No show in zorg kan 78 procent lager
Alphacomm group bv
Rotterdam, 18 januari
Met de automatische telefonische herinneringsdienst CourtesyCall van Alphacomm heeft het
Onze Lieve Vrouwen Gasthuis in Amsterdam de afgelopen twee jaar het aantal patiënten
dat niet komt opdagen voor een afspraak met 78% zien verminderen. Hierdoor is de
efficiency verbeterd en de service aan patiënten toegenomen.
Patiënten die niet op hun afspraak komen zonder af te zeggen, leveren ziekenhuizen
veel overlast op. Deze zogeheten no-shows kosten ziekenhuizen naar schatting 175 miljoen
Euro per jaar. Eind 2004 is het OLVG gestart met een proef waarbij patiënten een
computergestuurd telefoontje kregen om ze aan hun afspraak te herinneren. Patiënten
konden vervolgens via de toetsen van de telefoon aangeven of zij van plan waren deze
afspraak na te komen. De resultaten waren volgens het OLVG ver boven verwachting. Waar
normaal 14% van de patiënten niet kwam opdagen voor een afspraak was dit met inzet
van CourtesyCall slechts 3%. Een daling van maar liefst 78%.
CourtesyCall stuurt automatisch telefoongesprekken uit naar patiënten waarbij de
datum en tijd van de afspraak wordt doorgegeven en gevraagd wordt aan de patiënt of
deze de afspraak wil bevestigen of eventueel wil annuleren. In dit laatste geval komt er
een plek in de agenda vrij, die dan weer kan worden opgevuld. Hierdoor worden wachttijden
verkort en wordt de inzet van medisch personeel en apparatuur geoptimaliseerd.
Ook andere Nederlandse ziekenhuizen zoals het MCRZ en Erasmus MC zijn gestart met een
proef met CourtesyCall. Binnenkort zullen de uitkomsten van de proef in Erasmus MC
bekend worden.
Anneke Buijs, hoofd Kaakchirurgie bij het OLVG: 'De resultaten zijn verbluffend!
CourtesyCall is voor ons een enorme uitkomst. Op deze manier kunnen wij zonder extra
inzet van mankracht op een simpele manier veel kosten besparen en de wachtlijsten
verkorten'.
'Wij zijn erg tevreden met deze uitkomst bij het OLVG en verwachten bij onze andere
klanten soortgelijke resultaten te boeken. Daarnaast wordt op dit moment de
herinneringsdienst verder uitgerold bij meerdere ziekenhuizen,' aldus Michael Martens
directeur van Alphacomm Outbound Solutions.
Alphacomm Outbound Solutions:
Alphacomm Outbound Solutions ontwikkelt diensten waarmee organisaties klanten of
gebruikers automatisch kunnen informeren over en herinneren aan afspraken of andere
gebeurtenissen. Interactieve telefoongesprekken, maar ook SMS en fax worden met succes
ingezet in onder andere de zorg, de incassowereld en bij retailorganisaties. Alphacomm
Outbound Solutions maakt deel uit van de Alphacomm Group, zie ook www.ac-outbound.nl
Over Alphacomm
Alphacomm is in 1997 opgericht door Huub Sparnaay, de huidige directeur. De organisatie
bestaat uit vier werkmaatschappijen, die zich onder meer richten op automatische
herinneringen, online prepaid distributie van beltegoed, handel in internationale
belminuten en (groot)zakelijke telecomdiensten. Alphacomm heeft zich in haar tienjarig
bestaan ontwikkeld tot een door marketing gedreven dienstverlener die steeds gebruik
maakt van de laatste mogelijkheden op telecomgebied. Alphacomm is gevestigd in Rotterdam
en heeft klanten in meer dan acht landen. In 2006 realiseerden twintig medewerkers een
omzet van 10 miljoen euro.
www.alphacomm.nl