No show in zorg kan 78 procent lager

Alphacomm group bv

Rotterdam, 18 januari
Met de automatische telefonische herinneringsdienst CourtesyCall van Alphacomm heeft het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis in Amsterdam de afgelopen twee jaar het aantal patiënten dat niet komt opdagen voor een afspraak met 78% zien verminderen. Hierdoor is de efficiency verbeterd en de service aan patiënten toegenomen.

Patiënten die niet op hun afspraak komen zonder af te zeggen, leveren ziekenhuizen veel overlast op. Deze zogeheten no-shows kosten ziekenhuizen naar schatting 175 miljoen Euro per jaar. Eind 2004 is het OLVG gestart met een proef waarbij patiënten een computergestuurd telefoontje kregen om ze aan hun afspraak te herinneren. Patiënten konden vervolgens via de toetsen van de telefoon aangeven of zij van plan waren deze afspraak na te komen. De resultaten waren volgens het OLVG ver boven verwachting. Waar normaal 14% van de patiënten niet kwam opdagen voor een afspraak was dit met inzet van CourtesyCall slechts 3%. Een daling van maar liefst 78%.

CourtesyCall stuurt automatisch telefoongesprekken uit naar patiënten waarbij de datum en tijd van de afspraak wordt doorgegeven en gevraagd wordt aan de patiënt of deze de afspraak wil bevestigen of eventueel wil annuleren. In dit laatste geval komt er een plek in de agenda vrij, die dan weer kan worden opgevuld. Hierdoor worden wachttijden verkort en wordt de inzet van medisch personeel en apparatuur geoptimaliseerd.

Ook andere Nederlandse ziekenhuizen zoals het MCRZ en Erasmus MC zijn gestart met een proef met CourtesyCall. Binnenkort zullen de uitkomsten van de proef in Erasmus MC bekend worden.

Anneke Buijs, hoofd Kaakchirurgie bij het OLVG: 'De resultaten zijn verbluffend! CourtesyCall is voor ons een enorme uitkomst. Op deze manier kunnen wij zonder extra inzet van mankracht op een simpele manier veel kosten besparen en de wachtlijsten verkorten'.

'Wij zijn erg tevreden met deze uitkomst bij het OLVG en verwachten bij onze andere klanten soortgelijke resultaten te boeken. Daarnaast wordt op dit moment de herinneringsdienst verder uitgerold bij meerdere ziekenhuizen,' aldus Michael Martens directeur van Alphacomm Outbound Solutions.

Alphacomm Outbound Solutions:
Alphacomm Outbound Solutions ontwikkelt diensten waarmee organisaties klanten of gebruikers automatisch kunnen informeren over en herinneren aan afspraken of andere gebeurtenissen. Interactieve telefoongesprekken, maar ook SMS en fax worden met succes ingezet in onder andere de zorg, de incassowereld en bij retailorganisaties. Alphacomm Outbound Solutions maakt deel uit van de Alphacomm Group, zie ook www.ac-outbound.nl

Over Alphacomm
Alphacomm is in 1997 opgericht door Huub Sparnaay, de huidige directeur. De organisatie bestaat uit vier werkmaatschappijen, die zich onder meer richten op automatische herinneringen, online prepaid distributie van beltegoed, handel in internationale belminuten en (groot)zakelijke telecomdiensten. Alphacomm heeft zich in haar tienjarig bestaan ontwikkeld tot een door marketing gedreven dienstverlener die steeds gebruik maakt van de laatste mogelijkheden op telecomgebied. Alphacomm is gevestigd in Rotterdam en heeft klanten in meer dan acht landen. In 2006 realiseerden twintig medewerkers een omzet van 10 miljoen euro.
www.alphacomm.nl