Dacia Logan MCV: ruimte en veelzijdigheid voor een aantrekkelijke prijs
(1/18/2007)
Dacia breidt het gamma uit met de ruime stationwagon Logan MCV (Multi
Convivial Vehicle). De auto biedt plaats aan maximaal zeven personen
en biedt een ruime mate aan modulariteit en gebruiksgemak. De Logan
MCV wordt geïntroduceerd met een zeer competitief aanbod; de
prijslijst begint bij 9.995 euro.
Dacia introduceerde twee jaar geleden de sedanversie van de Logan.
Inmiddels zijn er bijna 400.000 exemplaren van verkocht. Sinds kort is
de Logan ook leverbaar met een 1.5 dCi dieselmotor. Deze motor is ook
verkrijgbaar voor de stationwagonuitvoering. De Logan MCV kan
daarnaast worden geleverd met drie benzinemotoren: twee achtkleppers
van 1,4 en 1,6 liter met respectievelijk 75 en 90 pk en een 1.6 16V
met 105 pk.
De zevenpersoons uitvoering is leverbaar met de twee 1.6 motoren en de
diesel als Ambiance- of Lauréate-versie. De prijzen beginnen bij
12.595 euro. Tijdens de introductie wordt tijdelijk een Pack Exclusive
aangeboden. Het Pack Exclusive omvat een Radio/CD-speler en
airconditioning. De normale prijs van deze twee opties bedraagt 1.290
euro. Tijdens de introductie wordt dit actiepakket aangeboden voor
slechts 495 euro. Dit betekent een klantvoordeel van maar liefst 795
euro. Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW. De
veiligheidsuitrusting bestaat standaard uit onder meer airbags voor de
bestuurder en passagier en een ABS-systeem met elektronische
remkrachtverdeler.
De Dacia Logan MCV ontleent veel elementen aan de Logan Steppe Concept
die vorig jaar in Genève werd gepresenteerd. Zo heeft de Logan MCV
nieuwe, grotere beschermstrips op de portieren gekregen, wat ook de
vormgeving van de auto ten goede komt, en zijn robuuste uitstraling
versterkt.
Het volledige persbericht:
Logan MCV: ruimte en veelzijdigheid voor een aantrekkelijke prijs
Twee jaar na de introductie van de Logan, waarvan er tot heden bijna
400.000 van zijn verkocht, breidt Dacia het gamma uit met de Logan MCV
(Multi Convivial Vehicle). De Logan MCV is een zeer ruime stationwagon
met veel opbergruimte die profiteert van alle voordelen van de Logan
sedan en daar nog eens een ruime mate aan modulariteit en
gebruiksgemak aan toevoegt.
Met 7 reële zitplaatsen is de Logan MCV bovendien baanbrekend op de
stationwagon markt, net zoals de Logan dat was voor gezinssedans. De
Logan MCV is reeds te koop in Roemenië en wordt nu ook op de grootste
Europese markten van Dacia geïntroduceerd. Net als de sedanversie is
de Logan MCV ook leverbaar met de 1.5 dCi dieselmotor, toonaangevend
op het gebied van rijcomfort en brandstofverbruik, en profiteert de
auto van 3 jaar of 100.000 km garantie. De prijzen zijn volgens het
Logan-principe wederom zeer aantrekkelijk met een uitstekende
prijs/prestatie verhouding.
Eenvoudig en modern: een echte Logan
Een even eenvoudig en robuust ontwerp als de sedan
De Logan MCV is net als de Logan sedan gemaakt voor zeer
uiteenlopende, soms zelfs extreme gebruiksomstandigheden. Wederom zijn
de technische keuzes gemaakt met het oog op duurzaamheid en eenvoud.
Zo is het uit één stuk bestaande dashboard van de sedan herzien,
zodat de spelingen tot een minimum beperkt zijn en een lange
levensduur gegarandeerd is. Ook de portierpanelen zijn uit één stuk
vervaardigd. De materialen en stoffen zijn gekozen om de van de Logan
sedan bekende kwaliteit en degelijkheid te behouden. Aan de buitenkant
vinden we de beschermingsaspecten terug die het Logan-gamma zijn
betrouwbare en robuuste reputatie hebben gegeven: bescherming van het
plaatwerk door de ingespoten was in de holle delen, systematische
afdichting van de verbindingen aan de buitenkant van de carrosserie en
natuurlijk de verbeterde anti-steenslagbescherming aan de onderkant
van de auto.
Omdat de Logan MCV geschikt is voor een nog veelzijdiger gebruik dan
de sedan, hebben de engineers van Dacia voor extra bescherming
gezorgd.
In dat opzicht heeft de showcar Logan Steppe Concept het mogelijk
gemaakt om op bepaalde oplossingen vooruit te lopen. Zo heeft de Logan
MCV nieuwe, grotere beschermstrips op de portieren gekregen, wat ook
de vormgeving van de auto ten goede komt, en zijn robuuste uitstraling
versterkt.
Bovendien is de Logan MCV voorzien van een beschermingsbalk onder de
aandrijfgroep en van een gloednieuwe voorziening die de
versnellingsbak en de transmissies stofdicht maakt. Op die manier
wordt de mechanica perfect beschermd tegen allerlei vormen van
beschadiging.
Deze eigenschappen zorgen er in combinatie met de vrije hoogte (155
mm), die 20 mm groter is dan de Europese norm, en de wielophanging met
grote veeruitslag voor dat de Logan MCV zelfs de slechtste wegen met
gemak de baas is. Ook het thermisch comfort is niet vergeten en is
gemaakt om aan de eisen van klanten in zowel koude als warme landen te
voldoen.
De technische keuzes die gemaakt zijn, hebben geleid tot een thermisch
comfort dat op alle zitplaatsen gelijk is en die dankzij verbeterde
uitstroomopeningen een grotere luchtopbrengst hebben dan op de sedan.
Moderne motoren
De Logan MCV neemt de motoren over die bijgedragen hebben aan het
succes van de sedan en die zichzelf reeds hebben bewezen op talrijke
autoâs uit het Renault-gamma. De Logan MCV beschikt over drie
benzinemotoren (1.4 en 1.6 MPI, 1.6 16V) en een toonaangevende
dieselmotor (1.5 dCi) en biedt daarmee een ruime keuze aan motoren die
zijn afgestemd op de verschillende verwachtingen van markten en
klanten.
1.4 MPI en 1.6 MPI: Twee motoren in de lijn van het Logan-concept
De twee 8 kleppen-benzinemotoren van 1.4 en 1.6 liter voldoen
ruimschoots aan de criteria op het gebied van de lage kosten,
duurzaamheid en het onderhoudsgemak die zo kenmerkend zijn voor iedere
Logan. Ze onderscheiden zich door een hoog koppel in de lage
toerentalgebieden, dat beschikbaar is over een ruim toerentalbereik
vanaf 3.000 tot 4.500 t/min. Ondanks de behoorlijke afmetingen is het
gewicht van de Logan MCV vrij gering. Zo weegt de instapversie slechts
1.165 kg. Daardoor zijn de prestaties en het brandstofverbruik van
hetzelfde niveau als die van de overige autoâs van de Renault groep.
De 1.4 liter motor ontwikkelt een vermogen van 55 kW (75 pk) bij 5.500
t/min en een koppel van 112 Nm bij 3.000 t/min. De 1.6 liter motor
heeft een vermogen van 64 kW (90 pk) bij 5.500 t/min en een koppel van
128 Nm bij 3.000 t/min. Deze twee motoren worden gekoppeld aan een
handgeschakelde 5-versnellingsbak die ook voor de Laguna II en de
Mégane II gebruikt is.
Bij beide motoren zijn de eerste drie versnellingen kort en vooral
geschikt voor het wegrijden en accelereren met lage snelheden of
wanneer de auto beladen is. De laatste twee versnellingen zijn gunstig
voor het brandstofverbruik en de akoestiek. Daarmee behoort de Logan
MCV, voor wat betreft brandstofverbruik, tot de beste in zijn klasse:
7,6 l/100 km bij gecombineerd gebruik voor de 1.4 75 pk motor.
1.6 16V: uitstekende rijprestaties
De 1.6 16V motor werd onlangs geïntroduceerd op de sedanversie en
verleent nu ook de Logan MCV ongekende prestaties. Met een vermogen
van 77 kW (105 pk) bij 5.750 t/min en een maximaal koppel van 148 Nm
bij 3.750 t/min kan de Logan MCV 1.6 16V binnen 11,8 seconden
optrekken van 0 tot 100 km/uur en een topsnelheid van 174 km/uur
halen. In de prijsklasse van de Logan vind je zelden een stationwagon
met dergelijke rijprestaties.
De 1.6 16V motor is echter vooral voor de Logan MCV gekozen om zijn
souplesse en rijcomfort. Met 90% van het maximale koppel, al
beschikbaar vanaf 2.000 t/min, is deze motor niet alleen lekker fel en
aangenaam, maar ook zeer lineair zonder haperingen in de lage en
tussenliggende toerentalgebieden. Deze prestaties doen niets af aan
het lage brandstofverbruik; deze 16-kleppen versie van de 1.6 motor
verbruikt slechts 7,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik.
De 1.6 16V motor wordt gekoppeld aan een 5-versnellingsbak van het
type JR met verbeterde synchronisatie en kabelbediening.
Deze twee kenmerken maken kortere schakelwegen en een grotere
schakelnauwkeurigheid mogelijk ten gunste van het rijplezier.
De benzinemotoren van de Logan MCV hebben slechts om de 30.000 km
onderhoud nodig.
De 1.5 dCi 70 pk motor: een toonaangevende dieselmotor
De 1.5 dCi is toonaangevend op de dieselmotormarkt en eveneens
afkomstig van de Renault groep. Het is een motor voorzien van de
allernieuwste technieken, waaronder directe inspuiting met Common
Rail-technologie van de tweede generatie; een systeem dat hoge
prestaties levert in combinatie met een zeer laag brandstofverbruik.
Met slechts 5,3 l/100 km en een beperkte CO2-uitstoot van 140 g/km
behoort de Logan MCV 1.5 dCi tot de schoonste dieselbreaks van de
markt. De compacte 1.5 dCi motor kenmerkt zich bovendien door zijn
geringe gewicht (127 kg rijklaar).
Verder wordt hij gevoed door een snel reagerende, lichtgewicht turbo
en biedt hij rijcomfort en gebruikssouplesse. Hij ontwikkelt een
vermogen van 50 kW (70 pk) bij 4.000 t/min en een maximaal koppel van
160 Nm vanaf 1.700 t/min, waarvan 85% beschikbaar is tussen de 1.500
en 3.500 t/min. De handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen
is levenslang gesmeerd. De bak is bovendien voorzien van langere
versnellingen zodat het koppel van de 1.5 dCi motor optimaal benut kan
worden.
Er is veel aandacht besteed aan het brandstofverbruik en de akoestiek,
zonder dat er afgedaan is aan de rijkwaliteiten van de auto. Optrekken
en inhalen is geen enkel probleem, ook niet als de auto zwaar beladen
is.
Het lage brandstofverbruik en de brandstoftank van 50 liter verlenen
de Logan MCV een actieradius van maarliefst 1.000 km. De Logan MCV 1.5
dCi is zuinig in gebruik en maakt het de gebruiker gemakkelijk met een
lage kilometerkostprijs.
Veiligheid, altijd een prioriteit
De Logan MCV profiteert van alle expertise van Renault op het gebied
van veiligheid. Net als de Logan sedan is de Logan MCV gemaakt op het
B-platform van de Renault-Nissan Alliantie. De actieve
veiligheidselementen van dit platform zijn natuurlijk ook toegepast op
de Logan MCV. De voortrein, die afgeleid is van die van de Clio II, is
van het type pseudo-MacPherson met driehoekige draagarm. De versterkte
achtertrein neemt het concept met de vervormbare en H-vormige achteras
met voorgeprogrammeerde geometrie over van de andere autoâs die op dit
platform gemaakt zijn. Deze as is gecombineerd met schroefveren en
verticaal geplaatste schokdempers met een grote veeruitslag, waarmee
de auto ook de slechtste wegen moeiteloos de baas is. De nauwkeurig
bestudeerde stijfheid van de veren vóór en achter beperkt
carrosseriebewegingen, met name de rolneiging.
Het geheel zorgt ervoor dat de Logan MCV onder alle omstandigheden kan
buigen op een veilig en evenwichtig rijgedrag. Het chassis is, net als
dat van de sedanversie, standaard voorzien van een stabilisatorstang
vóór.
Het remgedrag wordt gegarandeerd door schijfremmen vóór en
trommelremmen achter. De versies met ABS zijn uitgerust met het
nieuwste Bosch 8.0 systeem met elektronische remkrachtverdeler EBV,
dat we ook op de Mégane II terugvinden. Dit systeem zorgt ervoor dat
het rempotentieel van de achtertrein optimaal benut wordt.
Voor wat betreft de passieve veiligheid voldoet de Logan MCV aan de
Europese normen. Zo kan de auto uitgerust worden met in totaal vier
airbags.
De twee standaard frontairbags zijn voorzien van een doseerklep die de
interne druk in de zak regelt en ervoor zorgt dat er in geval van een
aanrijding niet teveel druk op de inzittenden wordt uitgeoefend.
Optioneel zijn er nog twee zijairbags vóór leverbaar. Deze airbags
zijn een aanvulling op de werking van de carrosserieconstructie met
voorgeprogrammeerde kreukelzones in geval van een zijdelingse
aanrijding. Het fixeersysteem bestaat uit 3-puntsgordels en
hoofdsteunen op alle zitplaatsen, inclusief de derde zitrij van de
versie met 7 zitplaatsen.
Daarnaast profiteert de Logan MCV van de kennis van de engineers van
Renault op het gebied van schokbestendigheid en de verspreiding van
kinetische energie. Bij een frontale botsing schuiven de mechanische
onderdelen in de motorruimte in en over elkaar heen.
Verder speelt het dashboard ook een grote rol in de bescherming van de
inzittenden. Het zeer absorberende polypropyleen met
honingraatstructuur beperkt de gevolgen van de impact op de knieën
van de inzittenden. De welving van het onderste gedeelte en het klepje
van het opbergvak volgen de vorm van de scheenbenen, zodat de krachten
over de benen en enkels verdeeld worden. De stoelconstructie houdt het
bekken van de inzittende bij een aanrijding in de meest ideale
positie. De paddings bij de voeten van de bestuurder en de voorste
passagier beschermen de onderste ledematen.
Bij een zijdelingse aanrijding wordt het bekken van de inzittende
beschermd door de versterkte constructie van de middenstijl, de
weerstand die de zijkant van de stoel biedt en door de
portierpaddings. Aan aanrijdingen van achteren is al evenveel aandacht
besteed. Zo is de brandstoftank onder de bodemplaat en ver van de
achtertrein geplaatst, waardoor de kans kleiner is dat de tank wordt
doorboord door de bodemplaat of het onderstel.
Tenslotte kunnen er in de Logan MCV universele kinderzitjes worden
geplaatst (Isofix bevestigingssysteem) met het gezicht of de rug in de
rijrichting op de zijstoelen van de tweede zitrij. Met een schakelaar
aan de zijkant van het dashboard kan de passagiersairbag uitgeschakeld
worden; een controlelampje geeft aan dat de airbag uitgeschakeld is.
Al deze systemen maakten het voor de Logan MCV mogelijk om bij de
EuroNCAP crashtests een score van 3 sterren te halen.
7 reële zitplaatsen en veelzijdigheid ten top
Een moderne vormgeving die veel ruimte suggereert
Opvallende wielkasten, strakke zijschermen, een gewelfde motorkap; het
design van de Logan MCV straalt kwaliteit en robuustheid uit en laat
er geen twijfel over bestaan dat we hier met een echte Logan te maken
hebben.
Dat is nog niet alles; de Logan MCV heeft stilistisch gezien het één
en ander geërfd van de Logan Steppe Concept, die op de Autosalon van
Genève 2006 gepresenteerd werd. Zo onderscheidt de Logan MCV zich van
de sedan door een voorbumper met een andere onderkant.
De persoonlijkheid van de Logan MCV wordt verder versterkt door een
grotere luchtinlaat en een nieuwe behuizing voor de mistlampen. Ook de
omlijsting van de grille is vergroot, wat de identiteit van het merk
Dacia nog eens benadrukt.
De grote zijbeschermstrips beschermen de Logan MCV tegen
beschadigingen en versterken zijn duurzame uiterlijk. De totale
carrosserielijn is sportiever geworden dankzij de ronde vorm van de
achterste zijruit.
Het verhoogde dak met daarop dakdragers maken duidelijk over hoeveel
binnenruimte deze auto beschikt.
Aan de achterzijde wordt het moderne karakter van de Logan MCV nog
verder versterkt door de verticale en ronde achterlichten, waarbij ook
het praktische aspect niet vergeten is met twee 1/3-2/3 openslaande
deuren.
Een recordruimte: tot 7 reële zitplaatsen
In de auto worden de beloften die de Logan MCV aan de buitenkant doet,
ruimschoots waargemaakt. Met een wielbasis die 27 cm groter is dan die
van de Logan sedan breidt de Logan MCV de toch al zeer royale
binnenruimte van de sedanversie nog verder uit. Vóór is er op
schouder- en op ellebooghoogte evenveel ruimte als in de beste sedans
uit het segment van de Renault Mégane. Toch pakt de Logan MCV pas
écht uit op de achterste zitplaatsen.
De Logan MCV is leverbaar met 7 zitplaatsen, waarbij drie volwassen
comfortabel plaats kunnen nemen op de tweede zitrij, en nog eens twee
op de derde zitrij. De twee zitplaatsen op de derde rij bieden plaats
aan 95% van alle volwassenen (
Een logisch gevolg daarvan is dat ook het glasoppervlak aanzienlijk is
zodat het interieur over ruim voldoende licht beschikt. De passagiers
op de derde stoelrij kunnen altijd van wat frisse lucht genieten
doordat de achterste zijruiten een stukje opengezet kunnen worden. Ook
de toegang tot de achterste zitplaatsen op de derde rij is geen enkel
probleem. De passagiers stappen in via de achterportieren en kunnen de
stoelen van de tweede rij moeiteloos neerklappen met behulp van een
hendel aan de bovenkant van de rugleuning. De hoofdsteun is voor het
gemak inschuifbaar.
Buitengewoon veel opbergruimte
Ook de opbergmogelijkheden laten recordwaarden zien. Zo is er in
totaal 700 liter voor de versie met 5 zitplaatsen en maximaal 2.350
liter voor de configuratie met 2 zitplaatsen â deze laatste versie
wordt mogelijk gemaakt door de enorme veelzijdigheid van de Logan MCV.
Als er 7 personen in de Logan MCV zitten, heeft de bagageruimte nog
steeds een inhoud van bijna 200 liter. Deze ruimte hoeft echter niet
eens gebruikt te worden voor het opbergen van kleine spullen. De
verschillende opbergmogelijkheden, verspreid over het interieur,
hebben samen namelijk al een totale capaciteit van 54 liter.
Opbergvakken onder de console en in de voor- en achterportieren,
insteekvakken en een ruimte voor een fles van 1,5 liter bij de derde
zitrij: alle inzittenden beschikken over opbergmogelijkheden binnen
handbereik. Afhankelijk van de versie kunnen de passagiers op de
achterste rijen gebruik maken van een grote opbergruimte onder het
dak. De openslaande achterportieren bevatten een opbergvak van 2,15
liter en zijn voorzien van een opbergnet; handige opbergmogelijkheden,
ook als de portieren open staan.
Dacia laat met de Logan MCV wederom zien welke voordelen het
Logan-gamma allemaal te bieden heeft. De ruimte en het comfort in de
Logan MCV zijn ongekend in deze prijsklasse.
Modulariteit en veelzijdigheid
De Logan MCV is ideaal voor gezinsuitjes en onderscheidt zich door
zijn enorme veelzijdigheid en gebruiksmogelijkheden. Bij de versie met
7 zitplaatsen kan de achterbank op de derde zitrij helemaal
neergeklapt worden (1/1 of 1/2-1/2, afhankelijk van de versie). De
complete bank (zitting + rugleuning) kan ook helemaal opgeklapt worden
tegen de bank van de tweede zitrij. Eenmaal opgeklapt, kan de bank van
de derde zitrij dankzij zijn geringe gewicht (slechts 16,7 kg)
eenvoudig verwijderd worden met behulp van ergonomische hendels.
Deze veelzijdigheid vinden we ook terug bij de bank van de tweede
zitrij die, afhankelijk van de versie 1/3-2/3, opgeklapt kan worden en
die ook tegen de voorstoelen geklapt kan worden om de bagageruimte te
vergroten. Deze combinaties maken van de Logan MCV een praktische auto
waarin je binnen een paar seconden van personenvervoer over kunt gaan
op het vervoeren van allerlei spullen.
Bagage of boodschappen inladen is geen enkel probleem dankzij de
handige achterportieren. De asymmetrische 1/3-2/3 portieren maken het
mogelijk om slechts één van de portieren te openen. Bovendien kunnen
beide portieren in drie verschillende hoeken van 40º, 90º of 180º
geopend worden. De openingshoek van 40º is handig op plaatsen waar
weinig ruimte is, bijvoorbeeld in een parkeergarage of wanneer er een
andere auto dicht achter de Logan MCV geparkeerd staat. Deze hoek
beschermt de inhoud van de kofferruimte bovendien tegen nieuwsgierige
blikken. De openingshoek van 180º is juist weer heel handig voor het
inladen van grote, lange, zware spullen. Op welke manier ze ook
gebruikt worden, de achterportieren van de Logan MCV zijn comfortabel
in gebruik door hun geringe gewicht.
Dat beperkte gewicht heeft ertoe geleid dat de ontwerpers van de Logan
MCV voor deze oplossing gekozen hebben in plaats van voor een
klassieke achterklep. Bovendien wordt de Logan op sommige markten
behalve als gezinsauto ook voor zakelijke doeleinden gebruikt, waarbij
de achterportieren in combinatie met de royale binnenruimte de Logan
MCV tot een ideale duizendpoot maken.
Deze veelzijdigheid wordt nog verder versterkt door in de
lengterichting geplaatste dakdragers die de vormgeving van de Logan
MCV bovendien ten goede komen. Ze kunnen een maximale last van 100 kg
dragen (tegenover 80 kg volgens de Europese norm).
De modulariteit van de Logan MCV kent geen grenzen dankzij een
uitgebreid scala aan accessoires die al vanaf de introductie leverbaar
zijn; waaronder een trekhaak, skidrager, overdwars geplaatste
dakdragers etc.
Gamma en tijdelijk introductie-aanbod:
Er is gekozen voor een zeer competitief aanbod gedurende de
introductie periode. De Dacia Logan MCV is al leverbaar vanaf â¬
9.995,- inclusief BTW/BPM. De standaarduitrusting op het gebied van
veiligheid omvat onder andere frontairbags voor bestuurder en
passagier en daarnaast een ABS-remsysteem met elektronische
remkrachtverdeler.
In totaal worden er drie verschillende uitrustingsniveauâs aangeboden:
-Logan
-Ambiance
-Lauréate
De zevenpersoons-uitvoering is leverbaar met twee 1.6 benzinemotoren
en de 1.5 dCi dieselmotor en is verkrijgbaar als Ambiance- of
Lauréate-versie. De zevenpersoons-uitvoering is er vanaf ⬠12.595,-
inclusief BTW/BPM.
Introductie aanbod:
Tijdens de introductie wordt tijdelijk een Pack Exclusive aangeboden.
Het Pack Exclusive omvat een Radio/CD-speler en airconditioning. De
normale prijs van deze twee opties bedraagt ⬠1.290,- inclusief BTW.
Tijdens de introductie wordt dit actiepakket aangeboden voor slechts
⬠495,- inclusief BTW. Dit betekent een klantvoordeel van maar liefst
⬠795,- inclusief BTW.
De nieuwe Logan MCV, een volwaardig lid van de Dacia-familie
De Logan MCV is het tweede model uit het Logan-programma, dat in het
kader van het Renault Contract 2009 in totaal uit zes autoâs zal gaan
bestaan. De Logan MCV bevestigt de ambities van de Renault groep om op
internationaal niveau klanten te veroveren.
De Logan MCV wordt gemaakt in het Roemeense Pitesti, de fabriek waarin
het Logan-avontuur van start is gegaan. De productiecapaciteit van de
Logan MCV wordt geschat op 360 autoâs* per dag. Om de Logan MCV in
Pitesti te kunnen maken, is er 110 miljoen euro* opzij gezet voor
industriële investeringen met een totaal startkapitaal van 154
miljoen euro*. Deze budgetten zijn binnen de perken gebleven doordat
er systematisch principes zijn toegepast als âcarry-overâ (overname
van technische oplossingen van het ene naar het andere project) en
âdesign to costâ (rekening houden met de waarde voor de klant bij alle
technische en ontwerpkeuzes). Twee principes die gedurende het hele
project maar op één ding gericht zijn geweest: kwaliteit.
De Logan MCV is sinds oktober 2006 te koop in Roemenië. Momenteel
wordt de auto in de rest van Europa op de markt gebracht en binnenkort
zullen ook bepaalde markten in Afrika en Latijns-Amerika aan de beurt
zijn.
Op de Roemeense markt speelt de Logan MCV een belangrijke rol in het
merktrouw maken van Dacia-klanten. Op de overige Europese markten zal
de Logan MCV net als de sedanversie rationele, pragmatische en
prijsgevoelige klanten weten te veroveren. Verder is hij ook zeer
aantrekkelijk voor mensen die op zoek zijn naar een veelzijdige auto
met 7 zitplaatsen.
Tenslotte is de Logan MCV een perfecte aanvulling op de sedan, waarmee
Dacia gezien kan worden als een volwaardig merk dat beschikt over een
gamma bestaande uit meerdere modellen en een volwassen dealernetwerk.
Het dealernetwerk in Nederland bestaat uit 49 verkooppunten en meer
dan 210 service punten waar de klant terecht kan voor het onderhoud
van zijn/haar Dacia.
* inclusief bedrijfswagenversie
AutoRai