt het de gebruiker gemakkelijk met een lage kilometerkostprijs.

Veiligheid, altijd een prioriteit

De Logan MCV profiteert van alle expertise van Renault op het gebied van veiligheid. Net als de Logan sedan is de Logan MCV gemaakt op het B-platform van de Renault-Nissan Alliantie. De actieve veiligheidselementen van dit platform zijn natuurlijk ook toegepast op de Logan MCV. De voortrein, die afgeleid is van die van de Clio II, is van het type pseudo-MacPherson met driehoekige draagarm. De versterkte achtertrein neemt het concept met de vervormbare en H-vormige achteras met voorgeprogrammeerde geometrie over van de andere autoâs die op dit platform gemaakt zijn. Deze as is gecombineerd met schroefveren en verticaal geplaatste schokdempers met een grote veeruitslag, waarmee de auto ook de slechtste wegen moeiteloos de baas is. De nauwkeurig bestudeerde stijfheid van de veren vóór en achter beperkt carrosseriebewegingen, met name de rolneiging.

Het geheel zorgt ervoor dat de Logan MCV onder alle omstandigheden kan buigen op een veilig en evenwichtig rijgedrag. Het chassis is, net als dat van de sedanversie, standaard voorzien van een stabilisatorstang vóór.

Het remgedrag wordt gegarandeerd door schijfremmen vóór en trommelremmen achter. De versies met ABS zijn uitgerust met het nieuwste Bosch 8.0 systeem met elektronische remkrachtverdeler EBV, dat we ook op de Mégane II terugvinden. Dit systeem zorgt ervoor dat het rempotentieel van de achtertrein optimaal benut wordt.

Voor wat betreft de passieve veiligheid voldoet de Logan MCV aan de Europese normen. Zo kan de auto uitgerust worden met in totaal vier airbags.

De twee standaard frontairbags zijn voorzien van een doseerklep die de interne druk in de zak regelt en ervoor zorgt dat er in geval van een aanrijding niet teveel druk op de inzittenden wordt uitgeoefend. Optioneel zijn er nog twee zijairbags vóór leverbaar. Deze airbags zijn een aanvulling op de werking van de carrosserieconstructie met voorgeprogrammeerde kreukelzones in geval van een zijdelingse aanrijding. Het fixeersysteem bestaat uit 3-puntsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen, inclusief de derde zitrij van de versie met 7 zitplaatsen.

Daarnaast profiteert de Logan MCV van de kennis van de engineers van Renault op het gebied van schokbestendigheid en de verspreiding van kinetische energie. Bij een frontale botsing schuiven de mechanische onderdelen in de motorruimte in en over elkaar heen.

Verder speelt het dashboard ook een grote rol in de bescherming van de inzittenden. Het zeer absorberende polypropyleen met honingraatstructuur beperkt de gevolgen van de impact op de knieën van de inzittenden. De welving van het onderste gedeelte en het klepje van het opbergvak volgen de vorm van de scheenbenen, zodat de krachten over de benen en enkels verdeeld worden. De stoelconstructie houdt het bekken van de inzittende bij een aanrijding in de meest ideale positie. De paddings bij de voeten van de bestuurder en de voorste passagier beschermen de onderste ledematen.

Bij een zijdelingse aanrijding wordt het bekken van de inzittende beschermd door de versterkte constructie van de middenstijl, de weerstand die de zijkant van de stoel biedt en door de portierpaddings. Aan aanrijdingen van achteren is al evenveel aandacht besteed. Zo is de brandstoftank onder de bodemplaat en ver van de achtertrein geplaatst, waardoor de kans kleiner is dat de tank wordt doorboord door de bodemplaat of het onderstel.

Tenslotte kunnen er in de Logan MCV universele kinderzitjes worden geplaatst (Isofix bevestigingssysteem) met het gezicht of de rug in de rijrichting op de zijstoelen van de tweede zitrij. Met een schakelaar aan de zijkant van het dashboard kan de passagiersairbag uitgeschakeld worden; een controlelampje geeft aan dat de airbag uitgeschakeld is. Al deze systemen maakten het voor de Logan MCV mogelijk om bij de EuroNCAP crashtests een score van 3 sterren te halen.

7 reële zitplaatsen en veelzijdigheid ten top

Een moderne vormgeving die veel ruimte suggereert

Opvallende wielkasten, strakke zijschermen, een gewelfde motorkap; het design van de Logan MCV straalt kwaliteit en robuustheid uit en laat er geen twijfel over bestaan dat we hier met een echte Logan te maken hebben.

Dat is nog niet alles; de Logan MCV heeft stilistisch gezien het één en ander geërfd van de Logan Steppe Concept, die op de Autosalon van Genève 2006 gepresenteerd werd. Zo onderscheidt de Logan MCV zich van de sedan door een voorbumper met een andere onderkant.

De persoonlijkheid van de Logan MCV wordt verder versterkt door een grotere luchtinlaat en een nieuwe behuizing voor de mistlampen. Ook de omlijsting van de grille is vergroot, wat de identiteit van het merk Dacia nog eens benadrukt.

De grote zijbeschermstrips beschermen de Logan MCV tegen beschadigingen en versterken zijn duurzame uiterlijk. De totale carrosserielijn is sportiever geworden dankzij de ronde vorm van de achterste zijruit.

Het verhoogde dak met daarop dakdragers maken duidelijk over hoeveel binnenruimte deze auto beschikt.

Aan de achterzijde wordt het moderne karakter van de Logan MCV nog verder versterkt door de verticale en ronde achterlichten, waarbij ook het praktische aspect niet vergeten is met twee 1/3-2/3 openslaande deuren.

Een recordruimte: tot 7 reële zitplaatsen

In de auto worden de beloften die de Logan MCV aan de buitenkant doet, ruimschoots waargemaakt. Met een wielbasis die 27 cm groter is dan die van de Logan sedan breidt de Logan MCV de toch al zeer royale binnenruimte van de sedanversie nog verder uit. Vóór is er op schouder- en op ellebooghoogte evenveel ruimte als in de beste sedans uit het segment van de Renault Mégane. Toch pakt de Logan MCV pas écht uit op de achterste zitplaatsen.

De Logan MCV is leverbaar met 7 zitplaatsen, waarbij drie volwassen comfortabel plaats kunnen nemen op de tweede zitrij, en nog eens twee op de derde zitrij. De twee zitplaatsen op de derde rij bieden plaats aan 95% van alle volwassenen (
Een logisch gevolg daarvan is dat ook het glasoppervlak aanzienlijk is zodat het interieur over ruim voldoende licht beschikt. De passagiers op de derde stoelrij kunnen altijd van wat frisse lucht genieten doordat de achterste zijruiten een stukje opengezet kunnen worden. Ook de toegang tot de achterste zitplaatsen op de derde rij is geen enkel probleem. De passagiers stappen in via de achterportieren en kunnen de stoelen van de tweede rij moeiteloos neerklappen met behulp van een hendel aan de bovenkant van de rugleuning. De hoofdsteun is voor het gemak inschuifbaar.

Buitengewoon veel opbergruimte

Ook de opbergmogelijkheden laten recordwaarden zien. Zo is er in totaal 700 liter voor de versie met 5 zitplaatsen en maximaal 2.350 liter voor de configuratie met 2 zitplaatsen â deze laatste versie wordt mogelijk gemaakt door de enorme veelzijdigheid van de Logan MCV. Als er 7 personen in de Logan MCV zitten, heeft de bagageruimte nog steeds een inhoud van bijna 200 liter. Deze ruimte hoeft echter niet eens gebruikt te worden voor het opbergen van kleine spullen. De verschillende opbergmogelijkheden, verspreid over het interieur, hebben samen namelijk al een totale capaciteit van 54 liter. Opbergvakken onder de console en in de voor- en achterportieren, insteekvakken en een ruimte voor een fles van 1,5 liter bij de derde zitrij: alle inzittenden beschikken over opbergmogelijkheden binnen handbereik. Afhankelijk van de versie kunnen de passagiers op de achterste rijen gebruik maken van een grote opbergruimte onder het dak. De openslaande achterportieren bevatten een opbergvak van 2,15 liter en zijn voorzien van een opbergnet; handige opbergmogelijkheden, ook als de portieren open staan.

Dacia laat met de Logan MCV wederom zien welke voordelen het Logan-gamma allemaal te bieden heeft. De ruimte en het comfort in de Logan MCV zijn ongekend in deze prijsklasse.

Modulariteit en veelzijdigheid

De Logan MCV is ideaal voor gezinsuitjes en onderscheidt zich door zijn enorme veelzijdigheid en gebruiksmogelijkheden. Bij de versie met 7 zitplaatsen kan de achterbank op de derde zitrij helemaal neergeklapt worden (1/1 of 1/2-1/2, afhankelijk van de versie). De complete bank (zitting + rugleuning) kan ook helemaal opgeklapt worden tegen de bank van de tweede zitrij. Eenmaal opgeklapt, kan de bank van de derde zitrij dankzij zijn geringe gewicht (slechts 16,7 kg) eenvoudig verwijderd worden met behulp van ergonomische hendels.

Deze veelzijdigheid vinden we ook terug bij de bank van de tweede zitrij die, afhankelijk van de versie 1/3-2/3, opgeklapt kan worden en die ook tegen de voorstoelen geklapt kan worden om de bagageruimte te vergroten. Deze combinaties maken van de Logan MCV een praktische auto waarin je binnen een paar seconden van personenvervoer over kunt gaan op het vervoeren van allerlei spullen.

Bagage of boodschappen inladen is geen enkel probleem dankzij de handige achterportieren. De asymmetrische 1/3-2/3 portieren maken het mogelijk om slechts één van de portieren te openen. Bovendien kunnen beide portieren in drie verschillende hoeken van 40º, 90º of 180º geopend worden. De openingshoek van 40º is handig op plaatsen waar weinig ruimte is, bijvoorbeeld in een parkeergarage of wanneer er een andere auto dicht achter de Logan MCV geparkeerd staat. Deze hoek beschermt de inhoud van de kofferruimte bovendien tegen nieuwsgierige blikken. De openingshoek van 180º is juist weer heel handig voor het inladen van grote, lange, zware spullen. Op welke manier ze ook gebruikt worden, de achterportieren van de Logan MCV zijn comfortabel in gebruik door hun geringe gewicht.

Dat beperkte gewicht heeft ertoe geleid dat de ontwerpers van de Logan MCV voor deze oplossing gekozen hebben in plaats van voor een klassieke achterklep. Bovendien wordt de Logan op sommige markten behalve als gezinsauto ook voor zakelijke doeleinden gebruikt, waarbij de achterportieren in combinatie met de royale binnenruimte de Logan MCV tot een ideale duizendpoot maken.

Deze veelzijdigheid wordt nog verder versterkt door in de lengterichting geplaatste dakdragers die de vormgeving van de Logan MCV bovendien ten goede komen. Ze kunnen een maximale last van 100 kg dragen (tegenover 80 kg volgens de Europese norm).

De modulariteit van de Logan MCV kent geen grenzen dankzij een uitgebreid scala aan accessoires die al vanaf de introductie leverbaar zijn; waaronder een trekhaak, skidrager, overdwars geplaatste dakdragers etc.

Gamma en tijdelijk introductie-aanbod:

Er is gekozen voor een zeer competitief aanbod gedurende de introductie periode. De Dacia Logan MCV is al leverbaar vanaf ⬠9.995,- inclusief BTW/BPM. De standaarduitrusting op het gebied van veiligheid omvat onder andere frontairbags voor bestuurder en passagier en daarnaast een ABS-remsysteem met elektronische remkrachtverdeler.

In totaal worden er drie verschillende uitrustingsniveauâs aangeboden:


-Logan

-Ambiance

-Lauréate

De zevenpersoons-uitvoering is leverbaar met twee 1.6 benzinemotoren en de 1.5 dCi dieselmotor en is verkrijgbaar als Ambiance- of Lauréate-versie. De zevenpersoons-uitvoering is er vanaf ⬠12.595,- inclusief BTW/BPM.

Introductie aanbod:

Tijdens de introductie wordt tijdelijk een Pack Exclusive aangeboden. Het Pack Exclusive omvat een Radio/CD-speler en airconditioning. De normale prijs van deze twee opties bedraagt ⬠1.290,- inclusief BTW. Tijdens de introductie wordt dit actiepakket aangeboden voor slechts ⬠495,- inclusief BTW. Dit betekent een klantvoordeel van maar liefst ⬠795,- inclusief BTW.

De nieuwe Logan MCV, een volwaardig lid van de Dacia-familie

De Logan MCV is het tweede model uit het Logan-programma, dat in het kader van het Renault Contract 2009 in totaal uit zes autoâs zal gaan bestaan. De Logan MCV bevestigt de ambities van de Renault groep om op internationaal niveau klanten te veroveren.

De Logan MCV wordt gemaakt in het Roemeense Pitesti, de fabriek waarin het Logan-avontuur van start is gegaan. De productiecapaciteit van de Logan MCV wordt geschat op 360 autoâs* per dag. Om de Logan MCV in Pitesti te kunnen maken, is er 110 miljoen euro* opzij gezet voor industriële investeringen met een totaal startkapitaal van 154 miljoen euro*. Deze budgetten zijn binnen de perken gebleven doordat er systematisch principes zijn toegepast als âcarry-overâ (overname van technische oplossingen van het ene naar het andere project) en âdesign to costâ (rekening houden met de waarde voor de klant bij alle technische en ontwerpkeuzes). Twee principes die gedurende het hele project maar op één ding gericht zijn geweest: kwaliteit.

De Logan MCV is sinds oktober 2006 te koop in Roemenië. Momenteel wordt de auto in de rest van Europa op de markt gebracht en binnenkort zullen ook bepaalde markten in Afrika en Latijns-Amerika aan de beurt zijn.

Op de Roemeense markt speelt de Logan MCV een belangrijke rol in het merktrouw maken van Dacia-klanten. Op de overige Europese markten zal de Logan MCV net als de sedanversie rationele, pragmatische en prijsgevoelige klanten weten te veroveren. Verder is hij ook zeer aantrekkelijk voor mensen die op zoek zijn naar een veelzijdige auto met 7 zitplaatsen.

Tenslotte is de Logan MCV een perfecte aanvulling op de sedan, waarmee Dacia gezien kan worden als een volwaardig merk dat beschikt over een gamma bestaande uit meerdere modellen en een volwassen dealernetwerk. Het dealernetwerk in Nederland bestaat uit 49 verkooppunten en meer dan 210 service punten waar de klant terecht kan voor het onderhoud van zijn/haar Dacia.


* inclusief bedrijfswagenversie